Analýza: Online predajcovia zarobili vlani každé piate euro cez internet

, Poštová banka Foto: thinkstockSITA

Na Slovensku sa v roku 2014 tržby z online predaja, podľa údajov Eurobarometra, podieľali na celkových tržbách 19,2 percentami. V tomto smere zaostávame nielen za európskym priemerom, ale aj takmer všetkými krajinami EÚ26.

Nižší podiel ako u nás zaznamenali už len v Grécku. Naopak, v Luxembursku bolo takmer každé druhé euro celkových tržieb zarobené prostredníctvom internetového predaja. Z pohľadu jednotlivých sektorov v rámci EÚ pripadá najväčší objem takýchto tržieb ubytovacím službám, sektoru informácií a komunikácie a zhruba pätina veľkoobchodu a maloobchodu.

Až viac ako 86 % tržieb z online predaja slovenských obchodníkov pochádzalo z predaja na domácom trhu. To je len veľmi mierne nad priemerom EÚ26. Len necelých 11 % prislúchalo predaju v rámci EÚ. Z krajín mimo európskeho zoskupenia prišli v uplynulom roku ani nie tri percentá z celkových „online“ tržieb. Prvenstvo získalo Poľsko, kde až 93,0 % všetkých tržieb pochádzalo z internetového predaja v rámci domácej krajiny.

Faktorom, ktorý európske podniky považujú v predaji prostredníctvom internetu za najväčšiu prekážku, sú vysoké dopravné náklady. Stotožňuje sa s tým až 57 % európskych podnikov, ktoré aktuálne takto svoje tovary nepredávajú. Slovensko tento priemer vysoko prekračuje. U nás to považuje za  problém až 72 % podnikov, čo je najviac spomedzi krajín EÚ26.

Druhým najväčším problémom sú vysoké náklady a samotný náročný proces spojený so zárukou tovaru, jeho reklamáciou, prípadne vrátením. Na Slovensku to pociťuje ako prekážku 46 % obchodníkov. Rovnako, pre viac ako polovicu európskych firiem, je problémom aj neznalosť všetkých pravidiel, ktoré sú s internetovým predajom spojené. Práve z tohto rizika majú, spomedzi krajín EÚ26, najväčšiu obavu spoločnosti na Slovensku. Európsky priemer sa v tomto smere pohybuje na úrovni 54 %. Postrachom pre zhruba každý druhý európsky aj slovenský podnik je obava, že ceny ponúkaných tovarov a služieb by boli tlačené smerom dole. Vstup na tento trh by totiž vyžadoval prispôsobiť ceny konkurencii, ktoré sú zvyčajne nižšie ako v kamennej predajni.

„Nástrah je viac než dosť. Obchodníci, či už slovenskí alebo európski ako takí, majú rešpekt aj pred komplikovaným a nákladným zdaňovacím procesom, nedostatočnou bezpečnosťou pri platbách, jazykovou bariérou, nedostatočne rýchlym internetovým pripojením, a inými,“ dodáva Dominika Ondrová, analytička Poštovej banky. 

Súvisiace články

Aktuálne správy