MPRV vyzýva politikov k spoločenskej zodpovednosti: Obchodníci si nenavyšujú marže

Napriek politikou zdecimovanej spoločnosti majú slová našich čelných predstaviteľov stále váhu, preto s nimi treba narábať rozvážne a zodpovedne. V reakcii na vyhlásenia predsedu NR SR Borisa Kollára v diskusnej relácii TA3, kde uviedol, že Protiinflačná garancia je podvod na spotrebiteľoch,  Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) uvádza nasledovné: iniciatívu obchodníkov MPRV SR podporilo a 17. marca t. r. po vzore Francúzska vyhlásilo spolu so zástupcami obchodných reťazcov.

Iniciatíva vznikla po vyhodnotení Deklarácie o prejave dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability v prípade 13 druhov základných potravín po roku od jej podpisu. Cieľom iniciatívy Protiinflačná garancia bolo a je tlmenie potravinovej inflácie.

MPRV SR preto už vyše roka analyzuje spotrebiteľské a odbytové ceny na mesačnej báze pri 13 druhoch základných potravín: dusená šunka bravčová, kurča pitvané, bravčové párky, rožok obyčajný biely, ovocný jogurt, chlieb (pšenično – ražný), čerstvé maslo, kuracie prsia, rezne; syr eidam tehla, 45% t. s., slepačie vajcia veľkosť M (klietkový chov), bravčové karé, mlieko trvanlivé polotučné, pšeničná múka polohrubá výber.

Obchodníci si nenavyšujú marže

Z analýz vyplynulo, že obchodníci dodržiavajú podpísanú Deklaráciu a k cenotvorbe základných potravín pristupujú tak, že si nenavyšujú marže. Protiinflačná garancia má za sebou prvý mesiac od uvedenia do praxe a momentálne fungovanie tohto opatrenia analytici na MPRV SR vyhodnocujú.  

Významným faktorom, ktorý priniesla už Deklarácia o cenovej stabilite a v konkurenčnom trhovom prostredí funguje aj pri Protiinflačnej garancii, ktorá zastrešuje v rôznych reťazcoch cez 400 druhov potravín, je tzv. Efekt cenového nasledovania. V obchode je bežným nástrojom, ktorý zavážil aj pri hodnotení návrhu na zavedenie Protiinflačnej garancie obchodníkmi, a preto sa ho agrorezort rozhodol podporiť.

Počas celého roka nikto z politikov nepriniesol iný, v praxi realizovateľný návrh na riešenie cien potravín a spomalenie vývoja potravinovej inflácie. Slovenskí politici by si okrem politického marketingu mohli začať osvojovať aj základné pojmy z ekonómie. Vhodne by sa tak potom mohli vyjadrovať k témam pri víkendových diskusiách v médiách.

Do siete politického populizmu sa zaplietol druhý najvyšší ústavný činiteľ krajiny

MPRV SR konštatuje, že je nám to úprimne ľúto, ak je takéto triviálne ekonomické opatrenie nad možnosťami vnímania predsedu Kollára. Bohužiaľ sa iniciatíva stala politickým terčom, kde jednotlivé politické subjekty zabúdajú na konečného užívateľa tejto iniciatívy, a tým je spotrebiteľ – zákazník. 

Politickému populizmu cez víkend prepadol aj exminister školstva Branislav Grőhling. Nie je to prvý raz, čo predstaviteľ strany SAS svojimi vyjadreniami voči agrorezortu spochybňuje vládu a jej rozhodnutia, a to aj napriek faktu, že za obchod je na Slovensku zodpovedné Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré viedol až do odchodu z vládnej koalície práve predseda tejto strany Richard Sulík. Bol to práve on, ktorý v rámci tzv.

MPRV SR vyzýva politikov

Podnikateľského kilečka vypol dovtedy povinnú cenovú evidenciu pre obchodníkov, čo dnes agrorezort nahrádza dohovormi o dobrovoľnom nahlasovaní od našich obchodníkov. A rovnako sa bývalý minister Sulík podpísal aj pod zrušenie dovozného cla pre Ukrajinu, čo rezort nespochybňuje, iba pripomína.

MPRV SR vyzýva politikov, aby aj napriek prebiehajúcej politickej kampani zvažovali svoje tvrdenia, ktoré majú negatívny vplyv na občanov a ich budúcich voličov, ale najmä na náš život v tejto krajine. Politická zodpovednosť a kultúra, resp. ich zmena je niečo, čo volila väčšina ľudí v tejto krajine pri posledných voľbách. 
      

Viac o téme: Boris Kollár , ceny , inflácia , ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR MPRV , NR SR

Súvisiace články

Aktuálne správy