Hrozia európskemu priemyslu vynútené odstávky? Neistota mení kurz v globálnom obchode!

, Redakcia

Geopolitická nestabilita zasahuje globálny obchod a zvyšuje ceny kontajnerovej prepravy, najmä na trasách cez Červené more. To núti prepravné spoločnosti obchádzať Afriku. Ako ďalej upozorňuje Inštitút finančnej politiky, výsledkom sú dlhšie a drahšie trasy do Európy.

Počet lodí prechádzajúcich Suezským prieplavom klesol o 67 percent. Súčasne výrazne narástli ceny prepravy z Číny do Európy. Ako ďalej upozorňujú analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP), tento vývoj môže negatívne ovplyvniť obchodné vzťahy s Áziou a mať negatívne dôsledky pre ekonomiku.

Geopolitická neistota ohrozuje globálny obchod. To sa začína odrážať na cenách kontajnerovej prepravy. Problematické sú najmä trasy v okolí Červeného mora, kde sa kontajnerové lode v posledných týždňoch stávajú obeťami útokov rôznych paramilitantných skupín.

Prepravné spoločnosti sú preto nútené využívať dlhšie a nákladnejšie trasy obchádzajúce Afriku na smere do Európy.

Počet lodí výrazne klesol

Podľa údajov spoločnosti Bloomberg kleslo množstvo kontajnerových lodí prechádzajúcich cez Suezský prieplav za prvých 22 januárových dní o približne 67 percent v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka.

Ceny kontajnerovej prepravy tak podľa indexu spoločnosti Freightos na trase z Číny do Európy vzrástli viac než 4-násobne a v opačnom smere viac než 3-násobne.

„Napriek razantnému nárastu sa však súčasné ceny na trase z Číny do Európy nepribližujú maximám z čias pandémie,“ dodáva IFP na sociálnej sieti.

Predĺženie doby dodávok a zdraženie prepravy bude mať najväčší vplyv na obchodné vzťahy s Áziou. Ázijské krajiny prispievajú takmer k polovici celkového dovozu do Európskej únie z tretích krajín. Z toho Čína zastáva viac než 21-percentný podiel na dovoze.

Zasiahne súčasná neistota negatívne európsky priemysel?

„Predĺžené dodávky komponentov z Ázie môžu preto spôsobiť problémy pre európsky priemysel. Pri eskalácii môžu opätovne vzniknúť vynútené odstávky vo výrobe, ktorých sme boli svedkami počas krízy dodávateľských reťazcov v roku 2021,“ varuje inštitút.

Viac o téme: dodávateľské reťazce , Európa , globálny obchod , Inštitút finančnej politiky IFP , neistota , Suezský prieplav

Súvisiace články

Aktuálne správy