Na bankovú ombudsmanku sa obracia čoraz viac ľudí

Kým v roku 2012 sa na kanceláriu bankového ombudsmana obrátilo 1 629 ľudí, vlani to bolo 1 892 ľudí.

Na kanceláriu bankového ombudsmana sa v minulom roku obrátilo 1 892 ľudí. V medziročnom porovnaní je to nárast o vyše 16 %, keďže v roku 2012 to bolo 1 629 ľudí. Ešte v roku 2011 sa na kanceláriu obrátilo zhruba 1 400 ľudí. Ako povedala banková ombudsmanka Eva Černá, každým rokom evidujú narastajúci záujem spotrebiteľov o praktické rady, týkajúce sa ich bankového problému. To podľa nej prispieva k zvyšovaniu finančnej gramotnosti.

Kancelária ombudsmana vlani prešetrila 414 oficiálnych podnetov, vrátane 35 ešte z roka 2012. Riadne ukončených bolo 366 podnetov, pričom 48 prešlo do nasledujúceho roka. V prospech klienta vybavili 71 prešetrovaných podnetov. Poskytnutá materiálna satisfakcia klientom vo forme vrátenia alebo odpustenia prostriedkov dosiahla takmer 18 tis. eur.

Naopak, pochybenie banky objektívne nepreukázali v 97 prípadoch. Banková ombudsmanka musela odmietnuť 70 prípadov pre nedostatok právomoci konať vo veci, keď sa sťažnosť týkala činnosti mimobankového subjektu, poisťovne alebo inej inštitúcie, prípadne sa podnet týkal vzťahu fyzických osôb – podnikateľov, respektíve právnických osôb a bánk. No ako Černá skonštatovala, aj v takýchto prípadoch poskytli odbornú radu a informovali o možnosti domáhať sa ochrany svojich práv.

Ako ďalej pokračovala Černá, väčšina oficiálnych podnetov sa týkala úverov. Dominovali problémy s ich splácaním a reštrukturalizáciou. „Pri problémoch so splácaním úverov je najdôležitejšie bezodkladne komunikovať s bankou a hľadať riešenie,“ uviedla banková ombudsmanka.

Inštitút bankového ombudsmana vznikol po vzore nemeckého, talianskeho a poľského modelu v roku 2007. Zriadila ho Slovenská banková asociácia. Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Pôsobnosť ombudsmana sa vzťahuje na banky, pobočky zahraničných bánk a sporiteľne, ktoré sú členmi bankovej asociácie a ktoré sa zaviazali dodržiavať etický kódex bánk v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Súvisiace články

Aktuálne správy