Limonádové vzostupy a pády: Coca-Cola a Pepsi sú rivalmi už sto rokov

, gazeta wyborcza. Foto:TASR;SITA

Kto vie, či by prežili jeden bez druhého až do dnes. História Coca-Coly a Pepsi sú pretkané zvratmi pri obchodovaní, rôznymi prístupmi k historickým okolnostiam a takmer maniakálnym oslavovaním značky ako takej. Súperenie medzi dvoma sokmi už trvá viac ako sto rokov. Prvú Coca-Colu pripravil John Pemberton v roku 1886, o 12 rokov neskôr, Caleb Bradham vyvinul recept na Pepsi.

Keď už známe tváre a celebrity nezaberajú, je na rade slepý test. Ako vždy, aj teraz sa má konečne ukázať, ktorý z dvoch nápojov chutí lepšie. Ide o iniciatívu Pepsi, už niekoľkú v poradí v dlhej a strastiplnej histórii súperenia medzi dvoma korporáciami. Za viac ako sto rokov sa opakovane „frčkovali“ do nosa a svojským vykladaním histórie a rôznych skutočností sa stali stredobodom pozornosti a búrlivých diskusií.

S cukrom a bez neho

Vráťme sa na začiatok dvadsiateho storočia. Prvá hviezda, ktorá sa rozhodla propagovať Coca-Colu, bola herečka a modelka Hilda Clark. Osem rokov, od 1895 do 1903 je tvárou nápoja. V roku 1904 sa firma pochválila s predajom milión litrov limonády za rok. Pepsi je trochu pozadu, i keď rastie, drahú reklamnú kampaň si v tom čase dovoliť nemôže.

Zlom prináša prvá svetová vojna. V roku 1919 kúpila skupina investorov Coca-Colu za 25 miliónov dolárov, pričom nemá žiadny problém s regulovanou dodávkou cukru počas vojny v Spojených štátoch. Naopak Pepsi, z rovnakého dôvodu krachuje. Píše sa rok 1923. Ochranná známka putuje do rúk Craven Holdings, sídlo sa sťahuje do Virginie a v roku 1931 opäť hlási bankrot. Problémy vrcholia v roku 1933, kedy má spoločnosť šťastie v nešťastí. Coca-Cole sa ponúka príležitosť kúpiť spoločnosť Pepsi, ale nevyužije ju a tým robí najväčšiu chybu v histórií.
Pepsi je na kolenách, no nevzdáva sa. Pred druhou svetovou vojnou kupuje plantáže na Kube, aby sa tak zabránila akýmkoľvek problémom s cukrom. Medzitým sa Coca-Cola na obavách Pepsi zabáva a získava licenciu od americkej vlády na dodávku nesýtených nápojov pre  vojakov bojujúcich na fronte. A svoju pozíciu si poistí tým, že v roku 1945 si vyhradzuje výlučné právo používať názov kola – „Coke".

Prichádza Santa

Zatiaľ, čo Pepsi bojuje o existenciu, Coca-Cola v 30. rokoch predstavuje svetu reklamného Santa Clausa. Od tej doby sa každý rok pred Vianocami na celom svete v televízii a v novinách objavuje slávny Santa Claus Coca-Coly. Pred tým, než sa tento pán v červenom objavil v limonádovej reklame, nebol nijak, predovšetkým medzi deťmi, populárny. To Coca-Cola vytvorila Mikuláša tak, ako ho dnes poznáme: usmievavý, šedovlasý, fúzatý pán s plnými krivkami. Predtým to bol naopak vysoký a štíhly muž s tvárou pripomínajúcou elfa. Estetická revolúcia prepukla v roku 1931, keď Haddon Sundblom dostane od Coca-Coly poverenie vytvoriť nový obraz  Santa Clausa. Sundblom inšpirovaný príbehom Clementa Clarka Moorea "Návšteva svätého Mikuláša" z roku 1822. Modelom pre vytvorenie grafiky bol údajne jeho sused.

Prebehlík mieša karty

No nie všetko ide podľa predstáv Coca-Coly, sklamaním je odchod jednej kľúčovej postavy. Alfred Steele pôsobil niekoľko rokov ako viceprezident pre marketing spoločnosti Coca-Coly, vynašiel efektívne reklamné kampane, zaisťuje imidž spoločnosti. Ale v roku 1949 sa Steele rozhodol opustiť firmu. Dôvodom je Pepsi, kde mu ponúkli miesto šéfa koncernu. Nastáva zlom. Pod jeho vedením sa Pepsi darí. Steeleho manželka, slávna herečka Joan Crawford, má za úlohu zmeniť myslenie spotrebiteľov. Značka Pepsi musí byť spojená s určitým štýlom, spôsobom života. Má sprevádzať Američanmi pri hre, odpočinku a stretnutí s priateľmi.

Steele prezidentuje desať rokov, až do svojej smrti v roku 1959. I keď sa mu podarilo Pepsi uviesť aj na trh tretieho sveta, jeho sny pod mottom „Beat coke“ sa skutočnosťou nestali. Po jeho odchode sa Joan Crawford stáva členkou predstavenstva.

Chruščov pije pepsi

Od 50. rokov minulého storočia vystupuje aj do každodenného života  fenomén zvaný studená vojna. Neustále napätie a hrozby posielané z Washingtonu do Moskvy a naopak. Počas tohto obdobia je z pohľadu koly jedna svetlá výnimka. V roku 1959 umožňuje ZSSR usporiadať americkú výstavu v Moskve, kde sa budú zviditeľňovať podnikatelia, vedci i veľké korporácie. Nikita Chruščov chce ukázať svoju otvorenosť voči USA, ale na druhej strane je to o tom, aby svojim krajanom ponúkol hmatateľný dôkaz, že Západ nie je nič iné ako zvrátené zlo.

Na Moskovskú prezentáciu amerického spotrebného tovaru prilieta aj viceprezident USA Nixon, aby sa s Chruščovom navzájom doberali v takzvaných „kuchynských debatách“. Nixon vyhovel prosbe priateľa Donalda Kendala, predstaviteľa spoločnosti PepsiCo Inc., a strčil malému opulentnému Chruščovovi pri naťahovaní sa o moskovskej vode a newyorskom nápoji do ruky fľašu pepsikoly. Pripravení reportéri zareagovali a svet obletela fotografia ako aparátčik Chruščov zviera v ruke „symbol úpadkovej americkej spoločnosti“. Ďalší deň sa už objavujú titulky novín v štýle "Chruščov sa naučil byť spoločenský." Perfektne sa na to hodí slogan: "Buďte spoločenský, pite Pepsi." Reklama bola úžasná a Kendall sa stal neskôr riaditeľom celej firmy Pepsi.

Debut vo filme

V 60. rokoch si Coca-Cola drží svoj kurz a oslavuje svoje prvý "výkon" vo filme. A čo viac, nie je to len nejaká úloha, ide rovno o hlavnú rolu. V snímke "Raz, dva, tri" Billyho Wildera z roku 1961 je hlavná postava C. R. MacNamara obchodný zástupca Coca-Coly v Západnom Berlíne, a jeho úlohou je, okrem iného, postarať sa o dcéru svojho šéfa. Film sa ukázal ako veľmi úspešný, bol nominovaný na niekoľko prestížnych ocenení.

Slepý test

Pepsi prichádza v roku 1975 s reklamnou kampaňou "Pepsi Challenge". Tisíce spotrebiteľov oslovuje pomocou dvoch neoznačených pohárov so vzájomne podobnými nápojmi. Respondenti majú rozhodnúť, ktorý nápoj je lepší. A tak sa aj stalo. V roku 1979, po 80. rokoch súbojov sa Pepsi prvýkrát v histórii podarilo vo výsledkoch predaja poraziť svojho večného konkurenta.

Ohromujúca nová kola

Coca-Cola sa rozhodne pre revíziu svojho receptu, aby tak pomohla svojmu návratu na vrchol. Nikto nepredpokladal, že by mohlo ísť o celkovú zmenu chuti nápoja. V roku 1984 sa po mesiacoch hľadania nového receptu, rozhodne generálny riaditeľ Coca-Coly Roberto Goizueta nahradiť starú kolu. Nápoj nazvaný New Coke má nahradiť to, čo sa už hlboko zakorenilo v srdciach Američanov. Nový nápoj je sladší ako jeho predchodca a nápadne sa podobá chuti konkurenčnej koly. Goizueta v roku 1985 oficiálne oznamuje, že spoločnosť je presvedčená o zmene ako nikdy predtým. Spustila sa veľká búrka. V novinách sa objavujú nekrológy starej dobrej Coca-Coly.V televízii ukazujú nespokojného občana Dana Laucka, ktorý sa po oznámení zmeny rozhodne nakúpiť 110 balení starej Coca-Coly. Call centrum spoločnosti eviduje osem tisíc hlásení od rozčarovaných spotrebiteľov a rozhorčené listy sa počítajú v desiatkach tisícov. Jeden z podnikateľov navrhuje kúpu starej receptúry za 10 miliónov  dolárov. Dokonca sám Fidel Castro oznámil cez Rádio Havana, že zomrela skutočná vec, "the real thing", čo malo byť dôvodom na smrť celého amerického imperializmu.

Spočiatku sa spoločnosť teší nečakanej publicite zadarmo, a zúfalé žiadosti o vrátenie starej koly „odpinká“ argumentom, že v "slepých testoch" sa ukázala prevaha nového nad starým.

Pepsi: poďte k nám!

Pepsi po tom čo sa dialo na trhu si iba mädlí ruky. A na nespokojných zákazníkov zameriava svoju novú reklamu. Netrvalo to dlho, 10.7.1985, teda o tri mesiace neskôr, americká televízia prerušuje svoje programy a senátor David Pryor vo svojom prejave oznamuje, že sa vracia stará Coca-Cola. Správa rovnako razantne udrie aj na prvých stránkach novín, Američania si vydýchli úľavou. Nová kola nakoniec úplne zmizla z regálov, zatiaľ čo Coca-Cola je späť na prvej priečke v predaji. Generálny riaditeľ Roberto Goizueta si na neslávny ťah spomína takto. „Niektorí kritici tvrdia, že naša spoločnoswť urobila veľkú, nekoncepčnú marketingovú chybu. Cynici si zase myslia že to bolo všetko len vypočítané divadlo. Pravdou je, že nie sme ani tak hlúpi, ani tak šikovní."

Kola v dvadsiatom prvom storočí

Michael Jackson, Beyonce, Leo Messi (Pepsi), Bill Cosby, Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney – to sú len niektoré z medzinárodných hviezd, ktoré sa už blysli v reklamách oboch nápojov. Ponuka produktov týchto spoločností je samozrejme oveľa širšia. Coca-Cola má, okrem iného, ​​Fantu či Sprite, Pepsi útočí na naše chute so 7UP, Mountain Dew, alebo čipsami Lays. A súboj samozrejme pokračuje. Ročný príjem PepsiCo za posledný rok dosiahol 65,5 miliardy dolárov, The Coca-Cola Company 48 miliárd dolárov. Prevaha PepsiCo je vďaka čipsom a ďalším potravinám, ktoré produkuje. Výhradne v nápojoch Coca-Cola poráža svojho konkurenta. Ročný príjem Coca-Coly z predaja sýtených nealkoholických nápojov je 37,5 miliardy, PepsiCo asi 33 miliárd dolárov.

Boj o prvenstvo aj v ČSSR

Aj keď sa traduje, že prvá Coca-Cola sa predávala v Bratislave už v tridsiatych rokoch 20. storočia, dokázateľné je, že sa k nám dostala začiatkom 70. rokov. V tom období rozhodoval o všetkom, vrátane toho, čo sa kde bude vyrábať, štátny aparát. A tak sa stalo, že sa Coca-Cola vyrábala pre celé Česko-Slovensko v Čechách. V Československu sa vyrábal do "nežnej" okrem Coca-Coly aj džús Cappy.

V Československu sa prvýkrát v obchodoch objavila Pepsi Cola v roku 1973, plnila sa v plničke Slovlik Malacky. Po revolúcií vstúpila Pepsi Cola International na slovenský trh a bola zaregistrovaná v obchodnom registri ako PEPSI-COLA SR, s.r.o. Slovensko sa stalo prvou krajinou, ktorá samostatne riadila trh predaja a distribúcie výrobkov.

V marci tohto roka časopis "Fortune" vytvoril zoznam 50 najznámejších firiem. V súťaži je na prvom mieste uvedená Coca-Cola aj Pepsi. Podľa novinárov, prvá z nich je v súčasnej dobe víťaz. A podľa vás?

Zaujímavosti Pepsi:
– Pepsi-Cola sa pôvodne volala "Brads drink“
– v roku 1933 robí Coca Cola najväčšiu chybu v histórii, keď pri možnosti odkúpiť Pepsi zaváha
– názov pochádza z dvoch základných zložiek nápoja – pepsínu a kolových orieškov
– prvá Pepsi v plechovke bola vyrobená v roke 1948
– ako najobľúbenejší nápoj inšpirovala Elvisa Presleyho a skladateľa Ottisa Blackwella k piesni All Shook Up
– reklamný spot Prenasledovanie s Michaelom Jacksonom, nakrútený v roku 1988, sa stal najsledovanejšou reklamou v histórii
– v roku 1996 bola plechovka Pepsi vypustená z kozmickej stanice MIR do voľného vesmíru

 Zaujímavosti Coca-Cola:
– Prvá Coca – Cola stála 5 centov.
– Plastové fľaše a plechovky nájdetena pultoch od roku 1954.
– Rok 1982 priniesol priaznivcom nízkokalorickej stravy Coca – Colu light.
– Cherry Coke je vyrábaná od roku 1985.
– Najviac Coca – Coly sa vypije v Mexicu a na Islande.
– Od Coca – Cola company si môžete pochutnať na 232 druhoch nápojov.
– až do roku 1903 obsahovala každá fľaša Coca-Coly 9 miligramov kokaínu, dnes sa používa prísada nenarkotického výťažku z kokových listov
– pôvodne šlo o pokus vytvoriť nealkoholickú verziu nápoja Cocawine, ktorý bol kombináciu kokaínu a vína
– do obehu bola uvedená ako liek, ktorý mal pomáhať pri viacerých ochoreniach, ako boli bolesti v brušnej dutine, bolesti nervového pôvodu, bolesti hlavy, liečenie závislosti na morfiu, či dokonca pri impotencii.
– logo nápoja vzniklo už v roku 1885 kníhkupcom Frankom Masonom Robinsonom
– Fanta je údajne „náhradou“ Coca-coly, ktorá vznikla v Nemecku, pretože tu nebolo dosť surovín na produkciu Coca-coly

Súvisiace články

Aktuálne správy