Rýchle prachy: Príbeh tridsiatnika, ktorý za pár mesiacov zarobil milióny

, businessinsider

Premýšľate sem tam o tom, ako by asi život vyzeral, keby vám na bankovom účte zo dňa na deň objavilo niekoľko miliónov? Nenápadný Scott DeLong z amerického stredozápadu si nič také predstavovať nemusí. Jeho web dokáže podľa odhadov generovať milióny dolárov ročne. Navyše prakticky bez zamestnancov a s takmer nulovými nákladmi.

Projekt ViralNova, ktorý sa už podľa názvu zameriava na publikovanie virálneho mediálneho obsahu, je starý len osem mesiacov, napriek tomu si už dokázal získať milióny priaznivcov.

Princíp celého biznisu je veľmi jednoduchý. Scott DeLong na internete vyhľadáva zaujímavý virálny obsah, ktorý po doplnení o pútavý názov a krátky popis publikuje na svojom webe ViralNova.com, kde sú okrem iného umiestnené tiež reklamné banery. Prevažná väčšina užívateľov na web navyše vstupuje prostredníctvom externých facebookových odkazov, či statusov, čo znamená, že sa DeLong nemusí starať o propagáciu webu. Tú mu zadarmo zaisťujú sami užívatelia.

V decembri server ViralNova.com navštívilo približne 100 miliónov ľudí, ktorí si podľa odhadov zobrazili okolo 200 miliónov stránok. Na každej jednotlivej stránke webu sú pritom zobrazené hneď dva reklamné banery od Google AdSense. Ak neberieme do úvahy, že niektorí návštevníci webu využívajú nástroje na blokovanie internetových reklám, potom to znamená zhruba 400 miliónov zobrazených reklamných jednotiek. Alyson Shontellová, ktorá sa na projekt podrobnejšie zamerala, tvrdí, že takáto návštevnosť generuje mesačný príjem až 400 tisíc dolárov. Ide však len o hrubý odhad, ktorý pracuje s predpokladom, že si každý užívateľ zobrazí len dve stránky a z webu odíde.

Isté každopádne je, že pre Delonga sa prevažná väčšina príjmov stáva ziskom. Náklady na prevádzku webu sú totiž zanedbateľné. Jediným výdavkom sú odmeny pre jeho dvoch spolupracovníkov na voľnej nohe a zanedbateľné platby za doménu a webhosting. Sám Scott DeLong v nedávnom rozhovore pre server Business Insider potvrdil, že projekt ViralNova.com mesačne generuje zisky vo výške státisícov dolárov. Ak sú teda odhady Alyson Shontellovej správne, prikotúľa sa k DeLongovi za dvanásť mesiacov až 4,8 milióna dolárov. Ale ani to ešte nemusí byť vrchol, DeLong totiž pomýšľa až na milión dolárov mesačne!

Napriek fenomenálnemu úspechu webu však jeho autor nedávno vyhlásil, že je "veľmi unavený" a že sa nezáväzne obzerá po možných záujemcoch o kúpu celého projektu. DeLong nikdy neuviedol na koľko si ViralNovu cení, naznačil však, že by bol ochotný o jej prípadnom predaji hovoriť iba v situácii, kedy by sa ponuka pohybovala minimálne v rádoch miliónov dolárov. "Nechcem niesť zodpovednosť za prípadných zamestnancov a naozaj nemám záujem vybavovať prenájom kancelárie. Najradšej pracujem sám a neznášam, keď je na mňa vyvíjaný akýkoľvek tlak," uviedol okrem iného na Twitteri. Dôvodom, prečo DeLong o predaji ViralNovy premýšľa, ale nemusí byť nutne len vyčerpanie spojené s vyhľadávaním a prípravou obsahu

Je to istotne veľmi lákavé postaviť si start up projekt na pleciach väčšej, dobre fungujúcej firmy, ako je napríklad Facebook, ktorý môže generovať veľkorysú prevádzku a dočasne uvoľniť od myšlienok, kde zohnať peniaze na každodennú prevádzku. Ale keď sa jedného dňa tento zdroj rozhodne zhodiť vás zo svojich pliec a odrezať od benefitov, môže to pre sľubne vyzerajúce podnikanie znamenať koniec.

Viddy, Branchout, Zynga… Všetci získali mnoho prvých užívateľov práve cez Facebook. Keď ich Facebook odstavil, nebolo jednoduché postaviť sa na vlastné nohy. Dnes sú v podobnej situácii ďalší. "Facebook nedávno upravil algoritmy, ktoré rozhodujú o tom, aké príspevky sa užívateľom budú zobrazovať. Cieľom tohto kroku pritom bola primárne snaha eliminovať počet zobrazovaných správ s virálnym a informačne slabým obsahom, čo presne zodpovedá príspevkom, cez ktoré užívatelia navštevujú DeLongov web," hovorí Shontellová.

Teraz nováčikovia ako ViralNova začínajú pociťovať problémy. Scott DeLong prirovnáva startup závislý na Facebooku otvoreniu "McDonald's na aktívnej sopke." Pri predaji síce tvrdí, že sa počet návštevníkov z Facebooku napriek úprave algoritmov naďalej zvyšuje, otázkou však zostáva, ako dlho tento trend bude pokračovať a či nie sú jeho slová o možnom predaji ViralNovy iba skvele načasovaným ťahom, na ktorého konci čaká ďalšia tučná odmena.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy