Prípravu výstavby D4 a R7 treba podľa Mateja urýchliť

Výstavba obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta na juhovýchod má podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja význam iba spoločne a v rámci jedného PPP projektu.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej vyzýva ministerstvo dopravy na urýchlenie prípravy výstavby obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta smerom na juhovýchod. Ich stavba má podľa neho význam iba spoločne, aby sa nezhoršila dopravná situácia v Bratislave, a zároveň v rámci jedného PPP projektu pre obmedzené použitie eurofondov a peňazí štátneho rozpočtu na dokončenie iných diaľničných stavieb. „Štúdia realizovateľnosti určite potvrdí, že D4 a R7 musíme stavať formou PPP projektu,“ povedal vo štvrtok na tlačovej besede Matej.

Odhadované stavebné náklady na stavbu úsekov D4 a R7 cez PPP sú podľa riaditeľa IDH okolo 1,5 mld. eur a predpokladané finančné náklady 1,125 mld. eur, čo je spolu 2,625 mld. eur. Štát by mal budúcemu koncesionárovi splácať ročne 105 mil. eur. Pri výpočte nákladov použili úrokovú maržu vo výške 3 % ročne. „Keby sa formou PPP projektu podarilo zrealizovať D4 a R7, na žiadne ďalšie PPP projekty v budúcnosti štátny rozpočet nebude mať ani cent. Preto počúvať debaty o nemocnici formou PPP (v Bratislave) a ďalšom zadlžovaní nemá zmysel,“ tvrdí Matej s tým, že štát by si mal určiť prioritu a tá je podľa neho jasná. Štát už v súčasnosti spláca koncesionárovi úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré boli postavené cez PPP, okolo 130 mil. eur ročne. Ďalšie možnosti rozpočtu na tento účel sú maximálne 120 mil. eur za rok.

Súvisiace články

Aktuálne správy