Rovná daň pre všetkých – 3. časť

V záverečnej časti tohto príspevku si povieme o podmienkach zavedenia rovnej dane na Slovensku a o krokoch, ktoré by k jej zavedeniu mali smerovať.

Podmienky zavedenia rovnej dane na Slovensku:

  • na zavedenie systému rovnej dane je potrebný širší spoločenský konsenzus,
  • systém rovnej dane sa dá na Slovensku zaviesť jednorázovo alebo postupne.

V prípade, že nebude spoločenský konsenzus na jednorázové zavedenie systému rovnej dane, navrhujeme nasledovný systém postupných krokov:

  1. Znižovanie progresivity dane z príjmu fyzických osôb zvyšovaním univerzálnych odpočítateľných položiek (na daňovníka a podporujúcich rodinu – v súčasnej úprave na manželku a deti).
  2. Znižovanie progresivity dane z príjmu fyzických osôb zavedením spoločného zdanenia manželov.
  3. Znižovanie progresivity dane z príjmu fyzických osôb zlučovaním daňových pásiem.
  4. Každoročné zvyšovanie daňových pásiem a odpočítateľných položiek o infláciu.
  5. Zrýchlenie odpisovania investícií.
  6. Zníženie dane z úrokov, kapitálových investícií a dividend.
  7. Znižovanie sadzby dane z príjmu právnických osôb smerom k predpokladanej sadzbe rovnej dane zo zamestnania so súčasným rozšírením daňového základu odbúravaním špeciálnych odpočítateľných položiek.
  8. Zrušenie dane z úrokov pri dlhodobo (3 roky) viazaných vkladoch, z kapitálových investícií pri dlhodobých investíciách (1 rok) a zrušenie dane z dividend a vyplácaných podielov na zisku.
  9. Zavedenie 100 percentného odpisu hmotného investičného majetku z prvej odpisovej skupiny v roku jeho obstarania a rovnako aj celého nehmotného investičného majetku v roku jeho obstarania.
  10. Zavedenie rovnej dane zo zamestnania bez zavedenia rovnej dane z podnikania.
  11. Zavedenie dane z podnikania s rovnakou sadzbou ako pri dani zo zamestnania.
  12. Zrušenie dane z úrokov a kapitálových investícií.

Slovensko musí znižovať deficit verejných financií. Ministerstvo financií predpokladá už za súčasného stavu nutnosť úspory výdavkov štátu na úrovni približne 10 až 15 miliárd korún ročne. Každý krok smerujúci k zavedeniu rovnej dane teda bude sprevádzať primeraná úspora výdavkov v štátnom rozpočte.
Systém rovnej dane sa dá nastaviť aritmeticky aj rozpočtovo neutrálne – to znamená, že by hneď v prvom roku zavedenia rovnej dane štát vybral rovnaký objem daní ako v roku predchádzajúcom. Znamenalo by to ale sadzbu rovnej dane pohybujúcu sa medzi 17 – 18 percentami. V takomto prípade by najchudobnejší platili viac daní ako dnes. Strácal by sa teda prvok motivácie, na ktorom je rovná daň založená.

Rovná daň ale zo svojej podstaty predpokladá dodatočné príjmy do štátneho rozpočtu spojené s tým, že daňovníci prestanú podvádzať – nebudú mať na to motiváciu a nevyplatí sa im to. Náklady na ukrytie daní v našom návrhu rovnej dane budú vyššie ako uhradenie dane v sadzbe 14 percent. Skúsenosti z krajín, kde bola rovná daň zavedená, ukazujú, že príjmy z výberu dane sa zvýšili už v prvom roku po jej zavedení – napríklad v Rusku. Rovná daň takisto počíta s dodatočnými príjmami štátneho rozpočtu na základe vyššieho hospodárskeho rastu, ktorý rovná daň stimuluje. Rovná daň počíta so zvýšenými rozpočtovými príjmami aj na základe zvýšeného prílevu zahraničných investícií a vkladov.

Napriek vyššie uvedenému, či v prípade pochybností, navrhujeme poistiť stabilitu rozpočtového systému metódou postupných krokov, ktoré budú súčasne sprevádzať opatrenia na výdavkovej strane štátneho rozpočtu. Najistejším krokom z hľadiska rozpočtovej stability je prijatie systému rovnej dane a odloženie účinnosti príslušných legislatívnych opatrení napríklad o 12 mesiacov. Vláde, podnikateľským subjektom aj fyzickým osobám to umožní dostatočný čas na “aklimatizovanie sa” na systém rovnej dane.

Zavedenie rovnej dane považujeme za účinný nástroj zabezpečenia stabilného hospodárskeho rastu. Rovná daň zabezpečuje zvýšenú efektivitu výberu daní a znižuje možnosť daňových únikov. Rovná daň zjednodušuje správu a výber daní. Rovná daň umožní každému občanovi aby si sám vypočítal daň, ktorú má odviesť. Zavedenie rovnej dane v rokoch 2002 až 2006 je rozpočtovo financovateľné.

Budeme získavať podporu pre spoločenský konsenzus, akými krokmi a k akej sadzbe rovnej dane má Slovensku smerovať. Náš návrh počíta so sadzbou 14% rovnej dane. Sme ochotní diskutovať o znížení či zvýšení tejto sadzby vo vzťahu na veľkosť zvýšenia pevných odpočítateľných položiek na daňovníka, manželku a deti, aby bol naplnený náš základný cieľ: ľudia s nízkymi príjmami nebudú platiť nič, nikto nebude platiť viac, väčšina bude platiť menej.

Vážení čitatelia, dúfame, že Vás tento projekt zaujal. Pokiaľ máte nejaké stanoviská a názory, budeme radi, ak nám ich napíšete.

Súvisiace články

Aktuálne správy