Trend nakupovania v Poľsku: Od hypermarketov späť k malým obchodom

, E15 Foto: SITA;TASR

Poliaci sa otočili k hypermarketom chrbtom. Nákupné centrá strácajú v konkurencii mnohých menších a často drahších diskontov rovnako ako malých sídliskových obchodov. Atraktívne akciové ceny nepomáhajú, informuje portál E15.

Predaj potravín v poľských hypermarketoch klesol v novembri 2013 medziročne o 5,7 percenta, uvádzajú analytici firmy Nielsen. Ešte výraznejšie, o 8,3 percenta, sa znížil obrat drogistického tovaru a kozmetiky.

Hypermarketom sa rozumie obchod s predajnou plochou minimálne 2500 štvorcových metrov. Napriek svojej veľkosti a sile sú mamutie obchody ohrozeným druhom. Síce zákazníkom ponúkajú bohatý výber, zároveň im však berú veľa času. Nákup sa zriedkakedy vojde do hodiny. Najväčšie obchody preto prehrávajú v konkurencii menších a nie vždy lacných, zato však časovo dostupných diskontov a malých obchodíkov.

V Poľsku je 320 hypermarketov. Proti nim stojí viac ako tri tisícky diskontov, z toho 2200 obchodov Biedronka, ktoré patria portugalskej firme Jeronimo Martins. Nemci majú v Poľsku 500 prevádzok Lidl a 75 Aldi. Viac než 300 obchodov patrí v Poľsku dánskej sieti Netto. Sú tu však aj desaťtisíce obchodíkov, cez franšízu Žabka sa prevádzkuje okolo 2800 pobočiek. Pre hypermarkety sú tvrdým sokom aj reťazce drogérií. Len nemecký Rossmann je prítomný na 850 miestach a v priebehu šiestich rokov chce toto číslo zdvojnásobiť.

Vlastníci hypermarketov ale nekapitulujú. Rôznymi spôsobmi skúšajú ubrániť podiel na trhu. Zatiaľ väčšinou pomocou akčných cien, ktoré už u niektorých potravín zasahujú tretinu ponuky. To však nie je dlhodobo udržateľné, myslia si odborníci. Majitelia veľkých obchodov hľadajú aj iné cesty zo slepej uličky. Napríklad francúzsky Carrefour stavil na malé franšízové obchody Carrefour Express. Britské Tesco chce zase spríjemniť nakupovanie v hypermarkete a zákazníkov láka na koncept Shop – in – Shop.

Nájdu sa ale aj takí, ktorí to už v Poľsku vzdali. Ako napríklad Real, dcéra nemeckého koncernu Metro. Veľkú časť jeho obchodov prevezme francúzsky reťazec Auchan, čo je ostatne u Poliakov najobľúbenejší a najlacnejší reťazec hypermarketov. Slováci ho radi navštevujú aj v Maďarsku.

Súvisiace články

Aktuálne správy