Sadzobník zliav za pokazenú dovolenku: Reklamácie najneskôr do troch mesiacov od návratu

, Novinky;lad Tabuľka: Hotelier Foto:SITA

Sú fotky z katalógu a sľubované služby cestovnej kancelárie na hony vzdialené od dovolenkovej skutočnosti? Za pokazený zážitok môžete získať aspoň čiastočnú kompenzáciu. Výška zľavy z ceny zakúpených služieb sa dá vypočítať pomocou tzv. Frankfurtskej tabuľky, ktoré obsahujú zoznam možných nedostatkov a k nim priradené zľavy.

Pred odchodom na dovolenku s vami cestovná kancelária uzavrie cestovnú zmluvu. Cestovka potom pochopiteľne zodpovedá za to, že zájazd bude v súlade so všetkými podmienkami, ktoré sú v zmluve obsiahnuté. Právnici upozorňujú na to, že pred odchodom na dovolenku si treba ustrážiť, aby všetky dôležité záväzky zo strany cestovnej kancelárie boli do cestovnej zmluvy zapracované. Rozhodne sa nespoliehajte na to, čo vám predajca sľúbi ústne. V prípade, že nebudete s čímkoľvek počas zájazdu spokojní, môžete sa vždy obrátiť priamo na cestovnú kanceláriu, s ktorou máte podpísanú cestovnú zmluvu.
Treba si však uvedomiť jednu zásadnú skutočnosť, ktorá vám nielen v prípade dovolenky môže  ušetriť mnohé nepríjemnosti. Nepodpisujte zmluvy bez toho, aby ste si dôkladne prečítali obchodné podmienky. Nemusíte sa potom s cestovkou dohadovať, že napríklad strava typu all inclusive bola vymedzená len na určité hodiny, trojlôžková izba bola iba izbou dvojlôžkovou s prístelkou v podobe poschodovej postele, prípadne že klimatizácia nefungovala, pretože obchodné podmienky pripúšťali jej fungovanie len v určitých mesiacoch.

Ak ste už niečo potvrdili vlastným podpisom, je reklamácia značne problematická a ak nejde o vyslovene nezákonné ustanovenia obchodných podmienok, zostáva sa potom už len spoľahnúť na dobrú vôľu delegátov, ktorí môžu zákazníkom zabezpečiť vyšší komfort.

Aby bola vaša reklamácia úspešná, musíte všetky nedostatky nejakým spôsobom doložiť či preukázať. Najjednoduchšie bude, keď všetko, čo budete cestovnej kancelárii vytýkať, nafotíte. Tiež na nedostatky upozornite cestovného delegáta či sprievodcu. Pokiaľ nebude schopný ihneď na mieste zjednať nápravu, požadujte po ňom písomné potvrdenie situácie, ktorá sa líši od tej uzavretej v zmluve. Pomôcť by mohlo aj svedectvo ďalších účastníkov zájazdu.

Lehota na podanie sťažnosti sú tri mesiace a máte ju v prípade, ak sa zájazd nakoniec nekonal. Začína plynúť odo dňa, kedy mal byť zájazd ukončený. Lehotu si starostlivo strážte, pretože po jej uplynutí právo na reklamáciu zaniká.

Ak bude vaša reklamácia oprávnená, máte nárok na poskytnutie zľavy z ceny zájazdu. Výška zľavy potom závisí na tom, čo všetko v skutočnosti nezodpovedalo ponuke cestovnej kancelárie. Ako vodítko pre jej určenie slúži v mnohých vyspelých krajinách takzvaná frankfurtská tabuľka zliav – sadzobník, kde sú vedené rôzne druhy nedostatkov, s ktorými sa môže klient počas zájazdu stretnúť, ak nim je uvedený spôsob výpočtu náhrady za príslušné nedostatky.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy