Stavbári očakávajú v roku 2015 rast výkonov o 1,9 %

Mierne väčší optimizmus stavbárov oproti poslednému prieskumu v septembri súvisí s veľkými verejnými investíciami najmä v dopravnej infraštruktúre. Zvýšenie stále očakávajú tri štvrtiny zo sto oslovených stavebných firiem. Vyplýva to z najnovšej kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva od firmy CEEC Research.

Budúci rok by mal priniesť stabilizáciu v domácom stavebníctve. Firmy v tomto sektore predpokladajú nárast výkonov v roku 2015 priemerne o 1,9 % a v roku 2016 o 3,2 %. Mierne väčší optimizmus stavbárov oproti poslednému prieskumu v septembri súvisí s veľkými verejnými investíciami najmä v dopravnej infraštruktúre. Zvýšenie stále očakávajú tri štvrtiny zo sto oslovených stavebných firiem. Vyplýva to z najnovšej kvartálnej analýzy, ktorú v utorok predstavila spoločnosť CEEC Research na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.

V rast na budúci rok dúfajú najmä veľké a inžinierske spoločnosti. Vo väčšiu aktivitu súkromných investorov veria riaditelia 39 % firiem. Viac práce bude aj podľa 72 % projektových spoločností. „Z privátneho sektora zatiaľ príliv väčšieho objemu zákaziek stále chýba. Privátny sektor ale tvorí viac ako 60 % výkonu celého slovenského stavebníctva, preto bez rastu investícií v tejto oblasti sa sektor môže začať zdvíhať iba pomaly,“ upozornil riaditeľ CEEC Research Jiří Vacek.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek povedal, že v súčasnosti je rozostavaných trinásť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke vyše 140 kilometrov, čo je najviac v histórii. Spolu s modernizáciou železníc ide o miliardy eur, ktoré pomáhajú držať stavebníctvo nad vodou a nahrádzajú výpadok súkromných investícií. „Budúci rok už vyzerá naozaj veľmi optimisticky podľa samotných firiem. Predpokladajú, že rok 2015 bude zlomový a stavebníctvo začne naozaj rásť,“ uviedol minister pre médiá.

Pripravujú sa súťaže na výstavbu ďalších troch diaľničných úsekov s odhadovanými nákladmi zhruba 750 mil. eur. Stimulom pre stavbárov môže byť aj pripravovaná výstavba obchvatu Bratislavy na D4 spolu s troma úsekmi R7 v rámci jedného PPP projektu. „Sme schopní dať maximálne množstvo peňazí do sektoru a určite to výrazne pomáha. Štát nemôže úplne nahradiť prepad súkromného sektoru,“ dodal Počiatek. Stimul mohol byť podľa neho väčší, keby stavebné firmy plnili harmonogram na niektorých diaľničných stavbách.

V súvislosti s predpokladaným zastavením poklesu v stavebníctve by sa v budúcom roku mali tržby firiem zvýšiť v priemere o 2,8 %. Obrat by sa mal zvýšiť podľa 69 % firiem. Zákazky pribúdajú, ale z nich je 15 % stratových ešte z minulosti. Vyťaženie kapacít stavebných firiem sa zvýšilo na 83 %. „Polovica firiem ešte neplánuje zvyšovať svoje kapacity a nechce zbytočne investovať ďalšie prostriedky, ale 44 % firiem už hlási, že plánuje na budúci rok zvyšovať počet zamestnancov,“ priblížil Vacek. Zvyšovať mzdy v roku 2015 plánuje tretina firiem a neplánujú dve tretiny.

Väčšina firiem nezaznamenala zlepšenie platobnej disciplíny oproti minulému roku. Najväčšími dlžníkmi stavbárov sú súkromní investori a hlavným dôvodom neskorých úhrad je nedostatok financií. Meškanie platieb ohrozuje existenciu pätiny stavebných firiem.

Súvisiace články

Aktuálne správy