Tak, ako ich dnes ešte nepoznáme

Diskusia 2  
Tak, ako ich dnes ešte nepoznáme
Zdroj: HOR
Foto: SITA/AP;getty images


20. 10. 2018 - Ekonomické a ekologické motívy privedú automobilový priemysel o niekoľko rokov do úplne novej podoby. Uvidíme množstvo zmien v celom spektre odvetví a niekoľko mien z automobilovej arény zrejme zanikne.

Než sa tak stane, budú sa giganti ako GM, alebo Ford snažiť spojiť so seberovnými hráčmi, alebo s malými inovatívnymi firmami. Už dnes vidíme, že každá automobilka chce vo svojom modelovom rade mať zrelý elektromobil, veď stačí sa pozrieť na reportáže z tohtoročného autosalónu v Paríži. Jednotlivé značky sa len tak predbiehali vo svojich stánkoch a predstavili rôzne koncepty e-mobility.

Tak, ako ich dnes ešte nepoznáme

Dá sa povedať, že od Diesel Gate sa celé odvetvie dostáva do E-horúčky. Investície do nových pohonov, do autonómnych áut alebo do zdieľaných vozidiel sa dostávajú do miliardových objemov. Honda len nedávno oznámila, že spoločne s General Motors bude pracovať na vývoji autonómnych vozidiel. Vklad Hondy je približne 2,8 miliardy dolárov a cieľom spoločného podniku je vyvinúť autonómne jazdiace vozidlo, ktoré sa bude dať masovo vyrábať a predávať na celosvetovom trhu. Tretím partnerom v spoločnom podniku pod názvom Cruise je Japonská investičná spoločnosť SoftBank, ktorá je okrem iného v pozadí firiem ako Uber a Didi, ktoré hrajú prím v zdieľaní jázd. Soft Bank do tohto podniku vkladá viac ako 2 miliardy USD.

Tak, ako ich dnes ešte nepoznáme

Prelínanie Detroitu a Silicon Valley je vidieť aj v prípade Ford Motor Company, ktorá sa spája s firmami ako Lyft, alebo Argo Ai. Ďalším je napríklad Jaguar Land Rover, ktoré sa podieľa na plánoch spoločnosti Waymo (bývalá súčasť Googlu, podnikajúca v oblasti autonómneho automobilizmu) a má pre Waymo dodať 20 000 kompaktných vozidiel s termínom dodávky od roku 2019. Waymo na oplátku bude výrobcom áut dodávať ich technológiu na báze umelej inteligencie.

Prvé nebadané zmeny v automobilovom odvetví sa už dnes začali a je len otázkou rýchlosti jednotlivých výrobcov, kedy nastane skutočná revolúcia. Ak vezmeme do úvahy, že Tesla model S sa predávala za viac ako 120 000 eur a bola skôr pre zámožných „eko“ investorov a podnikateľov, dnes ponúkaný model 3 má cenovku niekde na úrovni 35 000 Eur.

Tak, ako ich dnes ešte nepoznáme

Odborníci argumentujú, že klasický spaľovací motor má zhruba 200 pohyblivých častí, elektromotor len niekoľko, takže by mal byť niekoľko násobne spoľahlivejší a menej náročný na údržbu. Ak sa do úvahy vezme, že priemerný vodič Uberu v USA najazdí ročne 80 000 kilometrov, opotrebuje za 4 roky možno 2-3 klasické autá so spaľovacím motorom. Nehovoriac o spotrebe paliva a cene údržby. Je predpoklad, že elektromobilov by za rovnaké obdobie opotreboval maximálne dva. Ak dokáže vývoj autonómnych vozidiel nahradiť vodičov Uberu, dostáva sa cena pre spotrebiteľa vo chvíli, keď sa z rovnice vynechajú mzdové náklady, na 1/3 z dnešných cien.

Tak, ako ich dnes ešte nepoznáme

Karty v autonómnej mobilite už dlhodobo so striedavými úspechmi mieša aj gigant Apple. Niekoľko rokov Apple viedlo rozhovory s BMW o spoločnom vývoji vozidiel, no pre požiadavky Apple na sprístupnenie technických detailov údajne BMW z tejto kooperácie potichu vycúvalo. Podobne sa diskutovalo medzi Mercedesom a Apple, no ani z tejto kooperácie napokon nič nevzniklo. Dnes sa Apple snaží s ďalším nemeckým výrobcom VW o výrobu mikrobusov, ktoré by v prvom kroku mali prevážať po rôznych objektoch Apple, úplne bez zásahu ľudskej ruky ich zamestnancov. Zdá sa, že v dcérskej spoločnosti Volkswagenu v Taliansku, vo firme Italdesign sa už horúčkovito dokončujú prvé modely T6 s „črevami“ od Apple.