Brusel má o diaľnici Turany – Hubová rozhodnúť v septembri

Európska komisia vydá stanovisko k financovaniu výstavby diaľnice D1 Turany - Hubová na základe posúdenia správy nezávislého experta spolu s pripomienkami, ktoré vzišli z verejného prerokovania dokumentu hodnotiaceho vplyv plánovaného úseku diaľnice na chránené územia prírody Natura 2000.

Európska komisia by mala v septembri rozhodnúť o financovaní výstavby 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Turany – Hubová z európskych zdrojov. Stanovisko vydá na základe posúdenia správy nezávislého experta spolu s pripomienkami, ktoré vzišli z verejného prerokovania dokumentu hodnotiaceho vplyv plánovaného úseku diaľnice na chránené územia prírody Natura 2000. Agentúru SITA o tom vo štvrtok informovalo ministerstvo dopravy s tým, že verejné prerokovanie vplyvov stavby diaľnice na životné prostredie sa uskutočnilo v stredu v Kraľovanoch.

Pripravovaný úsek diaľnice Turany – Hubová patrí spolu s ružomberským úsekom Hubová – Ivachnová medzi posledné chýbajúce na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom. Všetky ostatné sú už buď v užívaní alebo vo výstavbe. Trasa budúcej diaľnice vedie v chránenom prostredí medzi Malou a Veľkou Fatrou, preto Európska komisia požiadala Slovensko, aby opätovne posúdila vplyvy tejto stavby na životné prostredie.

„Dokument, ktorý vypracoval expertný tím doktora Petra Rotha, podľa názoru ministerstva dopravy vytvoril priestor na hľadanie doplňujúcich zmierňujúcich opatrení, s použitím ktorých bude trasovanie diaľnice D1 Turany – Hubová takzvaným povrchovo-tunelovým variantom optimálne. Našim cieľom je postaviť čím skôr, samozrejme, pri dodržaní všetkých právnych podmienok, tento potrebný úsek diaľnice D1“, uviedol na stredajšom stretnutí s verejnosťou v Kraľovanoch štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák.

Zástupcovia ochranárskych združení na verejnom prerokovaní ocenili hodnotiacu správu Petra Rotha ako komplexnú a v súlade s európskou legislatívou, pričom tento aspekt podľa nich predchádzajúcim expertízam chýbal. Vyjadrili však pochybnosti, či je možné realizovať zmierňujúce opatrenia na všetky identifikované citlivé biotopy na území výstavby diaľnice. Naopak, všetci starostovia z dotknutých obcí a zainteresovaná verejnosť, ktorí počas prerokovania vystúpili, žiadajú slovenské a európske orgány o urýchlenie výstavby diaľnice v plánovanej trase

v zmysle vydaného právoplatného stavebného povolenia.

Diaľničný úsek D1 Turany – Hubová má po dokončení významne zlepšiť kvalitu života obyvateľov v regióne odklonením dopravy mimo zastavaného územia. Zníži sa hluku a jeho vplyvy na ľudí, ktorí trpia intenzívnou premávkou priamo pod oknami svojich domov. Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tis. vozidiel. Úsek diaľnice Turany – Hubová je v zásobníku eurofondových projektov a v prípade získania súhlasu Európskej komisie s navrhovaným projektom vo vzťahu k životnému prostrediu Brusel preplatí 85 percent z oprávnených výdavkov na projekt. Odhadované náklady na stavbu diaľnice Turany – Hubová s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Výstavbu nadväzujúceho úseku D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke vyše 15 kilometrov plánuje rezort dopravy rozdeliť na dve fázy. Dôvodom je, aby mohli byť práce na dvojkilometrovom tuneli Čebrať financované z peňazí Európskej únie ešte v tomto programovom období. Ďalšia časť diaľnice by tak mala byť financovaná už v nasledujúcom období čerpania eurofondov od roku 2014. „Tunel vieme vybudovať v rámci prvej fázy a technológia tunela, napríklad vzduchotechnika či šachty, môže byť financovaná z druhej fázy,“ cituje vo štvrtok denník Pravda hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu. Výstavba diaľnice má trvať tri a pol roka, odhadované náklady boli 465,7 mil. eur bez DPH. Úrad pre verejné obstarávanie v súčasnosti vykonáva kontrolu tendra pred uzavretím zmluvy na podnet Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. a zároveň posudzuje námietku slovensko-talianskeho združenia Hant BA DS, a.s. a INC S.p.A. proti vylúčeniu z verejnej súťaže. Združenie navrhlo za doprojektovanie a výstavbu diaľnice najnižšiu cenu 207,5 mil. eur, ale diaľničiari ho vylúčili pre nezvyčajne nízku cenu.

Súvisiace články

Aktuálne správy