Skutočný príbeh miliardára: Chcel som rozšíriť svoj biznis, ale popálil som sa

, quartz Foto: YT/EY

Indický podnikateľ stojí za najväčšou spoločnosťou na výrobu jednotiek na ochladzovanie vzduchu. Svojim akcionárom dokázal ponúknuť neuveriteľnú 91 000 % návratnosť za posledných desať rokov.

Achalm Bakeri má 56 rokov. Ak spoznáte jeho rodinné pozadie, vynorí sa ako prvá otázka, prečo sa  vôbec púšťal do podnikania. Koniec koncov ide o dediča jednej z najstarších indických realitných spoločností, Bakeri Group. Ale ako mladý absolvent MBA po návrate z USA sa v roku 1986, vtedy ešte 26-ročný Bakeri, rozhodol pre úplne iné plány.

"Cítil som, že nedokážem priniesť pridanú hodnotu do obchodu s nehnuteľnosťami," spomína si Bakeri. "Už sme mali dobre zavedenú štruktúru a hierarchiu v obchode s nehnuteľnosťami, keď som sa obzeral po tom, čo by pre mňa znamenalo výzvu." Nakoniec si vybral svoju vlastnú cestu.

V roku 1988 si od otca požičal 700 000 rupií (necelých 10 tisíc eur) a založil si vlastnú firmu. Našiel si odberateľov na odpraovacie zariadenia. Arabi vešajú mokré prikrývky do vstupov svojich stanov, Gréci do okien hlinené džbány naplnené vodou. Pri prírodnom odparovaní, ktoré absorbuje teplo, sa horúci vzduch schladí o niekoľko stupňov.Podobne dokážu fungovať aj odparovacie ventilátory. Tieto prístroje sú lacné a menej energeticky náročné ako klimatizačné jednotky, zároveň ale dokážu priniesť úľavu najmä počas horúcich a suchých indických rokov.

"Keď som začínal, klimatizácie boli veľmi drahé a ochladzovače vzduch v podobe odparovacích ventilátorov boli obrovské a škaredé. Vycítil som príležitosť ponúknuť niečo, čo by sa kupujúcemu zapáčilo" povedal Bakeri.

Do jedného roka od založenia firmy, ktorá dnes nesie meno Symphony Limited, sa nápad podaril a spoločnosť začala generovať zisky. Takmer o 30 rokov neskôr je dnes najväčším svetovým výrobcom odparovacích chladiacich zariadení s trhovou kapitalizáciou 1,2 miliárd dolárov. Bakeriho vlastné imanie dosiahlo tento rok 1,26 miliárd dolárov. To zneho robí 74. najbohatšieho muža Indie.

Akcionári Symphony sa tešia rovnako. Akcie vzrástli o ohromujúcich 91000 % za posledných 10 rokov. Bola to jazda ako na horskej dráhe, ale zhodnocovanie nemá konca.

Bakeri tvrdí, že na jeho úspechu má značný podiel jeho otec. Hlavne pokiaľ ide o obchodný nápad. V roku 1987 sa jeho rodina presťahovala do nového domu v Ahmadabáde. "Do vtedy sme nikdy nepoužívali ochladzovač vzduchu. Náš poradca nám túto možnosť ponúkol pre niektoré miestnosti v dome, kde  nebolo možné nainštalovať klimatizačnú jednotku," povedal Bakeri.

Ale prístroj bol hlučný a zaberal veľa priestoru, okrem toho, že bol ako päsť na oko. Raz v nedeľu ráno, keď sa celá domácnosť usadila v záhrade na čaj, Bakeriov otec, ktorý má diplom z architektúry a titul MBA z University of Southern California, požiadal svojho syna, či by nedokázal zostrojiť lepšie vyzerajúce a tichšie zariadenie na ochladzovanie vzduchu. "To vyvolalo pochody v mojej mysli, pretože pre mňa to bol úplne neznámy koncept."

Písal sa februári 1988, Bakeri založil Sanskrut Comfort Systems. Spočiatku mu na firmu stačila malá miestnosť v rámci rodinnej realitnej kancelárie, kde dokázal vyvinúť  prototyp chladiaceho zariadenia behom jedného mesiaca. "Existujúce chladiče vzduchu boli hlučné, škaredé, veľmi rýchlo hrdzaveli, a niektoré dokonca aj triasli. Takže sme chceli vytvoriť niečo, čo je esteticky príťažlivejšie a nie je to z kovu. Použili sme plast a konečný produkt vyzeral ako 1,5 tonová klimatizačná jednotka." V marci 1988 už mali šesť prototypov.

Bakeri na trh uviedol svoj výrobok pod značkou Symphony za 4300 rupií (okolo 61 eur). Zaplatil si celostránkový inzerát v najväčšom anglicky písanom periodiku Indie, v The Times of India. Bolo to v čase, keď sa klimatizačné jednotky v Indii predávali za asi 35 000 rupií (necelých 500 eur), a lokálne jednotky za asi 2000 rupií (približne 28 eur).

V lete roku 1988 sa dopyt postupne rozrástol a spoločnosť predala 1000 kusov zariadení. Napriek tomu, že nikdy podobné zariadenia nevyrábala a značka to bola viacmenej neznáma. "Výroba predstavuje intenzívny proces riadenia a toku kapitálu. Mysleli sme si, že bude lepšie, ak to zadáme  špecializovaným dodávateľom," povedal Bakeri. Sanskrut len skladal jednotlivé komponenty do jedného zariadenia pod značkou Symphony.

V roku 1989 si spoločnosť najala niekoľko absolventov z National Institute of Design (NID) v Ahmadabáde, aby navrhli nové zariadenie. Dovtedy Bakeri a jeho malý tím navrhovali svoje  výrobky in-house. "Od roku 1989 sme predali zhruba 3000 jednotiek a od roku 1990 sme rozšírili našu distribúciu a začali inzerovať agresívnejšie prostredníctvom národnej televízie. V roku 1990 sme predali až 21 700 zariadení, naša kampaň zabrala."

V roku 1991 už založil vlastnú továreň v Ahmadabáde a spustil tam aj montáž. V roku 1994 spoločnosť išla na burzu cez počiatočnú verejnú ponuku (IPO). V rovnakom čase si spoločnosť zmenila názov na Symphony Comfort Systems. Úspech na akciovom trhu so sebou priniesol tlak na diverzifikáciu. Ochladzovacie zariadenia sa nepredávali po celý rok. Symphony sa musela zaujímať aj o vývoj nových produktov.

Čoskoro už vyrábala všetko od gejzírov do fontánok, cez vodné filtre, po práčky. Ale nedokázali týmito výrobkami dorovnať úspech pochádzajúci z ochladzovačov vzduchu. "Vo chvíli, keď sme začali diverzifikovať, sme začali stagnovať a prichádzať o peniaze," povedal Bakeri. "Diverzifikácia bola chyba." Spoločnosť veľa míňala predovšetkým na výrobu a marketing.

V roku 2002 čisté imanie firmy nabralo nesprávny smer. Celkový príjem dosiahol 28 miliónov rupií a čistá strata 31 miliónov rupií. "Presun do vysoko konkurenčného odvetvia sa ukázal ako náročná úloha pre vedenie," napísala ratingová agentúra CRISIL v správe za rok 2010. "Hoci sa spoločnosti darilo v ochladzovacej technike, nepodarilo sa jej úspešne etablovať v iných produktoch, čo má za následok obrovské straty a scvrknutie čistého imania."

V roku 2003 sa Symphony rozhodla pristúpiť na ponuku indickej vlády, ktorá cez svoj program pomáhala chorým spoločnostiam reštrukturalizovať svoje podnikanie. Spoločnosť začala prerábať svoj obchodný model a zapojila do svojej štruktúry viac distribútorov. Začala zadávať aj kompletizáciu výrobkov tretím stranám a vrátila sa k jednému tovaru, akým začínala. "Trvalo to štyri roky, aby sme mohli ukončiť všetko to naše diverzifikované podnikanie a do roku 2006 sme opäť ponúkali už len jeden jediný druh produktu," povedal Bakeri.

Do roku 2008 sa firma viac sústredila na svoju základňu distribútorov a predajcov. Kým v roku 2007 mali zhruba 100 distribútorov, dnes ich má asi 800. Počet dílerov vzrástol na viac ako 20 000 v roku 2016, z pôvodných 3000 v roku 2007. Dnes už Symphony ovláda takmer 50 % indického trhu so zariadeniami na ochladzovanie vzduchu. "Postavil som túto spoločnosť od základov,  nemohol by som sa pozerať na to, ako sa rozpadne," povedal Bakeri.

V roku 2008 Symphony získala mexické aktíva International Metal Products Company (Impco), za  650 000 dolárov. To jej umožnilo prístup na severoamerický trh a k širšiemu sortimentu. Impco má reputáciu ako výrobca veľkých kovových chladiacich zariadení pre komerčné projekty v Severnej Amerike. Svoje produkty ponúka  prostredníctvom predajní, ako je Wal, Sears a Home Depot.

Bakeri si uvedomil, že produktový rad Impco, čo sú predovšetkým veľké obchodné zariadenia, by mohol byť čoskoro nasadený aj v Indii. "Každá budova v Indii, ktorá dnes ešte nemá klimatizáciu, ako sú školy a nemocnice, by mohla predstavovať príležitosť," povedal Bakeri.

Indický trh s ochladzovaním vzduchu je stále neorganizovaný, až z 80 % mu dominujú domáci výrobcovia. Rast, podľa odhadov, by v rokoch 2015 až 2025 mohol dosiahnuť až 19 %. Podľa maklérskej firmy Motilal Oswal takmer 143 miliónov indických domácností žije v horúcich a suchých klimatických podmienkach. "Len asi 8 % vlastní zariadenie na ochladzovanie vzduchu, to poskytuje obrovskú príležitosť k rastu," píše sa v správe.

Symphony sa snaží preniknúť aj na zahraničné trhy. V roku 2006 sa dostala do Saudskej Arábie a Iraku. V minulom roku sa podarila Čína cez juhoázijské trhy. V súčasnosti je už Symphony prítomná vo viac ako 60 krajinách sveta. "Už sa nechceme pokúšať o niečo nové, budeme sa sústrediť na naše hlavné oblasti a zintenzívnenie prítomnosti vo všetkých častiach sveta," má vo veciach jasno Bakeri.

Súvisiace články

Aktuálne správy