Peter Lynch: Kupujete akcie, ale pritom o nich nič neviete, je to hazard!

, WSJ Foto: SITA

Ľudia ho na letiskách obvykle často zastavujú kvôli spoločnej fotke a rovno ho požiadajú o radu. V ostatnom čase ale sa ale už obdivovatelia na nič nepýtali. Môže to podľa neho signalizovať koniec bubliny.

Lynch sa preslávil svojimi úspechmi na trhu, ktorý dokázal prekonávať 13 rokov v rade, nevyvaroval sa ale ani prešľapov. Chyby však vždy hneď priznal. „Až vo chvíli, keď mi dcéra kúpila iPod, som si prepočítal, koľko Apple zarába na mobilných zariadeniach. Podobne mi utiekol aj Netflix, aj keď som predplatiteľom jeho služieb,“ priznáva Lynch.

Bývalý portfólio manažér dodnes trávi veľa času komunikáciou s manažmentom spoločností, počúvaním konferenčných hovorov a čítaním finančných reportov. Tento hedžový kráľ ani vo svojich 71 rokoch neprestáva sledovať trhy. „Je to zábavné cvičenie, oveľa lepšie ako golf,“ usmieva sa.

Najnovšie sa Peter Lynch sťažuje, že jeho rady bývajú niekedy zle interpretované. Rozhodol sa preto vysvetliť niektoré z nich v článku pre Wall Street Journal.

Nakupujte len to, čo poznáte
„Nikdy som nepovedal, že ak pri návšteve obchodného centra zistíte, že Starbucks varí dobrú kávu, mali by ste okamžite volať brokerovi do Fidelity a chcieť akcie,“ vysvetľuje a svoju filozofiu upresňuje. „Využívajte svoje špecifické a odborné znalosti, aby ste zacielili na akcie, ktoré stoja za analýzu. A až následne sa rozhodujte, či tiež stojí za to, vlastniť ich.“ Ani s tézou „investujte len do toho, čomu rozumiete“ teda nemožno podceňovať dôležitosť fundamentálnej analýzy.

Najlepším spôsobom, ako investovať, je podľa Lyncha zamerať sa na sektor, v ktorom pôsobíte. „Kto rozumie reštauráciám, mohol by napríklad predpovedať úspech Panera Bread alebo Chipotle Mexican Grill. Vždy budete v analýze o krok pred niekým, kto sa v brandži nepohybuje,“ vysvetľuje Lynch. „Ľudia zvyčajne nakupujú akciu, ale pritom o nej nič nevedia. To ale nie je správne, nie je to nič iné ako hazard, výber jednotlivých akcií je náročné aj pre profesionálov. Takže ak nerozumiete súvahe konkrétnej spoločnosti, nemali by ste jej akcie vôbec vlastniť,“ radí.

Aktívny manažment neprekoná trh
Trh je dnes iný ako v roku 1990. Jedna z najväčších zmien sú ETF. Lynch si myslí, že rast ich obľuby vychádza z nedôvery v klasické podielové fondy. Tá je ale podľa legendárneho investora neodôvodnená. „Ľudia akceptujú, že s aktívnym manažmentom nie je možné prekonať trh, ale to nie je pravda,“ namieta. Podľa hovorcu Fidelity predstihli do 30. septembra 2015 benchmark za minimálne päť rokov, asi tri štvrtiny akciových fondov riadených rovnakým portfóliomanažérom Fidelity. Môžete si to skontrolovať, nie je samozrejme od veci mierna skepsa voči tomu, aký benchmark je v tom-ktorom prípade zvolený.

Súvisiace články

Aktuálne správy