Olympiáda nad zlato: Oplatí sa staviť na burzový index Ruska?

, IW;bloomberg Foto:SITA

Olympijské hry pomáhajú vylepšiť imidž. Preto do nich oficiálne partneri hier počas olympijského cyklu napumpujú dvadsať miliónov dolárov ročne. Asi na tom dobre zarobia. Dokážu to aj investori? Oplatí staviť na burzový index krajiny, ktorá hry hostí?

"Nevidím v tom žiadny zmysel," vyjadril sa v rozhovore pre Bloomberg  Oleg Popov, ktorý pre Allianz Investments spravuje miliardu dolárov. "Každému musí byť jasné, že z obchodného hľadiska sponzorstva nedáva zmysel." Výkonnosť ruských titulov spätých s olympiádou mu dáva za pravdu. Index MICEX strácal počas predolympijského roka 2,3 %, firemné piliere Soči nahlásili výrazne horšie výsledky. RUSAL odpísal 48 %, Mostotrest 30 %, Norilsk Nickel 8,7 % a Gazprom 6,2 %.

Potenciál zarobiť na hrách napriek tomu existuje, aspoň to tradiční partneri zaryto tvrdía. Procter & Gamble oznámila, že jej predaj počas olympijského štvrťroku prekonáva o bezmála sto miliárd dolárov neolympijský normál. Experti na marketing vysvetľujú, že sú partneri nielen viac na očiach, ale že lesk medailí dodáva lesku aj im. Počas hier v Londýne tak spotrebitelia prisudzovali Coca – Cole a ďalším o 50 % častejšie prívlastky ako "inšpirujúci" alebo "dôveryhodný", vyplýva z analýzy Havas Sports & Entertainment.

V súvislosti s hrami v Soči sa často hovorí o športovo – politicko – ekonomicko – diplomatických zážitkoch. Experti tak narážajú na kontroverzie, ktoré hry sprevádzajú. Niektoré firmy na tom svoju neoficiálnu olympijskú stratégiu dokonca postavili. Napríklad AT&T na svojom blogu ostro odsúdila prístup Ruska k LGBT, teda lesbám, gayom, bisexuálom a ľuďom so zmenou pohlavia. Lenže nielen diskriminačné zákony, korupcia a nedorobené športoviská môžu firmám znepríjemniť partnerstvo s hrami v Soči. „To je súčasťou celej hry,“ vysvetľuje Jim Andrews, viceprezident konzultačnej spoločnosti IEG, ktorí pracujú aj pre Procter & Gamble. Na každý Londýn a Rím tu proste raz za čas pripadne nejaké to Soči. "Keby mali možnosť, nie som si istý, že by sponzori pre Soči hlasovali. Ale nie je to na nich, je to na Medzinárodnom olympijskom výbore," vysvetľuje Andrews.

Aj kvôli riziku kontroverzie časť expertov na marketing očakáva, že by niektorých tradičných partnerov hier nemuselo byť počas Soči toľko vidieť. To môže byť príležitosť pre firmy číhajúce v zálohe, teda tých, ktorým sa nechce zaviazať sa k pravidelnému dotovanie sviatku športu, ale ktorí s ním napriek tomu chcú byť spájaní. Elegantne to v Londýne vyriešila spoločnosť Nike, ktorej svietivo žlté topánky si obulo zhruba  400 športovcov. Obuv sa neriadi regulami MOV, ale pritom je veľmi vidieť. Aj vďaka podobným kúskom americkí spotrebitelia v roku 2012 priradili k hrám Nike hneď po oficiálnych partneroch, ako sú Coca – Cola, VISA a McDonald ', ktorí za túto asociáciu musia tvrdo platiť.

Súvisiace články

Aktuálne správy