Kanada schválila výstavbu ropovodu na prepravu ropy z ropných pieskov

Kanadská vláda napriek ostrej kritike schválila výstavbu kontroverzného ropovodu, ktorý by mal prepravovať ropu z ropných pieskov v provincii Alberta k pobrežiu Tichého oceánu. Informoval o tom server BBC.
Takmer 1180 kilometrov dlhý ropovod, známy pod názvom Northern Gateway, by mal transportovať denne asi 525.000 barelov (1 barel = 159 litrov) ropy k tichomorskému pobrežiu, kde sa surovina bude nakladať na tankery smerujúce do Ázie. Podľa kritikov projektu vláda ignoruje nesúhlas domorodých obyvateľov Kanady a ochranárskych skupín. Ako uviedli, proti ropovodu sú mnohé mestá, ktoré sa nachádzajú na jeho plánovanej trase, zástupcovia domorodých kmeňov, ako aj stovky vedcov.
Oblasť severnej Alberty obsahuje tretie najväčšie rezervy ropy na svete. Objem dokázaných ropných rezerv dosahuje 170 miliárd barelov, pričom až 97 % exportu ropy smeruje na trh Spojených štátov. Podľa kanadského premiéra Stephena Harpera je diverzifikácia produkcie z ropných pieskov pre Kanadu nevyhnutná, najmä potom, ako americký prezident Barack Obama odložil rozhodnutie o projekte ropovodu Keystone XL, ktorý by mal prepravovať ropu z Kanady cez USA k Mexickému zálivu. Kanadská vláda navyše uviedla, že od vlastníka projektu ropovodu, ktorým je spoločnosť Enbridge, požaduje splnenie 209 podmienok, ktoré stanovil regulačný úrad.
Enbridge poukazuje najmä na ekonomickú stránku projektu. Firma uviedla, že samotná výstavba ropovodu vytvorí len v provincii Britská Kolumbia 3000 nových pracovných miest a 560 dlhodobých pracovných pozícií. Podobne aj vláda tvrdí, že ropovod prispeje k podpore ekonomiky.
Mnohí obyvatelia žijúci pri pobreží Tichého oceánu, kde má ropovod končiť, ale upozorňujú na riziko možnej havárie tankera, podobnej ako v roku 1989, keď pri pobreží Aljašky došlo k havárii tankera Exxon Valdez. Pre oblasť a najmä pre miestnych ľudí, ktorí sa živia lovom krabov, by to bola katastrofa.
Ochranári zároveň tvrdia, že preprava ropy z ropných pieskov je ešte rizikovejšia než z konvenčných ložísk, pretože podľa nich má táto ropa korozívnejšie účinky ako klasická ropa. Je tu tak aj väčšie riziko poškodenia ropovodu než v prípade bežnej ropy. To však ale mnohí experti odmietajú.

Súvisiace články

Aktuálne správy