Najcennejšou značkou sveta je Google, predbehla Apple

, ČTK Foto: SITA;Millward Brown

Najcennejšou značkou sveta BrandZ TOP 100 sa tento rok stal Google. Jeho hodnota dosiahla 158,8 miliardy dolárov a oproti vlaňajšku sa zvýšila asi o 40 percent. Google tak predstihol značku Apple, ktorá rebríček predchádzajúce tri roky viedla. Celkom desať najdrahších firiem pochádza z USA.

Ako informujú české Hospodárske noviny, ktoré majú výsledky agentúry Millward Brown k dispozícii, pozíciu Googlu posilnil úspech na poli inteligentných telefónov. Jeho systém Android dominuje na masovom trhu a v najvyššej kategórii je jedinou reálnou alternatívou "jablčných" iPhonov. Aj keď Google na Androide priamo nezarába, lebo ho výrobcom mobilov dáva k dispozícii zadarmo, je pre neho zárukou budúcich príjmov. Každoročne sa totiž stámilióny zákazníkov kúpou nového telefónu so systémom od Googlu pevne pripútajú k jeho službám, píšu HN.

Hodnota značky Apple sa z vlaňajších 185,1 miliardy USD znížila na 147,9 miliardy USD. Cenu svojej značky od roku 2006 ale zvýšila o 824 percent. Hodnota firmy na burze za rovnakú dobu narástla o 759 percent. Podobne je na tom aj Google, ktorého "brand" za uplynulých deväť rokov vyskočil o 139 percent viac než trhová hodnota spoločnosti.

Zo štúdie tiež vyplýva, že 100 najdrahších svetových značiek má celkovú hodnotu 2,9 bilióna dolárov, čo je dvojnásobok toho, koľko stáli v roku 2006, kedy Millward Brown vydával poradie prvýkrát.

"Štúdia berie do úvahy veľkosť trhov, kde sa tie značky pohybujú. Nie sú tam východoeurópske značky, pretože sa im väčšinou nepodarí prekročiť svoj ​​región, čo sa americkým značkám darí lepšie. Čínske značky zasa ťažia z obrovského počtu obyvateľov v celom ázijskom regióne,"uviedla riaditeľka agentúry Millward Brown pre Česko a Slovensko Petra Průšová. Podľa nej by si ale do budúcna mohli európske značky polepšiť a upevňovať svoju pozíciu, ktorú mali pred hospodárskou krízou. ich vyradila z vysokých pozícií v rebríčku na úkor firiem z rozvíjajúcich sa ekonomík.


Metodika hodnotenia značky
Najprv sa spočíta čistá finančná hodnota konkrétnej značky, kedy sa z celkových výnosov spoločnosti oddelia výnosy z výrobkov a služieb, ktoré nesú meno značky. Predpoveď budúcich príjmov značky vyžaduje zahrnutie ďalšieho komponentu, ktorým je Brand Multiple. Obdobná metodika, akú používajú finanční analytici pre stanovenie trhovej hodnoty akcií, určí podiel budúcich výnosov značky. K nej sa pridá takzvaný príspevok značky (Brand Cotribution), ktorý sa skladá z výskumov pohľadu spotrebiteľov na daný "brand" v rôznych krajinách a kategóriách. Millward Brown skúma hodnotu značky, nie firmy, ktorá danú značku vlastní. Vynásobením finančné hodnoty takzvaným príspevkom značky sa potom vypočíta konečná hodnota značky (Brand Value).

Súvisiace články

Aktuálne správy