Na škandál Volkswagenu doplatia hlavne dodávatelia, Slovensku pomôže rôznorodosť automobilových značiek

, moneymag Foto: SITA

Dopady škandálu s falšovaním emisných testov pocítia predovšetkým dodávatelia VW v krajinách strednej a východnej Európy. Na úrovni odvetví by však aféra, ktorá zastihla automobilový priemysel v období stabilného rastu, nemala výraznejšie uškodiť. Jej vplyv zmierni predovšetkým rôznorodosť automobilových značiek, ktoré v regióne umiestnili svoju výrobu. Vyplýva to z poslednej sektorovej analýzy, týkajúcej sa automobilového priemyslu vydanej skupinou Credendo.

V prvých troch štvrťrokoch minulého roka sa automobilovému priemyslu darilo, veľké európske trhy vykazovali stabilný rast a Španielsko spolu s Talianskom dokonca zaznamenali dvojciferný ročný nárast dopytu. Registrácia nových osobných automobilov v Európe sa podľa Asociácie európskych výrobcov automobilov zvýšila od januára do septembra 2015 o 8,8 %. Optimistický vývoj však trochu schladila aféra podvodov s emisiami, ktorá vypukla vlani v septembri. Logicky sa objavili otázky, aký vplyv bude mať celá aféra na automobilový priemysel a ekonomiku v krajinách, kde predstavuje významnú časť ekonomiky.

Už v októbri predaj značky Volkswagen medziročne poklesol o 5,3 %. "Vzhľadom k tomu, že dodávky automobilov zvyčajne prebiehajú až niekoľko týždňov po nákupe, ešte len novembrové údaje o predaji predstavujú doteraz najlepšie dostupné údaje týkajúce sa objemu dopytu," hovorí Michal Veselý, generálny riaditeľ spoločnosti KUPEG úverová poisťovňa. "Z týchto údajov už môžeme odhadnúť, že vplyv na celú skupinu VW bude značný a negatívny dopad celej aféry pravdepodobne najviac pocítia výrobcovia vstupujúci do dodávateľského reťazca v krajinách strednej a východnej Európy. Automobilové odvetvie by však ako celok výraznejšie zasiahnuté byť nemalo, predovšetkým vďaka pestrosti značiek, ktoré majú v regióne výrobné závody," dodáva Michal Veselý.

V Nemecku medziročne klesli novembrové tržby iba o dve percentá a Volkswagen zostal najpredávanejšou značkou. Avšak vo Veľkej Británii predaj VW klesol o 20 % (vrátane predajov automobilov Škoda, ktoré poklesli o 11 %) a v USA, kde boli pozastavené niektoré objednávky, dokonca o 25 %. A zatiaľ čo celý francúzsky automobilový trh zaznamenal rast o 10,1 %, značka VW rástla v novembri v porovnaní s minulým rokom len o 1,2 %. Aféra v menšej miere ovplyvnila tiež predaj ostatných značiek koncernu Volkswagen, najmä Seat, Škoda a Audi. K poklesu predaja sa ešte navyše pridali zľavy z predajných cien, ktoré znížili marže. Ak k tomu pripočítame výšku predpokladaných pokút, a tiež náklady na úpravy zneužitých motorov, bude priamy vplyv na skupinu Volkswagen obrovský.

Európsky dopyt po automobiloch stále dobieha nerealizované nákupy z obdobia hospodárskej krízy. Preto pravdepodobne dôjde k substitúcii dopytu značkami, ktoré nepatria do koncernu Volkswagen. VW navyše potvrdil, že plánované investície pre budúci rok budú znížené iba o 8 %, aby nebolo ohrozené budúce fungovanie koncernu. V súvislosti so znižovaním investícií by mohli byť postihnutí dodávatelia náhradných dielov, ktorí sa nachádzajú predovšetkým v krajinách strednej a východnej Európy. Tí sa v posledných rokoch viezli na pozitívnej vlne rozširujúcej sa výroby automobilov.

Predovšetkým dodávatelia v Maďarsku, kde bolo pod značkou Audi vyrobených  2 milióny dieselových motorov s podvodným softvérom (z celkového počtu 11 miliónov týchto motorov), čelí riziku, že Volkswagen výrazne zatlačí na ceny svojich dodávateľov, hoci Audi v októbri minulého roka ohlásilo, že je v Maďarsku ochotné ďalej investovať 117 miliónov dolárov. Maďarsko je tiež dôležitým výrobným centrom pre značky Suzuki a Daimler.

Robert Fico a predseda predstavenstva VW SK Albrecht Reimold počas položenia základného kameňa druhej montážnej haly spoločnosti Volkswagen Slovakia. Bratislava.
Slovensko sa postupne stále viac stáva centrom výroby automobilov rôznych značiek (PSA Peugeot Citroen, Kia Motors a Volkswagen). Vlani v apríli Volkswagen oznámil, že na Slovensku začne vyrábať karosérie pre jeden z nových modelov športových vozidiel značky Bentley. Tiež PSA plánuje nové investície, čo zvyšuje príležitosti pre dodávateľov automobilových dielov a vyvažuje negatívne dopady škandálu VW.

V Poľsku ovláda koncern Volkswagen najmä segment ľahkých úžitkových vozidiel. Ten predstavuje 20 % celkovej výroby automobilov v krajine a jeho produkcia je určená predovšetkým pre vývoz do Európy. Dôsledky aféry budú závisieť na reakcii potenciálnych kupcov dodávok, hoci v Európe sú vyhliadky pre toto odvetvie vo všeobecnosti priaznivé, najmä v súvislosti s rozvojom e-commerce a prísnejšími ekologickými predpismi, ktoré tlačia na dopravné spoločnosti, aby používali dodávky miesto kamiónov. Flotila úžitkových vozov navyše starne a bude potrebné ju nahradiť.

Súvisiace články

Aktuálne správy