Nový tovar v košíku: Čo budeme nakupovať o 25 rokov

, CNBC Foto: SITA

Uplynulé štvrťstoročie prinieslo na trh spotrebného tovaru prevratné novinky. Ako bude vyzerať to nasledujúce? Bez ktorých produktov sa nezaobídeme? A ktoré už nebudeme potrebovať? Nechajte sa preniesť do budúcnosti a urobte si v tom jasno.

Tovar priamo od výrobcov
Dodávateľské reťazce sa skracujú. Tovar sa od výrobcu k zákazníkovi dostáva čoraz rýchlejšie. Napríklad výrobca oblečenia Everlane predáva len cez web, tým pádom si môže dovoliť tovar s nižšou maržou, ale zároveň porovnateľnou kvalitou s klasickými prémiovými značkami dostupnými v obchodných reťazcoch. Rozhodne sa dočkáme zaujímavých zmien, priamo od výrobcu bude ponúkaná široká škála produktov od oblečenia cez nábytok po rôzne doplnky. Vzhľadom k všeobecnému rastu cien a jednoduchému ovládaniu obľuba internetového nakupovania a donášok domov v budúcnosti porastie.

Viagra
Tento trend súvisí so starnutím populácie. Len v USA bolo v roku 2010 18,4 % ľudí starších ako 60 rokov, v roku 2040 to podľa americkej vládnej organizácie Administration on Aging bude 25,1%. Potenciál takto sa rozširujúceho trhu budú chcieť výrobcovia zázračných piluliek využiť. Pripravte sa na záplavu reklám na Viagru a podobné tabletky. Staršia generácia nechce rezignovať na svoj ​​sexuálny život, chemická pomoc bude stále viac žiadaná.

Mäso
Pravdepodobne budeme jesť menej hovädzieho, bravčového a kuracieho. Dopyt po mäse dramaticky porastie, za čím treba hľadať rozmach strednej triedy v Indii a Číne. Cenový vplyv je výrazný už teraz. Podľa americkej Bureau of Labor Statistics cena mletého hovädzieho v máji 2014 vzrástla oproti minulému roku o 16,5 %, cena steakov o 17,2 %, slaniny o 18,8 % a bravčových kotliet o 15,6%. Rast cien bude s najvyššou pravdepodobnosťou pokračovať a z finančných dôvodov budú ľudia spotrebu mäsa musieť obmedziť. Objavia sa však zaujímavé alternatívy, okrem iného proteíny založené na báze sóje. Niektorí výrobcovia sa pohrávajú s myšlienkou práškov s vysokým obsahom bielkovín, ktoré by sa získavali z hmyzu.

Inteligentnejšie technológie
Špičkové zariadenia sú už teraz plné senzorov. Ale snímače budúcnosti budú schopné predpovedať vaše potreby a reagovať na ne. Ďalším veľkým míľnikom je keď A, potom B. Napríklad inteligentná košeľa, monitorujúca životné funkcie (predstavil ju tento rok Intel), spustí klimatizáciu v okamihu, keď zaznamená, že je vám horúco, alebo dokonca ešte chvíľu pred tým. Podobne aj inteligentná chladnička upozorní, ktoré potraviny sa v nej čoskoro pokazia a čo je potrebné dokúpiť. Podobných výrobkov môže vzniknúť celý rad.

Diamanty z laboratória
Ak sa za štvrť storočia budete zaujímať o diamanty a iné drahé kamene, nesmiete zabúdať na tie, ktoré vzniknú v laboratóriu. Do výroby a predaja syntetických diamantov sa púšťajú aj firmy, ktoré sa predtým zaoberali len prírodnými kameňmi. S tým, ako porastie cena prírodných drahokamov, porastie dopyt po tých z laboratórií. Budú o polovicu lacnejšie a od tých prírodných prakticky na nerozoznanie.

Automobily
Počet ľudí, ktorí sa bez auta zaobídu, porastie. Objavujú sa autá bez vodiča a zdieľanie áut, napríklad Zipcar či Uber. Automobil si budete môcť privolať pomocou inteligentného telefónu a dopraví vás tam, kam si budete želať. Napríklad firma UPS už teraz využíva technológie, ktoré umožňujú vyhýbať sa hustej premávke a dopravovať tovar čo najefektívnejšie.

Mikrobývanie
Koľko priestoru naozaj potrebujeme? Mikrobývanie sa rozmáha hlavne vo veľkých mestách ako New York a Washington. Na plochu niekoľkých metrov štvorcových sa zmestí všetko, čo jedinec potrebuje. Niektorí ľudia radšej obetujú trochu priestoru výmenou za lepšiu lokalitu. Tento trend sa asi sotva rozšíri do menších miest a prímestskej zástavby, kde sa ceny nešplhajú až tak vysoko. Dá sa však očakávať, že takýto typ bývania budú vyhľadávať mladí ľudia, či naopak tí starší v dôchodku.

Inteligentné telefóny
Podľa údajov z Pew Internet Project vlastní 60 % dospelých Američanov smartfón. Za 25 rokov môže tento podiel klesnúť. Dôvod? Rastúca konkurencia v podobe inteligentných okuliarov, hodiniek a oblečenia. Všetky budú mať displej a nie je zaručené, že so sebou budeme chcieť nosiť ešte jeden navyše.

Voda
V rodinných rozpočtoch sa objaví nová položka – pitná voda. Ľudia, ktorí ju teraz nekupujú, budú za dvadsaťpäť rokov musieť. Svetová banka predpovedá, že v roku 2030 bude vzhľadom k dopytu 40 % nedostatok vody. Ale vodu nebudeme nakupovať rovnakým štýlom ako dnes. Už teraz výrobcovia pracujú na vývoji ekologickejších obalov a kupujúci si budú dopĺňať kontajnery. Ľudia budú voči životnému prostrediu obozretnejší.

High-tech potraviny
Mnoho kupujúcich sa zdráha nakupovať potraviny, ktoré boli geneticky modifikované. Z prieskumu New York Times vyšlo najavo, že 93 % kupujúcich si myslí, že obaly geneticky modifikovaných potravín by na túto skutočnosť mali upozorňovať. Práve s takýmito potravinami sa v budúcnosti budeme stretávať čoraz častejšie. Ak chceme uspokojiť dopyt a vyhnúť sa dramatickému zvýšeniu cien, iná cesta nie je, myslia si odborníci.


 

Súvisiace články

Aktuálne správy