Rebríček Digital Riser 2020: Slovensko v digitalizácii výrazne zaostalo

, Siemens s.r.o. Foto: getty images

Okrem kvalitnejšieho vzdelávania a jednoduchšieho podnikateľského prostredia sú pre zlepšenie konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky nevyhnutné aj zvýšenie odvahy a inovatívnosti firiem, pripomína štúdia Európskeho centra pre digitálnu konkurencieschopnosť.

Slovensko urobilo v ostatných troch rokoch vo zvyšovaní digitálnej konkurencieschopnosti iba minimálne pokroky a prehĺbilo zaostávanie voči iných krajinám. Poukázala na to štúdia Európskeho centra pre digitálnu konkurencieschopnosť, ktorá skúmala, ako jednotlivé ekonomiky v uplynulých troch rokoch napredovali v transformácii poháňanej digitálnymi technológiami.

Spomedzi 37. štátov Európy a Severnej Ameriky sa Slovensko v rebríčku Európskeho centra pre digitálnu konkurencieschopnosť umiestnilo tretie od konca s negatívnym skóre -102. Horšie skočilo iba Albánsko a Chorvátsko. Na opačnom konci sa nachádza Bulharsko s pozitívnym skóre +130, nasledované Čiernou Horou a Francúzskom.

Rebríček Digital Riser 2020 neporovnáva celkovú úroveň digitalizácie krajín, ale politiky pre podporu digitalizácie a jej dynamiku za ostatné tri roky. Namiesto aktuálneho stavu teda naznačuje progres v digitálnej transformácii, ktorá je kľúčová pre budúcu konkurenčnú schopnosť ekonomík.

Okrem faktorov ako je nasadzovanie digitálnych technológii, dostupnosť pracovnej sily či kvalita vzdelávania a podnikateľského prostredia, štúdia Digital Riser 2020 podčiarkuje aj význam postoju firiem k podnikateľským rizikám a ich schopnosť inovovať.

„S podnikateľským prostredím dokážu samotné firmy urobiť iba málo. Jednu vec však manažéri a podnikatelia majú vo svojich rukách, a to ochotu riskovať, inovovať a iniciovať svojimi aktivitami zmeny, ktoré majú potenciál rozvrátiť trhy alebo vniesť zásadné zmeny do existujúcich kategórii produktov či služieb,“ hovorí Vladimír Slezák, generálny riaditeľ spoločnosti Siemens s.r.o.

Schopnosť inovovať bude podľa V. Slezáka obzvlášť dôležitá v nasledujúcich mesiacoch a rokoch, lebo tak ako všetky krízy, aj tá súčasná pandemická prinesú svetu viacero vynálezov, nových obchodných modelov a prosperujúcich start-upov.

„Z veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch vzišli napríklad elektrické holiace strojčeky, autorádia či neoprén, ktorý bol jednou z najvýznamnejších inovácií minulého storočia. Počas poslednej finančnej krízy vznikli firmy ako Airbnb, Uber či Groupon. Malo by byť pre nás poučením, že investície do inovácií, výskumu a vývoja sa vyplácajú aj v časoch neistoty. Niekedy dokonca viac ako obvykle,“ dodáva V. Slezák.

Súvisiace články

Aktuálne správy