Vianoce sa blížia: Nakupujeme v EU e-shopoch

, moenymag Foto: SITA

Predvianočné nákupy sa už z časti presúvajú na internet. Obchodníci hľadajú nové trhy v iných krajinách, a tak sa môže stať, že nakúpite na zahraničnej stránke v slovenskej mutácii. Je takéto nakupovanie z európskych e-shopoch rizikové?

Mnohí spotrebitelia stále trpia pocitom, že ich práva pri nákupe v iných krajinách EÚ sú slabšie ako doma. To môže platiť pri nákupe v kamenných obchodoch, ale aj tam majú niektoré štáty silnejšiu ochranu práv spotrebiteľov. Rozhodne to však neplatí pri nákupe cez internet. "Európske inštitúcie totiž spotrebiteľa ako slabšiu stranu obchodného vzťahu podporili v nariadení Rím I, ktoré stanovuje, že pri cezhraničnom online nákupe u obchodníka z inej krajiny EÚ má spotrebiteľ spravidla také práva, na aké je zvyknutý vo svojej domovskej krajine," hovorí Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia dTest.

To platí predovšetkým pre nákupy u obchodníkov, ktorí sa nejakým spôsobom zameriavajú na slovenských zákazníkov. Napríklad ak ponúkajú lokalizovanú verziu svojho e-shopu alebo uvádzajú, že na Slovensko tovar bežne dodávajú a podobne. V takýchto prípadoch zostáva nielen štrnásťdenná lehota na odstúpenie od zmluvy, ale aj dvojročná záruka na zakúpené výrobky.

Ľudia sa väčšinou obávajú reklamácie na diaľku. Tým, že je obchodník ďaleko za hranicami sa zdá byť náročnejšia. Je to však rovnaké ako keď si zákazník z Bratislavy kúpi tovar u obchodníka z Trebišova. Delí ich veľká vzdialenosť. Reklamovaný tovar ale predajcovi neveziete autom, ale posielate poštou. Navyše v prípade oprávnenej reklamácie je obchodník povinný preplatiť náklady spojené so zaslaním tovaru v najnižšej nutnej výške, teda napríklad poštovné.

Ak za tovar platíte pomocou služby PayPal, tá vám v prípade reklamácie poštovné vráti. Spoločnosť aktuálne spúšťa túto službu v strednej a východnej Európe pod názvom PayPal Refunded Returns. V niektorých ďalších krajinách Európskej únie služba funguje.Pokiaľ si teda objednáte nejaký produkt a zaplatíte ho cez svoj ​​účet PayPal, môžete tento tovar z akéhokoľvek dôvodu vrátiť, pričom dostanete späť uhradené poštovné maximálne do výšky 820 €. Musíte však mať podací lístok. Potom už pre vrátenie poštovného stačí stiahnuť a vyplniť formulár, priložiť nákupný doklad a podací lístok (v elektronickej podobe) a emailom zaslať tieto dokumenty spoločnosti PayPal. Poštovné by vám mali vrátiť na váš PayPal účet do 10 dní.

Súvisiace články

Aktuálne správy