Na čo sa môžeme tešiť tento rok: Sedem techno trendov, ktoré zmenia náš život

, mashable Foto:SITA;nest

V roku 2013 sme nepostrehli v oblasti technologických inovácií žiadny veľký prielom. Hádam len prienik 3D tlače. A to aj napriek tomu, že technologickú evolúciu nemožno zastaviť. Väčšina ľudí si ju však všimne až vtedy, keď sa čiastkové mikroinovácie premietnu do užitočnej aplikácie. Pozrime sa na sedem najzaujímavejších technologických vychytávok v tomto roku, ako ich zoradil portál mashable.

1. Inteligentné domáce spotrebiče
Pri prvých inteligentných riešeniach pre domácnosti bola prekážkou prílišná zložitosť, vysoké náklady na inštaláciu a nešikovné ovládanie. Firma Nest, ktorú už kúpil Google,  ale predstavila šikovný domáci termostat, ktorým svetu ukázala, že zariadenia prepojené cez web majú budúcnosť. Nebola prvá, o rok skôr prišiel na trh DropCam so zabezpečením domu pomocou webkamier. Potom je tu tiež Lockitron, ktorý vám umožní zamknúť dvere pomocou smartfónu. Úspechy v tomto biznise čoskoro povzbudia i ostatné firmy, napríklad Schlag.

2. Ochrana súkromia
Vďaka Snowdenovi je dnes zneužívanie dôverných údajov takmer na dennom poriadku. Škandály vedú dokonca aj americkú vládu k revízii politiky zhromažďovania informácií. Podľa súčasného zákona je napríklad odpočúvanie telefónov agentúrou NSA zákonné. Keď nepomáha zákon, ťažko pomôžu firmy ako Verizon, AT & T, Google, Yahoo! alebo Facebook. Ľudia to budú musieť opäť vziať do svojich rúk. V roku 2014 budú hľadať spôsoby, ako by sa stiahli zo sociálnych médií a obmedzili svoje smartfóny. Budú hľadať nástroje, ktoré ich aktivity pomôžu ochrániť. V reakcii na túto stále urgentnejšiu í potrebu sa objaví nový segment firiem zaoberajúcich sa zabezpečením ochrany súkromia užívateľov.

3.Všadeprítomná reklama
Na otravný product placement v rôznych televíznych reláciách sme si už zvykli. Sponzori sú všade. V reality show, športových prenosoch, seriáloch, dokonca aj v spravodajstve. Hoci využitie reklamy v rámci obsahu musí spĺňať prísnejšie pravidlá, všetci, počnúc majiteľmi webových serverov až po hudobné firmy, budú vyhľadávať spôsoby, ako lepšie prepojiť inzerentov so spotrebiteľmi. Tento trend odštartoval v roku 2013 s mediálnym obsahom podporovaným inzerujúcim firmami. Ide o modernú možnosť, ako môžu médiá produkovať cenný obsah s finančnou podporou inzerenta. Inzerujúce spoločnosti sa zameriavajú na podporu tém s určitým prepojením na svoje ciele a klientsku základňu. Príkladom môže byť hudobný priemysel, ktorý hľadá nový životaschopný biznismodel. Digitálny predaj hudby nestačí a tak rok 2014 prinesie "reklamu v prevleku", keď budú napríklad popoví speváci spievať ódy na konkrétne značky.

4.Cloudové vojny
V roku 2014 budeme zvoniť umieračik externým diskom a stolovým úložiskám dát. Spotrebitelia už budú chcieť cloudové úschovne s viac ako len 5 až 20 GB vo svojom mobile. Trend načrtol Microsoft, ktorý v roku 2013 ponúkol cloudovú úschovňou s voľným priestorom 200 GB pri tablete Surface 2. Pretože väčšina spotrebiteľov ešte stále cloudu veľmi nerozumie, Amazon, Apple, Microsoft a Google sa vrhnú na marketing. Priama konkurencia povedie k vojnám o cenu za GB. Predaje pevných diskov do konca roka poklesnú a úschova dát cez cloud zažije boom.

5. 4K
4K televízia, známa tiež ako "ultra HDTV", ponúka rozlíšenie displeja zhruba štyrikrát lepšie ako súčasné najlepšie  full HD využívané pri Blu – ray. Obraz je tak ostrý, jasný a brilantný, že máte pocit, ako by ste sa pozerali z okna. Výrobcovia pracujú na znížení ceny, ale dávajú si pozor na prehnaný marketing. Poučili sa z 3D televízorov, pre ktoré mali veľké očakávania, no na koniec sa prelom nekonal. Firmy dúfali, že ľudia vymenia svoje relatívne nové HD televízie za novú vymoženosť, no väčšina tak neurobila. Možno boli len sklamaní z obmedzeného množstva 3D obsahu. Na lepšie rozlíšenie ale zákazníci reagujú. Ostrý obraz si dokážu užívať aj bez špeciálnych okuliarov, ktoré mohli  vyvolávajú nevoľnosť.

6. Komerčné využitie dronov
Jeff Bezos a Amazon chceli využiť drony ako súčasť doručovacieho servisu. Federal Aviation Administration (FAA) už dlhšiu dobu skúma amatérske a komerčné využitie dronov. Dobrým príkladom komerčného využitia je Arctic. Výskum bude zaiste pokračovať aj tento rok. Spotrebitelia budú aj naďalej veľmi nedôverčivý voči lietajúcim kamerám bzučiacim nad ich hlavami, FAA preto pravdepodobne bude aj naďalej zahmlievať situáciu ohľadom povolení odvolávajúc sa na základné právo spotrebiteľov – ich túžbu po súkromí a bezpečí.

7. Sľubný vývoj nanotechnológií
Molekulárne technológie už nie sú len teóriou, posúvajú sa smerom k potenciálnemu využitiu v praxi. Nanotechnológie znamenajú nádej pre rad sektorov od biomedicíny po spotrebnú elektroniku. To, čo sa v nanotechnológiách očakáva pre rok 2014, úplne zatieni prielom, ktorý sa dosiahol vlani. Výskum rakoviny, Alzheimerovej choroby,strata sluchu a zraku, ukladanie dát a manipuláciu s nimi nájdeme v menu pre tento rok. Môžete sa tešiť na zázraky v mikro meradle .

 

Súvisiace články

Aktuálne správy