Kontroverzný biznis opäť na burze: Investovali by ste do akcií firmy s neverou?

, BBC Foto: thinkstock;Ashley Madison

Je to bývalý športový právnik. Hovorí, že bol často nútený vysporiadať sa s následkami záležitostí svojho klienta. Rozbehol preto biznis, ktorý pomáha ženám dohnať mužov. Ale nie tým, že im ponúka rovnakú mzdu alebo vyššie vzdelanie, ale tým, že im umožní podvádzať rovnako často, ako to robia muži.

Noel Biderman má slovník ako nejaký technologický odborník. Vyjadruje sa tak, že neviete z akej oblasti obchodu prichádza. Samozrejme, jeho start-up nie je len o podnikaní, je to projekt pre získanie "spoločenského vplyvu," ako sám tvrdí. "Ja len uľahčujem ženám klofnúť si muža," povedal zakladateľ stránky AshleyMadison.com, ešte v roku 2001. Ako zrejme tušíte, Ashley Madison je webová stránka pre zorganizovanie manželského podvodu. Svieti na nej slogan: "Život je krátky. Majte milostný pomer."

"Je tu veľa možností pre mužov, od nevestincov, po eskortné agentúry, takže som sa chcel zamerať na nežnejšiu časť tejto rovnice," hovorí. A to je aj dôvod, prečo nazval svoj web Ashley Madison, sú to dnes dve najpopulárnejšie dievčenské mená v Spojených štátoch.

Nech už je váš názor na túto tému akýkoľvek, musí sa nechať, že stávka na podvod je skutočne zisková. Služby sú pre ženy zdarma, poplatky sa účtujú mužom, aby si mohli vytvárať profily a odosielať správy. V roku 2014 si firma pripísala príjem vo výške 150 miliónov dolárov. Všetko z predplatného. Hodnota firmy: jedna miliarda dolárov.

Ale otázka teraz znie takto. Firma sa snaží zvýšiť imanie o 200 milión dolárov cez verejný predaji akcií v Londýne. Bude niekto ochotný verejne investovať do nevery?

Nie je to po prvýkrát, čo sa Biderman a Avid Media Life, čo je materská spoločnosť Ashley Madison, snaží o predaj podielu verejnosti. V roku 2011 sa spoločnosť pokúšala o niečo podobné v Toronte, ale nakoniec svoju ponuku stiahli. Biderman priznal porážku a odvolával sa na zlé načasovanie. Stránka, ktorá je dnes v 46 krajinách a má 30 miliónov užívateľov, bola v tom čase aktívna len v USA a Kanade. Tentoraz stavili na Londýn, ktorý je to údajne lepším mestom čo sa týka "hriechu, alebo kontroverzného podnikania ". "Biznis, pre väčšinu spoločností, má jediný cieľ, zisk pre investora. Nie je tam žiadne sociálne cítenie," hovorí Biderman. Inými slovami, európski investori by možno boli ochotní prehliadnuť pár vecí, ak sú figúrky v hre dobre rozostavané. Nedávna štúdia troch ekonómov z London Business School zistila, že investície do tabaku alebo zábavných podnikov pre dospelých, majú často vyššie výnosy. Možno preto, že ostatní investori sa im vyhýbajú, čo vedie k umelému zníženiu ceny. Podľa inej štúdie môžu investície do portfólia "hriešnych akcií“ viesť k ročným výnosom takmer 19 %.

Sám Biderman priznáva, že verejné postoje k nevere môžu viesť až k zatvoreniu jeho firmy. "Myslím, že morálka nevery je tou poslednou pomyselnou baštou. Dostali sme sa do situácie, kedy nám viac  vyhovuje vytváranie vzťahov, v ktorých sa cítime komfortnejšie s osobami rovnakého pohlavia. Nevera má za sebou dlhú históriu, ale teraz môže byť prepísaná." Ale tento čas zatiaľ nenastal, teda ak vôbec niekedy nastane.

Noel Biderman pred logom portálu
Britské BBC kontaktovalo viac ako tucet investorov a analytikov s otázkou, aký majú názor na obchodný model Ashley Madison. Väčšina buď ani nezareagovala, alebo odmietla hovoriť na túto tému. "Nie som rád, že ste ma oslovili, pretože je to trochu kontroverzná téma," vyjadril sa jeden z nich. Väčšina analytických firiem ani nesleduje údaje o prevádzke Ashley Madison, ani tieto stránky nezahŕňajú do svojho portfólia svetových online zoznamiek. Iní sa sťažovali na nepreberné množstvo falošných profilov, o ktorých ale firma vie. Spoločnosť pripúšťa, že veľa ľudí sa zaregistruje a vlastne nikdy nič nepodnikne, čo je potenciálny problém.

Samozrejme, aj tu zúri konkurenčný boj. Gleeden, francúzska obdoba služby, bola spustená v roku 2009. Dnes má podľa vlastných údajov 2,6 milióna členov, predovšetkým v Európe. Pre svojich členov ponúka "vkusnú" alternatívu k Ashley Madison, kde sa často vyskytuje aj explicitný obsah. Napokon, aj keď spoločnosť tvrdí, že je druhou najväčšou zoznamkou na svete po Match juggernaut, lebo šance vydatých osôb sú výrazne väčšie ako u singlov, dostáva sa tým do priamej konkurencii tradičných zoznamiek. Nedávna štúdia analytickej spoločnosti Global Web Index zistila, že viac ako 40 % užívateľov na zoznamkách sú v manželskom zväzku, alebo vo vzťahu.

Právne otázky tiež komplikujú podnikanie v tejto oblasti. Singapur odmietol akékoľvek weby podporujúce neveru, podobný krok chystá aj Južná Kórea. Gleeden bola nedávno predmetom žaloby vo Francúzsku.

Ale ak väčšina skutočností hrá do karát biznisu s neverou, prečo sa  Ashley Madison pokúša dostať na burzu cez IPO? Nechápe to ani Manuel Montevidoni, finančný riaditeľ spoločnosti Gleeden. "Z finančného hľadiska, ako finančný riaditeľ, nechápem, prečo Ashley Madison hľadá možnosti financovania," povedal pre BBC. Ako poznamenal, jeho firma podporuje úsilie Ashley Madison, hlavne preto, že prináša do povedomia verejnosti všadeprítomnosť nevery. Podľa jeho názoru to umožní získať väčšie uznanie toho, o čo sa obe firmy snažia. Čo je základným aspektom nielen manželského života, ale samotnej ľudskej povahy.

A pre všetkých potenciálnych investorov Biderman odkazuje, že to nie je len o zarábaní peňazí pre neho a zobrazovaní jeho portrétu ako "možného zla". "Sme spoločnosť, zobrazujúca niektoré novonájdené údaje, ktoré by mohli zmeniť myslenie o zákonoch a monogamii," hovorí. "Ja som len za meniacu sa vieru okolo manželstva a sexuality, čo je hlbšie dedičstvo, ktoré tu môžeme zanechať."

Súvisiace články

Aktuálne správy