MZ údajne nesprávne informuje o výdavkoch farmafiriem

Ani jedna z farmaceutických spoločností pôsobiacich na trhu podľa ich asociácií nevynakladá mesačne na samotných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti peniaze vo výške niekoľko stotisíc eur.

Slovenská asociácia farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj nesúhlasí s tým, ako Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR informuje o marketingových nákladoch farmaceutických spoločností. Rezort podľa nej informoval o výdavkoch spôsobom, ktorý naviedol médiá na dezinterpretáciu, že farmaceutické spoločnosti vynakladajú státisíce eur mesačne na priamu podporu lekárom. Spoločnosti pritom mali aj vzhľadom na nejednoznačnosť zákona uviesť do svojich výdavkov prakticky všetky marketingové aktivity, ktoré zďaleka nespočívajú iba v podpore seminárov a odborných konferencií pre lekárov, ale týkajú sa všetkých aktivít, akými sú napríklad náklady na reklamné kampane voľnopredajných liekov a iné.

„Transparentné informovanie o výdavkoch považujeme za správny princíp. Nie však účelové vytrhávanie z kontextu. Sme pripravení v prítomnosti ministra alebo ním povereného človeka predstúpiť pred médiá a vysvetliť, ako to s nákladmi farmaceutických spoločností na marketing v skutočnosti je,“ povedal výkonný riaditeľ asociácie Štefan Mesároš. Farmaceutické firmy navyše upozorňujú, že rezort zdravotníctva dodnes nezverejnil na svojej webovskej stránke informácie o marketingových výdavkoch farmaceutických spoločností, a to napriek tomu, že zákon to ministerstvu stanovuje urobiť „bezodkladne“. „Všetkých 18 členov našej asociácie si svoju povinnosť poskytnúť informácie o výdavkoch splnilo načas,“ dodal Mesároš.

Proti „neférovým a zavádzajúcim tvrdeniam“ rezortu o vynakladaní finančných prostriedkov na marketingové aktivity ostro protestuje aj Asociácia dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok. „Ani jedna z farmaceutických spoločností pôsobiacich na trhu nevynakladá mesačne na samotných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti peniaze vo výške niekoľko stotisíc eur, ako bolo zverejnené na základe vyjadrení ministerstva zdravotníctva. Vyzývame preto ministra zdravotníctva, aby bezodkladne, tak ako mu to ukladá zákon, zverejnil na web stránke ministerstva všetky získané údaje. Tak bude možné jasne definovať položky, ktoré boli účelové skryté pod zverejnené celkové čiastky,“ povedala manažérka asociácie Jana Srníková.

Údaje zverejnené na základe novely zákona o liekoch v sebe podľa nej nezahŕňajú iba hodnotu plnení poskytnutých poskytovateľom, ale aj iné výdavky spoločností na celý rad ich vlastných marketingových a reklamných aktivít, od nákladov na klinické štúdie, obchodných reprezentantov až po televíznu reklamu, ktoré však už neboli poskytované poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. „Spoločnosti aj na základe viacerých právnych analýz zahŕňali do údajov zasielaných ministerstvu de facto všetky svoje reklamné a marketingové výdavky, nakoľko zo znenia zákona jednoznačne nevyplýva, že spoločnosti majú uvádzať len údaje o výdavkoch, ktoré boli poskytnuté priamo poskytovateľom,“ dodala Srníková. Spoločnosti tak podľa nej chceli predísť prípadným sankciám. Údaje malo ovplyvniť aj to, že boli iba za jeden mesiac, a to december, ktorý má byť výnimočný objemom koncoročných aktivít.

Farmaceutické spoločnosti vo svojom stanovisku zároveň uvádzajú, že sú síce súkromné spoločnosti, ale napriek tomu už viac než 20 rokov suplujú štát v niekoľkých dôležitých oblastiach, kde by údajne bez ich pomocnej ruky a finančných prostriedkov celý systém skolaboval. Sem zaraďujú „úverovanie“ slovenského zdravotníctva tolerovaním oddialenia uhradenia faktúr, poskytovanie zdravotníckej techniky, edukáciu lekárov, podporu publikačnej činnosti odborníkov ale aj realizáciu a financovanie klinických štúdií, neintervenčných klinických skúšaní, či biomedicínskych výskumov. „Vzhľadom na všetky tieto aktivity očakáva Asociácia dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok skôr poďakovanie zo strany ministerstva zdravotníctva za to, že suplujeme štát v oblastiach, do ktorých nie je schopný investovať prostriedky z verejných zdrojov a musia ich tak nahrádzať súkromné zdroje,“ uzavrela Srníková.

Podľa zákona o liekoch, ktorý platí od decembra, musia výrobcovia liekov, ale aj veľkodistribútori a držitelia registrácií liekov každoročne rezortu zdravotníctva hlásiť výšku výdavkov na propagáciu, marketing a nepeňažné plnenia poskytnuté priamo alebo nepriamo poskytovateľom za predchádzajúci rok. Správu musia zaslať do konca januára. Za minulý rok pritom vykazovali iba údaje za jeden mesiac, keďže zákon platí od decembra. Ministerstvo začiatkom februára informovalo, že celkovo spracovalo údaje o 35 subjektoch. Výdavky v rozpätí nad 300 tis. eur priznala jedna firma, v rozpätí 250 – 300 tisíc eur dve firmy, v rozpätí 200 – 250 tisíc eur jedna firma, v rozpätí 150 – 200 tisíc eur štyri firmy, v rozpätí 100 – 150 tisíc eur dve firmy, v rozpätí 50 – 100 tisíc eur päť firiem a do 50 tisíc eur 20 firiem. Spoločnosti, ktoré údaje rezortu nezaslali, môžu dostať pokutu od 500 do 25 tisíc eur.

Súvisiace články

Aktuálne správy