Retail v revolučných zmenách: Je to skutočne apokalypsa, či len ďalšia príležitosť na uvedenie nových myšlienok do praxe?

, HOR Foto: SITA/AP

Odvetvie maloobchodu, alebo retailu, je od konca 90. rokov v neustálom prerode a odohrávajú sa v ňom postupne a kontinuálne viaceré významné zmeny. Hnacími silami zmien sú na strane jednej konzumenti a na strane druhej moderné technológie, ktoré menia tradičné spôsoby fungovania v obchodoch.

Zmena v správaní sa spotrebiteľov je jednou z hlavných príčin, ktoré spôsobili zánik veľkých retailových mien v USA a rovnako sa starajú o premenu veľkých sietí aj na starom kontinente. Podľa magazínu Business Insider sa v roku 2017 na území USA zatvorilo viac ako 8000 kamenných predajní a prevádzok, z toho až 1430 patrilo sieti Radioshack, ktorá predávala spotrebnú elektroniku a mobilné zariadenia. Podobne sieť K-mart, ktorá chvíľu pôsobila aj na Slovensku, v roku 2017 zatvorila 283 svojich kamenných prevádzok a z oblasti predaja módneho oblečenia a doplnkov bola príkladom zatvárania prevádzok sieť BCBG Maxazria, ktorá zrušila 120 svojich obchodov. Spotrebitelia presunuli svoje nákupy na internet, prípadne ako v prípade Radioshacku sa spoločnosti snažili preorientovať na iný tovar, ako pôvodne predávali a nezožali s touto snahou očakávaný úspech.

Vo všeobecnosti analýzy združení retailových predajcov hovoria, že ponuka obchodných priestorov a kapacita predajní sa dostali v USA do previsu nad dopytom a reálnou potrebou spotrebiteľov. Súčasne sa tak otvára priestor pre úspešnejších hráčov na trhu, ktorí sa pozerajú na zaniknuté značky a predajne ako na príležitosť. Príkladom môže byť BCBG Maxazria, o ktorú prejavil záujem iný značkový dom Marquee Brands a za 108 miliónov dolárov odkúpil rôzne aktíva a práva od BCBG. Marquee Brands tak získal okrem iného spotrebiteľské údaje o zákazníkoch, ktorí boli BCBG verní a boli zvyknutí na sortiment pôvodného predajcu.


Tri hlavné impulzy na revolučné zmeny v retailovom odvetví sú uvádzané napríklad poradenskou firmou Deloitte v nasledovnom poradí

Zmena preferencií spotrebiteľov („vlastniť menej vecí a žiť viac v súlade s prírodou)
Zmena retailových formátov (Opatrenia ťahané dopytom)
Technológie meniace predaj a prístup spotrebiteľov k nákupu


V našich zemepisných šírkach bude zmena preferencií spotrebiteľov mať zrejme nejaký časový posun, najmä vzhľadom na stále nenasýtené potreby domácností s nižšou príjmovou hranicou. Ale už dnes vidíme, že aj 20 – 40 roční slováci chcú viac „zážitkov“ než „harabúrd“. Lacné letenky a dostupnosť rýchlych služieb ako booking.com už ovplyvňujú aj ich rozhodnutia o nákupe potrieb pre domácnosť. Za cenu džínsov sa dá letieť na 3 dni do Barcelony. Televízne programy sa už nesledujú na TV prijímačoch, ale sleduje sa Netflix na domácom notebooku, takže načo kupovať veľkú LED obrazovku?

Spotrebitelia sa svojim správaním a nákupmi chcú podobať svojim vzorom, ktoré sledujú na sieťach ako Instagram či Snapchat. Zážitky a imidž nadobudnuté nákupmi, či návštevami zaujímavých miest v podaní vzorov sa stávajú spúšťačom nákupných rozhodnutí. Aj preto sa v niektorých hotelových sieťach špeciálne zaoberajú otázkou „instagramovateľnosti“ ich areálov a izieb, tak aby hostia svoje zážitky vedeli čo najlepšie umiestniť na sieť.

Zmeny retailových formátov a zmiešavanie tradičných úloh kamenného obchodu a e-shopov už máme aj u nás. Retailový sektor už nie je len o nákupe vo veľkoobchode a distribúcii konečnému spotrebiteľovi. Dnes sa už v kamenných predajniach stále častejšie stretnete s informáciou, že ak povedzme topánky, ktoré ste si vyhliadli nemajú vo vašej veľkosti, radi vám ich cez svoj e-shop doručia. Prípadne naopak, objednáte si tovar cez e-shop a ak v kamennej predajni zistíte, že farba nezodpovedá zobrazeniu na internete, nie je problém a predajňa si tovar nechá vystavený pre iného zákazníka. Internetové predajne si už aj v našich nákupných centrách otvárajú niečo ako informačno-predajné miesta, kde si klienti môžu svoj objednaný tovar prevziať, prípadne sa inšpirovať na budúce nákupy.

Mobilné zariadenia nám už dnes umožňujú rýchly prístup k informáciám v predajniach a ak máte aplikáciu predajcu, v ktorého predajni sa nachádzate, ľahko sa vám stane, že okrem horolezeckých topánok z predajne odídete aj s objednanou horskou túrou, ktorú vám predajňa športových potrieb ponúkne a sprostredkuje.

V každom konci sa skrýva nový začiatok. Podľa asociácie National Retail Federation sa v roku 2017 spolu s každou zatvorenou maloobchodnou prevádzkou otvorilo 2,7 nových. Úspech teda môžu zaznamenať hráči, ktorí sa najlepšie prispôsobia zmenám na trhu.

Súvisiace články

Aktuálne správy