Motoristi, ktorí tankujú takzvanú prémiovú naftu v dobrej viere, že tým zvýšia výkon svojho auta, vyhadzujú peniaze. Drahšia nafta totiž neprináša merateľný nárast výkonu a krútiaceho momentu. Vyplýva to z testu vykonaného redakciou AutoRevue.cz.
Redaktori AutoRevue.cz nakúpili na čerpacích staniciach Benzina, EuroOil, OMV, Ono a Shell vzorky motorovej nafty. Ako referenčná vzorka poslúžila nafta z pumpy Shell z Nemecka.
Všetky vzorky prešli meraním na valcovej skúšobni spoločnosti Dieselpower vo vozidle Škoda Octavia RS TDI 2. generácie. "Prívod paliva bol napojený na vonkajší okruh s oddelenou nádržou a vlastným čerpadlom," vysvetľuje šéfredaktor AutoRevue.cz Jiří Červenka.
Kým rozdiel v cene najlacnejšie a najdrahšie nafty bol 14 percent, nameraný výkon sa líšil len o 1,4 percenta. " Takýto rozdiel pri jazde vôbec nemáte šancu spoznať, " povedal Červenka.
Tabuľka ukazuje rozdiel v nameraných hodnotách medzi prémiovým a bežným variantom paliva jednotlivých značiek.
V rámci testu nechali redaktori zmerať aj obsah biozložky vo všetkých vzorkách. Analýza na Vysokej škole chemicko – technologickej ukázala, že ani medzi cenou nafty a obsahom biozložky nie je jednoznačný vzťah. Štyri vzorky, s obsahom metylesterov repkového oleja cez šesť percent, patrili k drahším značkám.
To ale ešte neznamená, že drahší diesel nemá pre zákazníka reálny prínos. Nafta s kvalitnými aditívami môže reálne znižovať hlučnosť motora aj jeho dymivosť, uľahčovať štartovanie a pri dlhodobom používaní brániť tvorbe usadenín aj korózie. "Citeľný nárast výkonu po načerpaní drahšie nafty ale nečakajte," zhŕňa záver testu Červenka.