Trampoty so zadávaním platieb: Ako po novom zistiť názov účtu?

, TASR;Poštová banka Foto:SITA

Slovenské banky majú za sebou prechod na nové platobné štandardy SEPA. Zvládli ich bez problémov, ale dokážu to aj samotní klienti? Zavedenie bezhotovostného eura prinieslo napríklad aj zmenu domáceho formátu čísla účtu na medzinárodný formát IBAN.

Zavedenie bezhotovostného eura, ktoré umožňuje štandard SEPA (Single Euro Payments Area), prináša zjednodušenie a zrýchlenie platieb. Vo všeobecnosti to znamená zavedenie jednotných bankových poplatkov v rámci jednej banky pre domáci aj zahraničný platobný styk. Pre všetkých bude platiť jeden štandard a jeden spoločný formát.

Časový limit na bankový prevod bude v rámci SEPA zóny jeden deň. Vďaka tomu sa zlepší aj tok peňazí firiem a znížia sa bankové náklady. Od 1. februára je na Slovensku zavedená centralizácia platieb, už je možné realizovať všetky zahraničné platby z jedného najvýhodnejšieho účtu. Na druhej strane sa však muselo zaviesť používanie IBAN a BIC kódov. A to môže pre niekoho znamenať komplikácie.

„Včera som dávala príkaz na úhradu a systém ma nechcel pustiť, pretože neovládam názov účtu spoločností, ktorým zadávam príkazy na úhradu i keď je to tuzemský príkaz a doteraz stačilo zadať číslo účtu, variabilný a konštantný symbol a sumu. Kde majú klienti zistiť názvy účtov spoločností?“, pýta sa naša čitateľka.

„Názov príjemcu je nepovinný údaj. Pri platbách do zahraničia sa pre bezproblémové spracovanie zahraničnou bankou odporúča názov príjemcu uvádzať. Banka akceptuje v tomto poli pre názov príjemcu aj bodku alebo N/A,“ vysvetlila Naďa Urbanová, hovorkyňa Poštovej banky.

Postup pri zadávaní príkazu cez internet banking

Cez internet banking je možné zadávať číslo účtu vo forme IBAN (medzinárodný formát čísla), ako aj BBAN (doteraz používaný formát čísla účtu prijímateľa a 4-miestny kód banky).

V prípade, že si zvolíte BBAN formát (doterajší formát čísla), po zadaní príkazu ho banka automaticky prekonvertuje na IBAN kód bez toho, aby ste ho museli meniť či potvrdzovať. Túto možnosť ponúka napr. Poštová banka až do februára 2016.

V prípade, že sa rozhodnete použiť pri zadávaní príkazu IBAN kód, číslo príjemcu napíšete už vo formáte IBAN (v rámci SR 24 znakov). IBAN príjemcu nájdete pri ozname o platbe od prijímateľa danej transakcie. 

Postup pri zadávaní príkazu na obchodnom mieste

Ak zadávate trvalé príkazy na obchodnom mieste banky, k dispozícii sú už nové formuláre, kde je časť čísla účtu už predvyplnená vo formáte IBAN, takže stačí už len doplniť pôvodné číslo účtu. Číslo účtu prijímateľa sa aj v tomto prípade môže vyplniť vo formáte IBAN alebo BBAN. IBAN príjemcu nájdete pri ozname o platbe od prijímateľa danej transakcie. 

Informácie o SEPE si klienti bánk môžu nájsť aj na internetových stránkach, či v internetbankingu. "Klientov sme informovali aj prostredníctvom sociálnych sietí, formou výpisov, či oznamov na pobočkách," priblížila hovorkyňa ČSOB banky Zuzana Eliášová.
      
Niektoré finančné domy už svojich klientov kontaktovali, či nemajú problém so zadávaním napríklad inkasných platieb. "Dotknutých klientov informujeme emailom, aby si skontrolovali svoje údaje v súhlase s inkasom, ktoré sú v tomto smere novinkou," uviedla hovorkyňa Zuno Bank Mária Kecsöová. Po novom sa totiž súhlas na inkaso dáva priamo inkasantovi, teda napríklad dodávateľovi energií, či mobilnému operátorovi. Inkasant však musí vo svojej banke požiadať o identifikátor príjemcu inkasa, teda takzvaný CID kód. Dôležitou zmenou je, že od 1. februára zaniká opakovanie inkasa v prípade nedostatku peňazí na účte platiteľa.

Súvisiace články

Aktuálne správy