Múdre výdavky: Tri veci, na ktoré míňajú bohatí a máte na ne aj vy

Na ceste za bohatstvom sa udeje niečo zvláštne. Výnimočné auto, drahá fľaša pri posedení s priateľmi, či veľkorysá nehnuteľnosť. Ale to poteší len na určitý čas. Zrazu pocit zmizne a začnete túžiť po tom, čo chcú aj všetci ostatní. Chcete mať viac. Už to nie je cieľ, ale zmýšľanie.

Žijeme v modernom svete, vo svete zodpovednosti a túžby, ktoré sú definované prostredníctvom peňazí. A možno z vlastnej skúsenosti vieme, aká dokáže byť téma peňazí stresujúca. V každodennom živote niet stresujúcejšej témy, tromfne aj politiku, náboženstvo, smrť  či manželstvo.

Dostatočný počet prieskumov dokázal, že neexistuje vzťah medzi vyšším príjmom a väčším šťastím. Ale to je neúplný záver. Záleží na tom ,ako pre seba definujeme pojem šťastia. Môže to byť denné potešenie alebo bolesť, dobrá nálada alebo zlá. Nemáme dostatočnú kontrolu nad podvedomým, nedokážeme ovládať tieto sentimenty, a navyše sa striedajú celkom rýchlo.

Druhou možnosťou je to, čo Aristoteles nazval "eudaimonia", hlbší zmysel.  Naplnenie? Spokojnosť? Radosti? Ide o odvrátenie pozornosti od každodenného života smerom k tomu, čo robí život takým, aby stálo zato ho žiť.

Moderný výskum ukázal, že "peniaze sú príležitosťou na šťastie", ktorá je často premárnená. Nemusí to tak byť. V skutočnosti tu sú tri domény, pri ktorých si za peniaze dokážete kúpiť potenciálne väčšiu spokojnosť.

Skúsenosti
Nakupovanie skúseností namiesto materiálnych vecí prináša väčšiu radosť, ale otázkou zostáva prečo. Primárnou odpoveďou je, že sa prehlbujú sociálne vzťahy. V jednej štúdii výskumníci skúmali tucet rôznych foriem každodennej spotreby. Zistili, že iba jeden – voľný čas – pozitívne súvisel so šťastím. Áno, na dovolenke alebo prehýrenej noci je niečo zábavné, ale väčšinou to zhoršuje skutočnosť, že to robíte s ostatnými. Ďalším faktorom je, že aj pri sólových zážitkoch sú skúsenosti imúnnejšie než materiálne veci na "hedonickú adaptáciu", teda myšlienku rýchleho upnutia na niečo dobré alebo zlé. Skúsenosti majú tendenciu byť viacej rozmanité ako materiálne veci (dovolenka môže zahŕňať pohodlné cestovanie, útulné ubytovanie, lahodnú stravu, dobrodružstvo a spoločenskú interakciu) a navyše si môžeme dlho vychutnať spomienky na tieto dimenzie. Skúsenosti sa pravdepodobne stanú súčasťou našej identity, pomáhajú nás tvarovať v tom kto sme. Skúsenosti sa stávajú súčasťou vášho životného príbehu. Až donedávna bolo ťažké zdieľať skúsenosti v reálnom čase a veľká časť dlhodobejšej radosti pochádzala zo spomienok a príbehov. Sociálne médiá potenciálne ničia porovnávaciu výhodu skúseností. Neustálym zdieľaním skúseností s ostatnými prostredníctvom Instagramu a Facebooku, naháňaním lajkov, podkopávame naše vlastné šťastie.

Iní ľudia
Priemerný pomer výdavkov na seba voči ostatným je viac ako 10 ku 1. Väčšina z týchto osobných výdavkov je určená na hypotéku, služby, potraviny a veľa ďalších životných náležitostí. Okrem morálneho princípu veľkorysosti však vedecký výskum v širšom meradle ukázal, že "prosociálne" výdavky nás robia osobne šťastnejšími. Zamyslite sa nad týmto experimentom v reálnom svete. Jedného dňa počas prechádzky mestom sa vás osloví priateľsky pôsobiaci cudzí človek. Po krátkej debate súhlasíte a prevezmete si obálku s pokynmi na jednoduché cvičenie. Otvoríte obálku, a v nej uvidíte 5 eurovú bankovku s pokynom, "využite túto sumu do piatej hodiny popoludní na darček pre seba alebo akúkoľvek pre váš akýkoľvek výdavok (napr. nájomné, účet alebo dlh)." Niektoré obálky však mali iný odkaz: "využite túto sumu do piatej hodiny popoludní na darček pre niekoho iného alebo ako dar pre charitu. "

Osoba, ktorá vám obálku odovzdala vás vo večerných hodinách kontaktuje s dvoma otázkami. Prvá: Nakoľko šťastne sa cítite práve v tejto chvíli? Druhá: Ako ste minuli peniaze z obálky? Tí, ktorí dostali prvú obálku, si kúpili kávu alebo nejakú drobnosť pre seba, alebo zaplatili parkovanie. Druhá skupina darovala nízku sumu deťom, bezdomovcom alebo iným. Výskumníci zistili, že tí, ktorí použili peniaze ako dar iným, boli merateľne šťastnejší než tí, ktorí ich minuli na seba, aj keď na začiatku dňa neexistovali žiadne systematické rozdiely v úrovni šťastia.

Väzby medzi veľkorysosťou a šťastím sú univerzálne. Nájdeme ich naprieč krajinami aj rozsahom príjmov. Bohatí a chudobní radi dávajú. Tak ako v prípade skúseností, aj prosociálne výdavky prehlbujú naše vzťahy s ostatnými. Posilňujú naše zmysly kontroly a kontextu v tom, že máme slobodu v písaní nášho príbehu, akokoľvek to považujeme za vhodné viazať ho na niečo mimo nás.

Čas
Žijeme vo veku, keď sme všetci "zaneprázdnení". Mnohí sa cítia zavalení povinnosťami, nezostáva im veľa času aby si dokázali vychutnať radosti života, nech už je to rodina, alebo koníček. Existujú kompromisy. Viac času na úkor peňazí. Najčastejšie musíme pracovať ťažšie, aby sme zarobili viac. Ak pracujeme mene, zarobíme menej. Mať viac času a viac peňazí je luxus. Za peniaze sa dá kúpiť čas. Aj také platené parkovanie v centre, hoci to znie triviálne, "vytvára" čas. Časové bohatstvo môže vytvárať príležitosti bez ohľadu na vek, úroveň príjmu alebo povolanie. Dáva nám možnosť kontroly. Dôkazom sú workaholici, ktorí nemajú čas na nič. Sú často nešťastní, pretože stratili väčšinu sociálnych väzieb, ktoré vytvárajú hlbší zmysel života.

Múdre výdavky môžu dopomôcť k zmysluplnejšiemu životu. Fráza, že "za peniaze si šťastie nekúpiš ", je často len výhovorka, aby sa zabránilo správnemu mysleniu a dodržiavaniu finančného plánu. Tí, ktorí berú tieto veci vážne, oveľa pravdepodobnejšie budú mať lepší život. Chce to však určité úsilie.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy