Zľavy počas Singles Day stále lákajú zákazníkov, tržby sú ale slabšie

Čínsky nákupný festival, tzv. deň nezadaných (Singles Day) prilákal aj tento piatok zákazníkov do online obchodov, tržby sú ale slabšie ako v minulosti, keďže ekonomika zápasí s problémami. TASR o tom informuje na základe správy AFP.
Tržby na platformách prevádzkovaných technologickými gigantmi, ako sú Alibaba a JD.com, dosiahli približne 262 miliárd jüanov (36,30 miliardy eur) od polnoci vo štvrtok (10.11.) do 14.00 h miestneho času v piatok, podľa odhadu prieskumnej spoločnosti Syntun.
Analytici uviedli, že dopyt bol tlmenejší ako v predchádzajúcich rokoch, zatiaľ čo spotrebitelia poukázali na svoju nedostatočnú kúpnu silu, čo im bráni míňať. Dôvodom sú ekonomické problémy v dôsledku politiky nulovej tolerancie ochorenia COVID-19 a s ňou spojených blokád.
Napriek tomu kombinovaná hrubá hodnota produktov predaných od konca októbra môže po prvýkrát prekročiť 1 bilión CNY, odhaduje Siao-feng Wang, hlavný analytik spoločnosti Forrester.
„Tento rok sa obchodníci a platformy zameriavajú menej na predaj a viac na zisk a konverzné pomery,“ povedal ďalší analytik Liou Sing-liang.
Podľa neho je prirodzené, že sa Singles Day stáva po rokoch menej populárnym.
„Čínski spotrebitelia sa stali racionálnejšími a už nehromadia veľké množstvá tovaru ako v minulých rokoch,“ vyhlásil ekonóm Sung Čching-chuej, podľa ktorého nákupný festival zasiahli aj dôsledky pandémie ochorenia COVID-19.
Singles Day vytvorili v 90. rokoch minulého storočia študenti čínskych vysokých škôl ako alternatívu k Valentínovi pre ľudí bez partnerov. Internetový gigant Alibaba si v roku 2009 urobil marketingový nástroj a 11. novembra zorganizoval na svojich platformách prvý 24-hodinový nákupný festival. Cieľom bolo zvýšiť odbyt v tejto časti roka, ktorá je v Číne z hľadiska maloobchodného predaja slabou sezónou. Alibaba sa rozhodol zamerať sa na slobodných ľudí a prilákať ich na veľké zľavy.
Festival sa počas rokov rozrástol o veľkú časť čínskeho maloobchodného sektora, pričom obchodníci ponúkajú rôzne úrovne zliav už od konca októbra. Ale v minulých rokoch nákupný ošiaľ zoslabol. Prispelo k tomu aj rozhodnutie vlády v Pekingu zakročiť proti online platformám pre údajné zneužívanie užívateľských údajov a monopolné obchodné praktiky. A zároveň obchodníci v súčasnej ekonomickej situácii už neposkytujú až také veľké zľavy ako v minulosti.

Súvisiace články

Aktuálne správy