
Najväčšia ruská automobilka Avtovaz sa momentálne potýka s nedostatkom materiálov pre lakovňu. U predajcov automobilov Lada si preto teraz možno tieto vozidlá objednať len v bielej, čiernej a tmavozelenej farbe, napísal v pondelok na svojom webe hospodársky denník Vedomosti. Ide podľa neho o dôsledok západných sankcií uvalených na Rusko po invázii na Ukrajinu.
V inej farbe Lady nebudú skôr ako v marci, iné zdroje denníka ale počítajú s obmedzenou farebnosťou minimálne do konca štvrťroka. V dlhšom horizonte výrobca informácie neposkytuje.
„Sme v stálom kontakte s dodávateľmi, aby sme dosiahli pravidelné dodávky. Počítame s vyriešením tohto problému v najbližších týždňoch,“ uviedol hovorca automobilky.
Usilovne hľadajú náhradu
Ella Vasiljevová zo spoločnosti Russkije Kraski, ktorá sa zaoberá výrobou farieb a autolakov, uviedla, že firma sa snaží nájsť náhradu za európske suroviny v Ázii, Južnej Amerike a ďalších krajinách. „Bohužiaľ, nie všetko sa nám doteraz podarilo nájsť a nie všetky surovinové zložky sa zhodujú s európskymi,“ pripustila. Na probléme usilovne pracujú ruské laboratóriá.
Zaujímaš sa o ekonomiku? Vieš písať? Hľadáme práve teba.
Portál oPeniazoch.sk hľadá posily do svojho tímu. V prípade záujmu podrobnosti nájdeš na tejto webovej stránke.
Pred vpádom ruských vojsk na Ukrajinu na konci vlaňajšieho februára boli hlavnými dodávateľmi pre ruský automobilový priemysel zahraničné spoločnosti a jeden spoločný podnik. Po vypuknutí vojny dodávky obmedzili sankcie prijaté západnými štátmi proti Rusku a ruské firmy doteraz nie sú schopné uspokojiť dopyt.
Na pozadí odchodu zahraničných výrobcov z Ruska sa Lada vlani stala jednotkou na ruskom automobilovom trhu, no aj tak ich predaje klesli. Avtovaz vlani predal 188 645 áut, čo je o 46 percent menej ako o rok skôr. Podiel na trhu predstavoval 27,4 percenta.
Prepad ruského autotrhu
Predaj áut v Rusku sa v minulom roku, keď Moskva rozpútala vojnu na Ukrajine, celkovo znížil o 59 percent na 626 300 vozidiel, čo predstavovalo najslabší výsledok za niekoľko desaťročí. Väčšina predaných modelov bola ruskej alebo čínskej výroby, západní výrobcovia v Rusku prerušili výrobu.
Ruský automobilový trh je ďaleko od svojho vrcholu z roku 2008, keď sa v Rusku predali takmer tri milióny vozidiel a kedy sa tiež špekulovalo, že krajina predstihne Nemecko ako najdôležitejší automobilový trh v Európe. Medzinárodná finančná kríza a sankcie, ktoré nasledovali po anexii Krymu, ale tento vývoj zmenili.