Švédsko neznižuje podiel biopalív v nafte a benzíne, ale emisné ciele, upozornili výrobcovia 

Švédsko neplánuje zníženie podielu biopalív v nafte a benzíne, ale iba upravilo emisný ciel, ktorý bol na rok 2023 na úrovni 30,5 % redukcie emisií skleníkových plynov zo životného cyklu na jednotku energie pre diesel a 7,8 % pre benzín. V reakcii na správu agentúry Reuters na to upozornilo slovenské Združenie pre výrobu a využitie biopalív. Švédi podľa združenia svoje ciele znížili z ekonomických dôvodov.

„Švédi si nastavili veľmi ambiciózne ciele v dosahovaní znižovania emisnej stopy v doprave. Práve pre ekonomické parametre však zracionalizovali svoj prístup a znížili svoje ciele v doprave na úroveň 6 % redukcie emisií skleníkových plynov zo životného cyklu pohonnej látky, ktorá je v súčasnosti platná aj v ostatných európskych krajinách, teda na rovnakú úroveň, akú máme aj na Slovensku,“ uviedlo združenie. 

Zelená politika v oblasti dopravy má byť rozumná a stabilná

Vo Švédsku bol v roku 2023 v platnosti cieľ dosiahnuť redukciu emisií skleníkových plynov zo životného cyklu na megajouly (MJ) z dieslu o 30,5 % a o 7,8 % z benzínu v porovnaní s referenčnou hodnotou 94,1 gramu ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2eq)/MJ. To je podľa združenia vysoko nad rozsah povinnosti štátu z hľadiska európskej legislatívy. Tento cieľ sa doteraz plnil najmä primiešavaním biozložky a inými alternatívnymi nízkoemisnými zdrojmi energie v doprave, ako sú napríklad aj elektromobilita či používanie bioplynu.

„Dlho tvrdíme, že implementácia zelenej politiky v oblasti dopravy má byť rozumná a stabilná, tak aby v dlhodobom horizonte priniesla želaný efekt postupného znižovania emisií v doprave,“ dodalo združenie. Kľúčom k úspešnému napredovaniu v týchto cieľoch je podľa neho práve zabezpečenie vhodného mixu všetkých obnoviteľných zdrojov energie v doprave.

Viac o téme: biopalivá , klimatické ciele , Švédsko , životné prostredie

Súvisiace články

Aktuálne správy