Kompu na Dunaji využívajú aj turisti

Pridajte názor  Zdroj: TASR

18. 8. 2012 - Po uvedení Vodného diela Gabčíkovo (VDG) do prevádzky (r.1992) sa v dôsledku obchádzky po cestných komunikáciách zabezpečuje medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica dopravné spojenie aj pomocou kompy.

Vojka nad Dunajom 18. augusta (TASR) - Po uvedení Vodného diela Gabčíkovo (VDG) do prevádzky (r.1992) sa v dôsledku obchádzky po cestných komunikáciách zabezpečuje medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica dopravné spojenie aj pomocou kompy. Konštatoval to pre TASR hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) š.p. Ľubomír Krno.

"Vybudovaním prívodného kanála VDG, ktorého funkcie sú všeobecne známe, vznikol ostrov, územie medzi starým korytom Dunaja a kanálom vodného diela, nazývaný aj Malý Žitný ostrov. Na tomto území sa nachádzajú tri obce: Dobrohošť, Vojka nad Dunajom a Bodíky. Tieto obce mali pred, ale aj počas výstavby vodného diela, spojenie s vnútrozemím cestnou komunikáciou," vysvetlil hovorca s tým, že ako alternatívne riešenie dopravného spojenia spomínaných obcí so zázemím Žitného ostrova bolo študijne sledované spojenie pomocou mosta navrhnutého tesne nad profilom kompy. Dodal, že sa navrhlo päť variantov mostných objektov s podperami na dne kanála i mimo neho. Pre finančnú náročnosť sa od výstavby mosta upustilo. "V koncepčných návrhoch sa predpokladalo, že kapacita kompy bude plne postačovať na prepravu miestneho obyvateľstva cez prívodný kanál. Jej bezplatné služby však využívajú aj obyvatelia blízkeho okolia, chatári, turisti a pod., najmä v letných mesiacoch a osobitne počas soboty a nedele," doplnil riaditeľ VDG Ján Stoličný.

Starosta Vojky nad Dunajom Donát Álló ostro kritizuje dopravu cez vodný kanál. "S prevádzkovaním kompy vôbec nie sme spokojní. Avizovali sme to prevádzkovateľovi SVP už aj v roku 2007. V spolupráci s podnikom sme vypracovali dokument na riešenie problémov prepravy," povedal Álló s tým, že preprava turistov, rekreantov ide na úkor domáceho obyvateľstva. "Bohužiaľ, do dnešného dňa sa nerealizovali žiadne kroky," konštatoval a pripomenul, že len 10 % prepravených vozidiel je z troch "odrezaných" dedín.

O turistickú atrakciu je veľký záujem. "Obyvatelia regiónu však chodia svoje veci riešiť na druhú stranu do Šamorína, kde máme okrem iného aj lekára. Veľmi často dlhé hodiny musíme čakať, kým sa dostaneme na kompu," posťažoval sa starosta a podčiarkol, že riešením by bolo, keby miestni občania dostali rezidentské karty, ktoré by ich oprávnili na prednostné využitie vodného dopravného prostriedku, alebo spoplatnenie kompy pre náhodných cestujúcich. "Na druhej strane musím konštatovať, že pri mimoriadnych situáciách, keď potrebujeme záchranné služby, prevádzka je zabezpečená aj mimo cestovného poriadku," doplnil.

UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.