Čo bude nasledovať po dobe mäsovej?

, HOR Foto: SITA/AP

Snahou je dodať spotrebiteľom mäso-konzumný zážitok a výživovú hodnotu v lepšej forme, ktorá bude zdravšia pre ľudský organizmus aj pre životné prostredie. Otázkou zostáva, či sa výrobcom proteínových rastlinných náhrad pravého mäsa podarí preraziť u spotrebiteľov.

Dňa 2. mája sa na trhu NASDAQ začali obchodovať akcie spoločnosti Beyond Meat, ktorá sa od roku 2009 pokúša o komerčnú výrobu náhrad mäsových výrobkov. Svoje produkty vyrába z proteínov na báze strukovín, kokosového oleja, bez využitia sóje a sójových výťažkov. Ako hovorí jeden zo zakladateľov spoločnosti Ethan Brown, ich myšlienka sa začala odvíjať od predpokladu, že všetky zložky, ktoré sa nachádzajú v “bežnom mäse” sa nemusia výlučne konzumovať len ako mäso zo zvierat. Aminokyseliny, lipidy, minerály, vitamíny a voda sa v mäse nachádzajú a vznikajú “priechodom rastlín cez zažívací trakt”. Snahou Browna bolo od začiatku dodať spotrebiteľom mäso-konzumný zážitok a výživovú hodnotu v lepšej forme, ktorá bude zdravšia pre ľudské telo a pre životné prostredie.

Prvé produkty Beyond Meat sa zamerali na náhradu hovädzieho a hydinového mäsa, ktoré majú podľa štúdií zdravotníkov najviac rizikových vplyvov na ľudské zdravie a rovnako najväčší dopad na životné prostredie. Univerzita v Michigane sa snažila vyhodnotiť aký je dopad výroby jedného burgra z materiálu beyond meat v porovnaní s rovnakým produktom z bežného hovädzieho a výsledky sú vskutku presvedčivé. Beyond burger spotrebuje o 46 % menej energie, má pri produkčnom procese o 90 % nižšie emisie skleníkových plynov a v porovnaní s bežnou metódou výroby mäsa potrebuje len 7 % pôdnej plochy. Navyše, nemá takmer žiadny negatívny vplyv na zhoršovanie nedostatku vodných zdrojov na svete.

Pred spustením verejného obchodovania boli najväčšími investormi v Beyond Meat finančné spoločnosti Kleiner Perkins, Obvious Ventures a DNS. Myšlienka náhrady mäsa však prilákala aj celebrity ako Billa Gatesa a Leonarda Di Capria, ktorí v prvých rokoch do start upu investovali. Zhruba 6 % vo firme vlastnil aj druhý najväčší svetový výrobca hydinového a hovädzieho mesa Tyson Foods, ktorý však pred IPO svoj podiel predal. 

Firma má svoje vlastné výrobné zariadenia v štáte Missouri a prenajíma si externé výrobné linky v Kanade. Zamestnáva približne 500 pracovníkov a dlhodobo úzko spolupracuje s univerzitou v Missouri.

Samotné uvedenie akcií na trh (IPO) sa pripravovalo dlhšiu dobu a predajom akcií boli poverené banky Goldman Sachs, J.P. Morgan a Credit Suisse a doterajšie komentáre odborníkov hovoria o dobrom výsledku. Akcie sa predali na hornej hranici rozpätia za 25 dolárov a obchodovanie následne po IPO ukázalo nárast kurzu na hodnoty 65 – 72 dolárov. Pre firmu IPO vyzbieralo približne 240 miliónov USD a jej trhová kapitalizácia sa počas IPO dostala na 1,5 miliardy USD. Žiaden z dovtedajsích investorov nepredal svoje akcie pri IPO a výnos sa firma rozhodla vložiť do vývoja a rozšírenia kapacít. Podobne ako Lyft, Pinterest, či Uber aj Beyond Meat ide na burzu bez toho, aby dosahoval zisk. Investori zrejme veria v pokračujúce tempo rastu tržieb, ktoré spoločnosť doteraz vykazuje.

Trend predaja náhrad mäsových produktov je globálne rastúci (len v USA vzrástol predaj takýchto výrobkov o 20 %) a niektoré vyspelé trhy zaznamenali aj v roku 2018 pokles predaja hydiny a hovädzieho mäsa (napríklad vo Veľkej Británii sa predaj tradičného mäsa a hydiny zmenšil o 2%)

Samozrejme Beyond Meat nie je jediným producentom náhrad mäsa a konkurencia je viac ako hustá. Z priamych konkurentov má zmysel menovať spoločnosť Impossible Foods, ktorá spolupracuje napríklad s reťazcom Burger King, alebo spoločnosť Hungry Planet. Ak ste však zažili nejakú svetovú potravinársku výstavu, akou je napríklad Anuga, dobre viete, že najväčšie výstavné plochy zaberajú výrobcovia mäsa ako Argentína, Uruguay a Brazília, ktoré aj v budúcnosti zrejme budú mať na starosti výživu veľkého počtu obyvateľstva planéty.

Vyspelosť a uvedomelosť spotrebiteľov však bude z roka na rok tlačiť na alternatívne spôsoby výroby proteínov, podobných ako je Beyond Meat. Veď aj ich línie produktov sa sústreďujú na jednotlivé typy výrobkov – namiesto klobás a párkov je Beyond Sausage, namiesto hydiny je Beyond chicken strips a podobne. Spoločnosť si svoj trh nedefinuje ako výrobky nahrádzajúce mäso ale vníma sa ako účastník trhu s mäsovými potravinami.

Výrobky Beyond Meat môžu spotrebitelia nájsť aj v sieti TGIF v burgrovej ponuke, prípadne v regáloch mäsových sekcií supermarketov. K Septembru 2018 vykázal Beyond Meat celkový obrat za 9 mesiacov vo výške 56,4 mil. USD. Cenový rozdiel Beyond Burgerov oproti bežným hovädzím je zanedbateľný, na amazon.com sa 40 kusov proteinovych burgrov predáva za 141 dolárov a 30 kusov pravých hovädzích za 109 dolárov. Nechajme čas, aby nám ukázal, aký bude skutočne spotrebiteľský pohľad, zatiaľ sa zdá, že budúcnosť po mäse bude každopádne proteínová. Aj slepé ochutnávky ukazujú, že niektoré produkty ani veľkí znalci nerozoznali a technologický progres bude prinášať každoročne jednoznačné zvýšenie kvality výrobkov.

Súvisiace články

Aktuálne správy