Výstavba obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta na juhovýchod má podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja význam iba spoločne a v rámci jedného PPP projektu.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej vyzýva ministerstvo dopravy na urýchlenie prípravy výstavby obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta smerom na juhovýchod. Ich stavba má podľa neho význam iba spoločne, aby sa nezhoršila dopravná situácia v Bratislave, a zároveň v rámci jedného PPP projektu pre obmedzené použitie eurofondov a peňazí štátneho rozpočtu na dokončenie iných diaľničných stavieb. „Štúdia realizovateľnosti určite potvrdí, že D4 a R7 musíme stavať formou PPP projektu,“ povedal vo štvrtok na tlačovej besede Matej.
Odhadované stavebné náklady na stavbu úsekov D4 a R7 cez PPP sú podľa riaditeľa IDH okolo 1,5 mld. eur a predpokladané finančné náklady 1,125 mld. eur, čo je spolu 2,625 mld. eur. Štát by mal budúcemu koncesionárovi splácať ročne 105 mil. eur. Pri výpočte nákladov použili úrokovú maržu vo výške 3 % ročne. „Keby sa formou PPP projektu podarilo zrealizovať D4 a R7, na žiadne ďalšie PPP projekty v budúcnosti štátny rozpočet nebude mať ani cent. Preto počúvať debaty o nemocnici formou PPP (v Bratislave) a ďalšom zadlžovaní nemá zmysel,“ tvrdí Matej s tým, že štát by si mal určiť prioritu a tá je podľa neho jasná. Štát už v súčasnosti spláca koncesionárovi úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré boli postavené cez PPP, okolo 130 mil. eur ročne. Ďalšie možnosti rozpočtu na tento účel sú maximálne 120 mil. eur za rok.