Priemerná mzda v Cargu stúpne o dve percentá

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. podpísala novú kolektívnu zmluvu na rok 2012 s deviatimi z jedenástich odborových centrál. Federácia strojvodcov SR, ktorá je s Federáciou vlakových čiat v štrajkovej pohotovosti pre výhrady k priebehu vyjednávania, pripravuje ostrý štrajk a podanie žaloby proti firme na súde.

Správa „DOPRAVA: Priemerná mzda v Cargu stúpne o dve percentá,“ rozšírená o ďalšie informácie.

BRATISLAVA 4. januára (SITA) – Zamestnanci Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. zarobia v tomto roku v priemere minimálne o 2 % viac ako vlani. Štátny nákladný dopravca sa k zvýšeniu platov zaviazal v kolektívnej zmluve na rok 2012, ktorú v stredu podpísali za Cargo generálny riaditeľ Pavol Ďuriník a ekonomický riaditeľ Martin Štochmaľ so zástupcami deviatich z jedenástich odborových centrál pôsobiacich v spoločnosti. K novej kolektívnej zmluve sa napriek pozvaniu nepripojili Federácia strojvodcov SR a Federácia vlakových čiat, ktoré sú v štrajkovej pohotovosti od 29. decembra pre výhrady k priebehu kolektívneho vyjednávania.

Podľa šéfa Carga tohtoročné priemerné zvýšenie miezd pracovníkov o 2 % umožňuje stabilizujúca sa finančná situácia spoločnosti a tiež doteraz prijaté úsporné opatrenia. Tarifné mzdy majú pritom vzrásť o 15 eur. Pracovníci s najnižšími príjmami budú mať vyššie percentuálne navýšenie miezd ako tí s vyššou mzdou. „Ide o prvé zvýšenie základných miezd v rámci kolektívneho vyjednávania od roku 2008. Zvýšenie miezd je od 1. januára a týka sa všetkých zamestnancov. Náklady na zvýšenie miezd sú asi 1,7 mil. eur, vrátane odvodov a celé zvýšenie je kryté z vlastných príjmov spoločnosti Cargo,“ povedal Ďuriník po podpise kolektívnej zmluvy. Ďuriník dodal, že cieľom firmy je ďalej ju nezadlžovať a staré dlhy načas splácať.

Cargo plánuje v tomto roku na mzdy vynaložiť necelých 63 mil. eur, čo je zhruba o 13 mil. eur menej ako v minulom roku. Zníženie celkových mzdových výdavkov súvisí s prijatými úspornými opatreniami, v rámci ktorých spoločnosť uvoľnila vlani okolo 1 300 z plánovaných 1 800 pracovníkov. V súčasnosti má spoločnosť okolo 8 tis. zamestnancov. Cargo podľa Ďuriníka neplánuje ďalej prepúšťať, ak vonkajšie podmienky umožnia zvýšenie nákladnej prepravy. V optimalizácii počtu pracovníkov v niektorých činnostiach však bude pokračovať.

„Keď sme pred vyše rokom preberali tri železničné spoločnosti, boli na hranici krachu, respektíve platobnej schopnosti. A najťažšia situácia bola v Cargu,“ pripomenul minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Cargo by malo rok 2011 uzavrieť so stratou okolo 10 mil. až 12 mil. eur, pričom rok predtým vykázalo stratu 123 mil. eur. „Mali sme odvahu začať ozdravný proces a som rád, že je záujem o strategické vzťahy s Cargom. Keby sme nemali odvahu, dnes by nebolo čo podpisovať,“ uviedol Figeľ. Cargo podľa neho už stojí na nohách, nekolabuje, ale potrebuje ďalšie ozdravné opatrenia. Opravárenská činnosť prejde z Carga do Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci označil podpis kolektívnej zmluvy v Cargu za štandardný spôsob zabezpečenia sociálneho prostredia v spoločnosti. „Všetky zmluvné strany, ktoré sú aktérmi podpisu, sa vzájomne zhodli, že dialóg pokračuje ďalej a sme rozhodne radi, že naštartovaný proces dialógu a sociálneho prostredia je garantovaný podpisom kolektívnej zmluvy,“ uviedol ďalej líder najväčšej odborovej organizácie na železniciach.

Federácia strojvodcov SR a Federácia vlakových čiat protestovali nepripojením sa k novej kolektívnej zmluve proti tomu, že sa nemohli zúčastniť na záverečnom kole vyjednávania. Na ňom sa vedenie firmy dohodlo s väčšinou odborových zväzov na raste platov s účinnosťou od 1. januára tohto roka. Zvyšné dva zväzy neuspeli s návrhom na zvýšenie príplatku za prácu v sťaženom pracovnom režime z 0,05 eura na 0,25 eura za hodinu.

Federácia strojvodcov sa podľa jej prezidenta Milana Hoštáka už pripravuje na ostrý štrajk na základe Ústavy SR, zaručujúcej právo na kolektívne vyjednávanie. O tom, či štrajk bude zákonný, podľa neho rozhodne súd. „Štrajk nebude v zmysle zákona o kolektívnom vyjednávaní, ale štrajk bude z toho dôvodu, že bolo potlačené právo zástupcov zamestnancov kolektívne vyjednávať v procese vyjednávania. Toto je precedens, ktorý sa udial v SR asi prvýkrát v sektore železníc,“ vyhlásil Hošták. Štrajk, ktorého príprava môže trvať niekoľko týždňov, by mal byť najmä v nákladnej železničnej doprave. Rušňovodiči chcú navyše podať žalobu na súde proti Cargu za vylúčenie z časti kolektívneho vyjednávania. Hošták uviedol, že žalobu predpokladajú podať na budúci týždeň, pretože podľa nich kolektívna zmluva bola podpísaná v rozpore so zákonom o kolektívnom vyjednávaní. Petroci tvrdí, že deväť odborových centrál, ktoré podpísali kolektívnu zmluvu, vyjednali s vedením Carga lepšie podmienky pre všetkých zamestnancov ako žiadali zvyšné dva odborové zväzy.

„Štrajk je vždy veľmi nepríjemná a nátlaková akcia. Obávame sa štrajku, ale dúfame, že k nemu nepríde,“ povedal Ďuriník. V štrajkovej pohotovosti vyhlásenej dvoma odborovými zväzmi sa podľa neho vôbec nespomínajú podmienky podpisovania kolektívnej zmluvy. „Sú pripravené všetky právne kroky. Myslíme si, že štrajk nebude zákonný. Budeme uplatňovať plnú zodpovednosť voči tým, ktorí štrajk budú vyhlasovať,“ uviedol šéf Carga. Ďuriník sa neobáva, že v prípade podania žaloby súd vyhlási kolektívnu zmluvu za neplatnú. „Sme si istí, že bola uzavretá v súlade s platnou legislatívou,“ dodal.

Súvisiace články

Aktuálne správy