EÚ dá na zlepšenie dopravných spojení takmer 12 miliárd eur

Je to zatiaľ najväčšie jednorazové množstvo finančných prostriedkov EÚ určených na dopravnú infraštruktúru. Financovanie bude sústredené okolo deviatich hlavných dopravných koridorov, ktoré budú spoločne tvoriť základnú dopravnú sieť.

Európska komisia vo štvrtok vyzvala členské štáty, aby navrhli projekty na využitie 11,9 mld. eur z finančných prostriedkov Európskej únie na zlepšenie európskych dopravných spojení. Je to zatiaľ najväčšie jednorazové množstvo finančných prostriedkov EÚ určených na dopravnú infraštruktúru. Ako informovala komisia, financovanie bude sústredené okolo deviatich hlavných dopravných koridorov, ktoré budú spoločne tvoriť základnú dopravnú sieť a pôsobiť ako hospodárska chrbtica jednotného trhu. Členské štáty majú čas na predloženie svojich ponúk do 26. februára 2015.

Financovanie podľa komisie odstráni prekážky, kompletne prebuduje prepojenia medzi východom a západom a zjednoduší prevádzkovanie cezhraničnej dopravy pre podniky a občanov v celej EÚ. Jedným z deviatich dopravných koridorov je Rýn – Dunaj, ktorého opornú os tvorí vodná cesta Dunaj, spája centrálne regióny okolo Štrasburgu a Frankfurtu cez južné Nemecko s Viedňou, Bratislavou, Budapešťou a Čiernym morom. Dôležitou vetvou je trasa z Mníchova do Prahy, cez Žilinu, Košice až k hranici Ukrajiny.

Podpredseda komisie Siim Kallas, zodpovedný za oblasť dopravy, povedal, že doprava tvorí základ efektívnej európskej ekonomiky. Investície do dopravných spojení, ktoré majú naštartovať hospodársku obnovu, sú preto dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. „Oblasti Európy, ktorým chýbajú dobré dopravné prepojenia, nebudú rásť ani prosperovať. Je potrebné, aby členské štáty využili túto príležitosť požiadať o finančný príspevok, aby boli lepšie prepojené, konkurencieschopnejšie a poskytovali jednoduchšiu a rýchlejšiu dopravu pre občanov a podniky,“ dodal Kallas.

EÚ v rokoch 2014 až 2020 zvýši financovanie v oblasti dopravy v rámci nového nástroja na prepojenie Európy na 26 mld. eur. Je to trikrát viac oproti obdobiu 2007 až 2013. Ide o najradikálnejšiu zmenu politiky dopravnej infraštruktúry EÚ od jej zavedenia v 80. rokoch minulého storočia. Nová základná dopravná sieť, ktorá sa má zriadiť do roku 2030, prepojí 94 hlavných európskych prístavov so železničnými a cestnými spojeniami, 38 kľúčových letísk so železničnými prepojeniami smerujúcimi do najvýznamnejších miest, ako aj 15 tisíc kilometrov železničných dráh zmodernizovaných na vysokorýchlostné spojenie a 35 cezhraničných projektov na odstránenie prekážok.

Finančné prostriedky budú pridelené najkonkurencieschopnejším projektom a zamerajú sa na deväť hlavných dopravných koridorov v Európe. Projekty dostanú finančné prostriedky EÚ, ale musia byť spolufinancované členskými štátmi. Výsledky výberového konania a pridelenia prostriedkov jednotlivým projektom sa zverejnia v lete 2015.

Súvisiace články

Aktuálne správy