Ľ. Vážny: Úprava ceny líniových stavieb v dôsledku zmien nákladov

Reakcia poslanca NR SR Ľ. Vážneho na nový metodický pokyn ministerstva dopravy pre určenie zmluvnej ceny líniových stavieb Bratislava 9.

Reakcia poslanca NR SR Ľ. Vážneho na nový metodický pokyn ministerstva dopravy pre určenie zmluvnej ceny líniových stavieb

Bratislava 9. februára (TASR) – Nie je pravdou, že vláda R. Fica v roku 2007 zrušila indexáciu líniových stavieb, ale bola to vláda M. Dzurindu v roku 2005, a to uznesením vlády SR č. 871 z 9. novembra 2005 k návrhu pravidiel pre určovanie pevných cien pri výstavbe diaľnic, ktorým zaviedla štatút tzv. pevnej ceny pri červenom FIDIC-u, čo bolo ale odtrhnuté od reality a nikdy to nedodržali, o čom svedčia desiatky až stovky dodatkov. V praxi vždy dochádzalo k rozdielom medzi projektantom a realizátorom, čo generuje potrebu dodatkov. Pravdou však je, že rozsah dodatkov bol často zneužívaný: -D3 Čadca – obchvat – dĺžka 1,4 km – počet dodatkov 57 – pôvodne vysúťažená cena je 25 mil. € – výsledná cena 66 mil. €, -D1 Ladce – Sverepec – necelých 10 km diaľnice v plnom profile, začatie výstavby 1998 a predčasné užívanie horko ťažko 2005, počet dodatkov 150, pôvodne vysúťažená cena je 126 mil. € – výsledná cena 287 mil. €, -D1 Beharovce – Branisko, počet dodatkov 241, pôvodne vysúťažená cena je 112 mil. € – výsledná cena 256 mil. €. Vláda R. Fica aby umravnila takýto rozbujnený investičný proces, prijala uznesenie č. 882/2008, kde v bode B.2. bola úloha pre ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť dodržiavanie zmluvnej ceny diela stavieb začatých od roku 2008 tak, aby dodatky k zmluve nepresahovali 10 % zo zmluvnej ceny. O tom, že sa nám to aj podarilo dodržiavať svedčia výsledky konkrétnych ukončených stavieb viď. link (časť textu Plnenie bodu B.2 uznesenia vlády č. 882/2008) http://www.rokovania.sk/File.aspx/ViewDocumentHtml/Mater-Dokum-127827 ?prefixFile=m_ Môžu sa stavby predražiť, ak sa budú ceny indexovať? V zásade sa vždy jedná o zvýšenie ceny. Za posledných 30 rokov, v ktorých pôsobím v investičnej výstavbe, nedošlo k deflácii, ale vždy došlo k inflácii stavebného trhu. Medziročne v rozmedzí od 1,5 do 11 %, podľa indexov publikovaných štatistickým úradom.
Záleží to vždy aj od tých strán, ktoré túto metódu využívajú. Taktiež platí, že indexácia je prípustná. Štát ale musí určiť pravidlá jej využívania, ktoré spočívajú v tom, ako bude uplatňovaný príslušný index, z akej základne bude určovaný a tu je potrebné, aby štát zohral zodpovednú úlohu. U veľkých líniových stavieb je naozaj uchádzačom ťažko odhadnúť, aká bude inflácia o 5 – 6 rokov, je preto potrebné, ak by sa mala táto metóda využívať, aby štát zadefinoval podľa mňa takéto rámcové podmienky: – prvé dva až tri roky výstavby bez indexov, – v prípade, že budú práce predĺžené zo strany zhotoviteľa za zmluvný termín ukončenia, takisto bez indexov, – uplatňovanie indexov najmä čo sa týka výšky indexu riešiť úplne nanovo, pretože som presvedčený, že podklady, ktoré dávajú stavebné firmy štatistickému úradu, sú sčasti deformované v prospech stavebného sektora, – rozdeliť stavebnú produkciu kalkulačným vzorcom, pretože je rôzna inflácia napr. na materiály a na osobné náklady.

Ľubomír Vážny, v. r. poslanec Národnej rady Slovenskej republiky

Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.

Súvisiace články

Aktuálne správy