Dobre fungujúci stroj na peniaze: Oktoberfest má hodnotu miliardy eur

, iDnes Foto: SITA

Mníchovský Oktoberfest je sviatkom všetkých pivárov. Zatiaľ čo návštevník odchádza chudobnejší v priemere o 60 euro, reštauratéri, obsluha aj výrobcovia krojov bohatnú.

Turisti z celého sveta sú ochotní navliecť sa do tradičných bavorských krojov aby spoločne so stovkami Nemcov vytvorili masu ľudí, valiacu sa ulicami Mníchova za jediným cieľom. Tým je Terezina lúka, miesto, kde sa usporadúva  najväčší pivný festival sveta. Oktoberfest, ktorý odštartoval počas uplynulej soboty. Počas šestnástich dní dorazí na Wiesn, ako sa lúke a teda aj celému festivalu v bavorskom nárečí bežne hovorí, okolo 6,5 milióna ľudí. Je ich potrebné nielen zásobovať pivom, ale aj nasýtiť, ubytovať či prepraviť. To je obrovský ekonomický potenciál, ktorý si mesto Mníchov nechalo vyčísliť. Hodnota Oktoberfestu je jedna miliarda eur. Na to, kto sa o tieto peniaze delí, sa pozrel portál iDnes.

1. Pivovary   
Vlani sa na Oktoberfeste vypilo 7,4 miliónov litrov piva. V celom Nemecku a za celý rok to bolo 86,5 miliónov. V Mníchove sa teda v priebehu len šestnástich dní vypije približne 8,5 percent celoročnej spotreby. Rok 2014 bol tiež prvým, kedy reštaurácie prelomili psychologickú hranicu a za litráky si začali účtovať viac ako desať euro. Tento rok stál liter v priemere 10,40 euro, ak sa teda vypije približne rovnaké množstvo ako vlani, vyšplhajú sa tržby len za pivo na 77 miliónov euro.

2. Reštaurácie, poľnohospodári, potravinári   
Návštevníci Oktoberfestu nepijú len pivo. Podľa serveru Wiesenpotral.de sa na Oktoberfeste zje 116 celých volov, 85 teliat, 120 tisíc párov bravčových párkov, 510 tisíc kurčiat a 59 tisíc pečených kolien. V priemere minie každý návštevník za jedlo, pitie alebo atrakcie priamo na Oktoberfeste 59,25 euro. Dohromady to je iba v lokalite festivalu 373,3 miliónov euro.

3. Hoteliéri   
Návštevníci neutrácajú len v areáli festivalu, ale aj mimo neho. Žatvu majú predovšetkým hotelieri. Rezervovať izbu dopredu je nutnosť, hosť si navyše oproti zvyšku roka značne priplatí. Napríklad za najlacnejšie ubytovanie v hromadnej izbe v hosteli sa bežne dá zohnať za 15-20 eur. Počas Oktoberfestu sa ceny vyšplhajú nad 50-60 eur. Podľa prepočtov mesta zaplatia návštevníci Oktoberfestu za ubytovanie dohromady 400 miliónov euro.

4. Dopravcovia  
Šesť miliónov návštevníkov sa musí na Oktoberfest nejako dostať a keďže abstinovať na pivnom festivale hodlá málokto, väčšina ľudí necháva auto doma. Až 85 percent klientov sú síce Mníchovčania alebo obyvatelia blízkeho okolia, mestská hromadná doprava alebo taxikári sú  vyťažení na sto percent. Mníchovský dopravný podnik MVV prepraví počas festivalu o štyri milióny ľudí viac než obvykle. Celkovo pivári v meste, teda mimo areálu Oktoberfestu, minú 295 miliónov euro, z ktorých nemalú časť tvoria náklady na dopravu.

5. Výrobcovia krojov   
Kým inde by človek v tradičnom bavorskom kroji budil pozornosť, na Oktoberfeste naopak nezapadá ten, kto nechal "Dirndl" alebo "Lederhose" doma. Takmer dve tretiny klientov sú síce Bavori, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou už kroj vlastnia, stále však zostáva početná skupina cudzincov. A nemálo z nich si kroj vyslovene kvôli festivalu kupuje. Predajne módy v bavorskej metropole im vychádzajú v ústrety a konvenčný sortiment vymenia počas festivalu za kroje. Najlacnejšie komplety možno zohnať od 65 euro. Keby si ich kúpila zhruba polovica z nebavorských návštevníkov festivalu, tržby za predaj krojov by sa vyšplhala na 61 miliónov euro.

6. Obsluha   
Oktoberfest zamestnáva vyše 13 tisíc ľudí. Servírky a čašníci pracujú 16 dní v kuse a roznášajú aj desať litrových pív naraz. Majú za to nadštandardné zárobky. Podľa denníka Münchner Abendzeitung si možno počas festivalu zarobiť až 15 tisíc euro. To je viac ako berú topmanažéri najväčších štátnych podnikov. Čašník Walter Straubinger však upozorňuje, že takúto sumu zarobí len malé percento z obsluhujúcich, ktorí sa starajú o VIP stoly prominentov. "Týka sa to asi len päť percent ľudí. Väčšina z nás si zarobí v priemere 5200 euro," hovorí Straubinger. Aj to je však na nemecké pomery slušný vedľajší príjem. Väčšina obsluhujúcich má totiž iné zamestnanie, kde si kvôli Oktoberfestu berie dovolenku.

7. Mesto Mníchov   
Prekvapivo mesto Mníchov, ako organizátor Oktoberfestu, priamo na podujatí príliš nezarába. "Náklady mesta na organizáciu a prípravu miesta dosahuje päť miliónov euro, ktoré sa vrátia na predaji licencií a nájomnom," hovorí Wolfgang Nickle z hospodárskeho odboru mesta Mníchov. Radnica teda zostáva zhruba na nule, nebolo to tak však vždy. Ako upozornil rakúsky denník Der Standard, pred piatimi rokmi skončilo mesto v mínuse 350 tisíc. Na druhej strane Mníchov značne profituje z vybraných daní z tovarov a služieb, ktorého sa vďaka Oktoberfestu predá oveľa väčšie množstvo. Aj preto si Oktoberfest cenní na spomínanú miliardu euro. Ťažko vyčísliteľná, avšak možno dôležitejšia ako príjmy mesta, je prestíž, akú organizácia najväčšieho pivného festivalu Mníchovu dáva. "Reklamná hodnota Wiesn síce nie je merateľná, ale povesť, ktorú Mníchov vďaka Oktoberfestu na národnej i medzinárodnej úrovni má, sa prejavuje v počte turistov," cituje hovorcu festivalu Gabriela Papkeho iDnes.

Súvisiace články

Aktuálne správy