Ako sa vytvára konkurenčné prostredie v Bratislave: Vyhrážky a vypovedanie zmlúv

, iDnes Foto: hopin;liftago

Nezvyklým problémom čelia pri spúšťaní mobilnej aplikácie na vyhľadávanie voľných taxíkov na slovenskom trhu česká spoločnosť Liftago. Jej priamy domáci konkurent Hopin sa začal vyhrážať taxikárom, aby českú aplikáciu nepoužívali.

Liftago vstúpilo na trh v Bratislave len uplynulých týždňoch. Rovnako tento rok začala v Prahe pôsobiť slovenská aplikácia Hopin. Príchod Liftago do domovského mesta svojho konkurenta sa ale zjavne niekomu nepáči.

Vodičom, ktorí doteraz v Bratislave používali Hopin, sa podľa portáliu iDnes začala slovenská firma vyhrážať, že s nimi zruší zmluvu, pokiaľ si nainštalujú aj Liftago. Do slovenských médií sa dostal e-mail, v ktorom hopin vyzýva vodičov, aby nahlásili kolegov, ktorí využijú aj Liftago.

Podľa Ondreja Krátkeho z českej firmy zahrnul Hopin najprv Liftago falošnými objednávkami, ktorými údajne mala slovenská spoločnosť odhaliť, kto využíva služby konkurencie.

"V Česku, kde je Hopin tiež prítomný, sme len ubezpečili vodiča, že Liftago po nich nebude vyžadovať exkluzivitu, nech sa nestrachuje z odvetných opatrení. Odvetné opatrenia sú pre neprijateľné, sme platforma na vyťaženie kvalitných vodičov, ktorých si zákazníci môžu vybrať, nie klasický dispečing. Vodiči sú živnostníci a platené zdroje zákaziek by si mali môcť vyberať slobodne ako živnostníci," povedal Krátky.

V rozhovore pre server MobilMania.sk šéf spoločnosti Hopin Martin Baran uznal, že reakcia jeho firmy bola prehnaná a že už nebudú tak striktní v ukončovaní zmlúv.

Bratislava má zhruba dvetisíc licencovaných taxikárov, Liftago odhaduje trh na zhruba pol milióna jázd mesačne taxíkom. "Frekvencia jázd Bratislavčanov je však vyššia, najmä vďaka nižšej dostupnosti MHD," dodal Krátky pre iDnes. Podľa neho sú na trhu desiatky dispečingov a trh je značne fragmentovaný, zákazníci v špičke dopytu musia často neúspešne obvolávať niekoľko dispečingov alebo aplikácií.

Hopin má v Bratislave bezkonkurenčne najväčší podiel na trhu, pre firmu je to najdôležitejšie lokalita. Liftago za dva týždne skúšobnej prevádzky nalákali zhruba stovku vodičov, do konca roka chce počty zdvojnásobiť. V Prahe má firma 500 až 600 vodičov s licenciou, tento rok začali jazdiť aj v Brne a Ostrave. Mesačne sa cez Liftago v Česku vybaví viac než 30 000 jázd.

Súvisiace články

Aktuálne správy