Brusel zabil ikonu: Malé fľaštičky Coca – Coly z reštaurácií zmiznú

, iDnes Foto: SITA

Najväčšia nápojová spoločnosť na slovenskom trhu prestala predávať typické dvojdecilitrové fľaše určené pre reštaurácie a kaviarne. Ako hlavný dôvod uvádza chystanú celoeurópsku reguláciu obalov zavádzajúcu nové povinné informácie. V pozadí je aj boj o zákazníkov v reštauráciách, za takmer rovnakú cenu teraz kúpi tretinkové balenie.

Patrí k najznámejším obalom. Fľaštička s vystúpeným nápisom Coca – Cola na Slovensku a v Českej republike končí. Dopredáva sa aj balenie 0,2 litra s bielou potlačou Coca – Cola Light. V skle sa už predávajú všetky verzie nápojov Coca – Cola, Fanta a Sprite už len ako tretinky s papierovou etiketou uprostred. "Dôvod ukončenia predaja vratných sklenených obalov objemu 200 mililitrov v kategórii sýtených nealkoholických nápojov je technický," uviedol Milan Luzum, riaditeľ pre vonkajšie vzťahy Coca – Cola HBC ČR / SR, výrobcu a distribútora v Česku a na Slovensku s odvolaním sa na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady EÚ 1169-2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom.

"Spomínané nariadenie okrem iného zavádza povinné označovanie výživových údajov a minimálnu veľkosť písma, ktoré však nie je možné na uvedených obaloch technicky zabezpečiť, pretože nemajú klasickú etiketu a sú takzvane embosované. Z týchto dôvodov sme nútení 200 ml tradičné, ikonické fľaše vyradiť z obehu," dodal. Obaly sa podľa neho menia aj v ďalších európskych štátoch, nová regulácia začína platiť postupne počas nasledujúcich dvoch rokov. Zostávajú výrobky v najmenšom balení s papierovými etiketami, teda napríklad ovocné šťavy Cappy.

Ide však aj o rozhodnutie ekonomické, pretože spoločnosť mohla prejsť na 0,2 litrové fľaše s papierovými etiketami. Tie už používala napríklad pri bezcukrovom variante Coca – Cola Zero či nápoja Fanta, bežne sú napríklad v Nemecku. "Zvažovali sme všetky možné varianty vzhľadom na požiadavky trhu v Česku a na Slovensku," uviedol Milan Luzum. "Nakoniec sme zvolili vratné sklenené fľaše s objemom balenia 330 ml, lebo veríme, že najlepšie zodpovedajú požiadavkám zákazníkov, predajcov aj spotrebiteľov."

Konkurenčná Kofola predáva nápoje do reštaurácií vo vratnom skle 0,25 alebo 0,33 litra, čím ďalej častejšie do nich preniká s čapovanými verziami. Aj minerálne vody sa ponúkajú v tretinkách, ale v reštauráciách sa už objavujú aj vo fľašiach s objemom 0,75 litra.

Podľa zástupcov niektorých reštaurácií na zmene objemu Coca – Coly zákazníci skôr zarobia. U 0,33 l a 0,2 l je cena v podstate rovnaká. A to ako pre reštauráciu, tak pre zákazníka. I keď veľké nápojové firmy mali víziu, že keď predajú menšie balenie, tak toho zákazníci viac vypijú. Zlatý objem 0,33 je totiž vymyslený tak, že stačí akurát na obed. Ak niektorí výrobcovia robia 0,2 l, tak je to naopak vypočítané, aby to k obedu nestačilo a zákazník si musel objednať dve a minúť viac peňazí. Veľmi ale tento postup nefungoval.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy