Jednotný digitálny trh by mal byť prioritou predsedníctva SR

Jednotný digitálny trh by sa mal stať jednou zo strategických priorít slovenského predsedníctva v Rade EÚ a počas jeho trvania sa uskutočnia rokovania o legislatívnych návrhoch, ktoré budú tvoriť stavebné bloky tejto iniciatívy. Informovala o tom Ingrid Ludviková zo Zastúpenie Európskej Komisie (EK) v SR.

Digitálny trh je jednou z oblastí, kde v rámci EÚ pretrvávajú bariéry a nejednotnosť medzi národnými trhmi a regulačnými rámcami jednotlivých členských štátov. Európska komisia preto v snahe zosúladiť tieto pravidlá prišla v máji minulého roku s návrhom na vytvorenie Jednotného digitálneho trhu.

„Základnou myšlienkou je, že ľudia a podniky musia mať slobodu a možnosť plne využívať príležitosti, ktoré ponúka rýchly internet a moderné digitálne technológie. Odstránenie prekážok na digitálnom trhu by do európskeho hospodárstva prinieslo ročne až 415 miliárd eur a vytvorilo státisíce nových pracovných miest,“ uviedol vedúci Zastúpenia EK na Slovensku Dušan Chrenek.

Európska komisia sa tiež zaviazala, že do konca tohto roka predstaví 16 kľúčových opatrení v tejto oblasti, vrátane voľného pohybu tovaru a služieb on-line. Cieľom je dosiahnuť okrem iného aj to, aby nakupovanie cez internet v inom štáte EÚ bolo rovnako bezproblémové a jednoduché ako nakupovanie v rámci krajiny. V ceste zatiaľ stoja okrem iného problematické zabezpečovanie autorských práv, spotrebiteľské zmluvné právo, systém výberu daní pri on-line službách, či výška poštovného.

Aj preto v súčasnosti podľa Európskej komisie nakupuje on-line z inej krajiny EÚ len 16 % spotrebiteľov a svoje produkty ponúka do zahraničia len 7,5 percenta malých a stredných podnikov. Ak by si pritom spotrebitelia mohli vyberať z kompletnej ponuky tovarov a služieb v celej EÚ, mohli by ročne podľa EK ušetriť až 11,7 miliardy eur.

V priebehu apríla tohto roka sa uskutočnia v šiestich mestách akcie pod názvom Digital Single Market Road Show 2016. Hlavnou témou podujatí sú príležitosti a ohrozenia, ktoré môžu jednotný digitálny trh Európy a štvrtá priemyselná revolúcia (Smart Industry) priniesť pre slovenské podniky. „Chceme na nej podnikateľom a manažérom ukázať, ako sa na nastupujúce trendy pripraviť a čo by mali urobiť, aby nielenže zvýšili svoje šance na prežitie, ale aj na úspech v novodobej digitálnej ekonomike,“ priblížil prezident IT Asociácie Slovenska (ITAS) Mário Lelovský.

Súvisiace články

Aktuálne správy