Dynamika slovenských exportov vlani ochladla

V Lotyšsku, Rakúsku či Chorvátsku pochádzal v minulom roku takmer každý tretí dovezený televízor zo Slovenska.

Silné roky slovenského exportu ako ťahúňa hospodárstva vlani skončili. Vidieť to bolo najmä na štruktúre hrubého domáceho produktu krajiny, na ktorom bol príspevok zahraničného dopytu v roku 2014 nulový, prípadne dokonca mierne záporný. Podľa analýzy Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri rezorte financií sa získavanie trhových podielov Slovenska v zahraničí v minulom roku zastavilo. Za slabšou výkonnosťou exportu pritom analytici rezortu financií vidia čiastočne oslabenie mien obchodných partnerov, v prípade vývozu automobilov aj obmedzenie výroby pre modernizáciu a zmenu modelových liniek.

Automobily však naďalej zostávajú hlavným vývozným artiklom Slovenska, keď tvorili až 17 % celkového exportu. Podľa analýzy IFP sú pritom automobily zo Slovenska najobľúbenejšie v Českej republike, kde tvorili 8,5 % importu automobilov. Nasledovalo Dánsko s podielom 7,5 %. V absolútnych číslach sa však najviac osobných áut z našej krajiny vyviezlo do Nemecka, Veľkej Británie a Francúzska.

Ďalšou významnou položkou slovenského exportu boli televízory. Tie podľa IFP v minulom roku tvorili až 8,4 % celkového vývozu. Po prudkom náraste v rokoch 2004 až 2008 ich export dlhodobo klesal a trend sa otočil v roku 2013. Najviac televízorov sa vyváža do Nemecka, Holandska a Veľkej Británie. „Televízory patria k najlepšie sa presadzujúcim výrobkom na európskych trhoch, keď tvorili 19,3 % importov v Európskej únii,“ konštatuje sa v analýze IFP s tým, že v niektorých krajinách, ako sú Lotyšsko, Rakúsko či Chorvátsko, trhový podiel televízorov zo Slovenska prekračuje jednu tretinu. Približne každý tretí dovezený televízor v týchto krajinách tak pochádzal zo Slovenska.

Súvisiace články

Aktuálne správy