Projekt Senior Ombudsman sa osvedčil, S.O.S. v ňom chce pokračovať

Projekt Senior Ombudsman Prešovského kraja, ktorého tvorcom je Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) v Poprade, v utorok 31. marca po siedmich mesiacoch končí. Cieľom spoločnosti je však pokračovať v ňom aj v ďalšom období, rozšíriť jeho pôsobenie do ďalších krajov a zároveň ho doplniť o psychologické poradenstvo.
„Sme radi, že sme dostali šancu tento projekt realizovať, pretože vyvolal veľmi živý záujem u verejnosti, nielen u seniorov, ale aj u ich známych a rodinných príslušníkov. Prekvapil nás počet podnetov od seniorov, ktoré sa týkali súdnych konaní, ale tiež exekúcií. Obracali sa na nás seniori so sťažnosťami na exekútorov, veľmi často sa napr. vyskytovali problémy, ktoré spôsobuje jednoduché zablokovanie účtov exekútormi. Dosť veľa podnetov sa týkalo podomových predajcov, ktorí chodia do bytov a uzatvárajú zmluvy na dodávku energií a stále sa objavujú aj prezentačné akcie, ktoré sa presunuli priamo do bytov, alebo do obecných zariadení, ktoré si predajcovia prenajmú a tvária sa, že nejde o prezentačnú akciu tak, ako ju chápe zákon,“ vymenúva Petra Vargová Čakovská zo S.O.S. s tým, že naďalej sa objavujú problémy aj s reklamáciou tovarov.
Veľmi často sa však vyskytli problémy v rámci narušených susedských a rodinných vzťahov. Podľa S.O.S. sa ukazuje, že veľké problémy sú aj s legislatívou, ktorá upravuje vecné bremená v domoch, kde žije viacej generácií. Za sedem mesiacov vybavil Senior Ombudsman okolo 400 podnetov, okrem toho sa v rámci projektu zorganizovalo 21 seminárov v Prešovskom kraji a v Liptovskom Mikuláši, na ktorých sa zúčastnilo dohromady 1000 seniorov. „Vydali sme tiež tri typy letákov, každý v náklade 20.000 kusov, kde upozorňujeme na množstvo podvodníkov, ale zároveň radíme, ako sa brániť v súdnom, rozhodcovskom a exekučnom konaní,“ doplnila Vargová Čakovská.
Súčasťou projektu bola aj bezplatná telefonická linka, na ktorú sa mohli dôchodcovia obrátiť so svojimi problémami. „Táto linka už 31. marca skončí, my tu však ostávame naďalej a aj naše telefónne čísla sú plne k dispozícii a ľudia nás môžu navštíviť aj osobne. Dúfame však, že sa nám podarí túto bezplatnú linku opäť obnoviť, keď budeme úspešní v našom ďalšom projekte a získame na ňu prostriedky. Podnety seniorov však budeme vybavovať naďalej,“ ubezpečila Vargová Čakovská.
Cieľom S.O.S. je vytvoriť sieť poradenských centier pre spotrebiteľov v rámci celého Slovenska. Zatiaľ takéto funguje len pod Tatrami a vlani pribudlo nové v Bratislave. Za minulý rok vybavili v S.O.S. v Poprade 312 mimosúdnych sporov a podarilo sa im tak zachrániť pre spotrebiteľov takmer 26.000 eur, v Bratislave to bolo 16.600 eur. „Dôležité je, aby ľudia neverili reklamám, aby nenaleteli na žiadnu zľavu, aby neverili ničomu, čo je zadarmo, aby neposkytovali ľuďom svoje osobné dáta a neverili cudzím ľuďom, ktorí napr. potrebujú pomoc. Zároveň spotrebiteľov upozorňujeme, aby nepodpisovali zmluvu medzi dverami, alebo niekde na parkovisku, pretože aj ich podpis je veľmi vzácna komodita,“ radí Vargová Čakovská.

Súvisiace články

Aktuálne správy