Likérka Jan Becher je na predaj

, ČTK Foto SITA

Francúzsky výrobca alkoholických nápojov Pernod Ricard hľadá kupcu pre svoju českú likérku Jan Becher - Karlovarská Becherovka (JBKB). Hodnota kontraktu by mohla byť až 200 miliónov USD, uviedla agentúra Reuters s odvolaním sa na informované zdroje.

Medzi záujemcami by podľa Reuters mohli byť Stock Spirits Group, SPI Group a ďalšie spoločnosti, ktoré podnikajú vo východnej Európe. Zástupcovia firiem Pernod, Stock Spirits a SPI odmietli správu o predaji Becherovky komentovať.

Pernod Ricard je druhým najväčším výrobcom alkoholických nápojov na svete. Podľa jedného zo zdrojov Pernod minulý týždeň poslal možným záujemcom dohodu o mlčanlivosti. Podľa ďalšieho zo zdrojov prvé kolo ponúk má začať tento piatok.

Spoločnosti Pernod Ricard klesol za šesť mesiacov fiškálneho roka zisk o dve percentá na 839 miliónov eur. Firmu poškodilo jej silné napojenie na Čínu, kde zásah vlády proti nadmernému míňaniu čínskych štátnych úradníkov výrazne znížil dopyt po koňaku. Slabý je však aj výkon v Európe. Medzi značky firmy patrí koňak Martell, šampanské Mumm či vodka Absolut.

V Karlových Varoch JBKB okrem hlavnej značky, bylinného likéru Becherovka vyrába aj likéry Lemond, Cordial a Aperitív KV 14. Približne 80 percent výroby pripadá na Becherovku. Firma súčasne na českom trhu funguje ako distribútor značiek materskej skupiny – asi štyridsiatich známych svetových značiek alkoholu.

Becherovka vyrába cez sedem miliónov litrov likéru ročne. Vyváža celkom do 38 krajín – najväčšími trhmi sú Slovensko, Nemecko, Ukrajina, Rusko, Poľsko a Maďarsko. Recept na výrobu likérov poznajú údajne iba dvaja pracovníci výroby.

JBKB vo fiškálnom roku 2012/2013 skončila so ziskom pred zdanením 171 miliónov českých korún. Oproti predchádzajúcemu roku to bol pokles o 80 miliónov. Nižší zisk bol dôsledkom prohibície vyvolanej v Česku v septembri 2012 sériou otráv. Obmedzenie predaja alkoholu stálo firmu zhruba 100 miliónov českých korún.

Súčasný vlastník Becherovky získal spoločnosť v privatizácii vlády Václava Klausa a to tri mesiace pred svojim pádom. Ako veľká väčšina v privatizácii úspešných firiem, aj táto vyvolala mnohé pochybnosti.

Becherovku získala spoločnosť Value Bill, ktorá za ňu v dvoch splátkach zaplatila dohromady dve miliardy korún, čo nebola najvyššia ponuka. Za názvom Value Bill sa skrývala Patria Finance, francúzsky (skôr však nadnárodný) veľkovýrobca alkoholických nápojov Pernod – Ricard a Karel Schwarzenberg, bývalý kancelár vtedajšieho prezidenta Václava Havla.

Krátko po privatizácii sa spoločnosť Value Bill premenovala na Salb a manažérsky Becherovku ovládol Pernod Ricard. Ten vzápätí odkúpil od Patrie a Schwarzenberga ich podiely.

Začiatkom roku 2001 vyzval štát majiteľa Becherovky, aby podľa dohody kúpil zvyšný podiel vo firme za 1,3 miliardy českých korún. Salb si ale kládol podmienku štátnej garancie v spore s podnikateľom Zdeňkom Hoffmannom, ktorý si uplatňoval nárok na značku. Kabinet Miloša Zemana odmietol o zárukách konať a Pernod ustúpil.

Firma Jan Becher – Karlovarská Becherovka bola založená v roku 1807 rodinou lekárnika Bechera, vtedy ako rodinný podnik. Becherovka bola roku 1922 zaregistrovaná ako ochranná známka. Štatút akciovej spoločnosti má od roku 1994. V roku 2001 bol dokončený proces privatizácie a spoločnosť prešla do vlastníctva francúzskej skupiny Pernod Ricard, ktorá je druhým najväčším výrobcom alkoholických nápojov na svete.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy