​​​Slováci si obľúbili podnikanie cez internet. Nové e-shopy pribúdajú každý deň

Vlastný e-shop je pre množstvo Slovákov spôsobom, ako si plnia sen o vlastnom podnikaní. V roku 2024 ich len na Shoptete pribudlo približne 1 500. Prečo si ich ľudia zakladajú a čo ich na tomto spôsobe podnikania oslovuje? 

Obrovský zlom predstavovala v tejto oblasti pandémia. Nákupné správanie Slovákov sa zmenilo. „Zákazníci zistili, že nakupovanie online je extrémne pohodlné a navyše majú často väčší výber tovaru a za lepšie ceny ako v kamenných predajniach,“ hovorí Mária Auxtová, Country Lead Shoptet pre Slovensko. 

Dnes nakupujú online viac ako kedykoľvek predtým a podnecujú tak aj vznik nových e-shopov. Len obchody na Shoptete zaznamenali v roku 2024 spolu obrat 474 miliónov eur. Okrem samotného zisku má však prevádzkovanie vlastného e-shopu aj ďalšie plusy. 

Jednoduché založenie a nízke vstupné náklady 

Jednou z hlavných výhod takéhoto podnikania je jednoduché založenie obchodu. Ešte pred desiatimi rokmi bolo otvorenie vlastného e-shopu podstatne zložitejšie a drahšie ako v súčasnosti.  

„Dnes vďaka riešeniam, ako je Shoptet, nepotrebujete programátora, týždne či mesiace času ani tisícky eur. E-shop môžete otvoriť za jeden víkend a zaplatíte zaň od 13 eur mesačne,“ hovorí Mária Auxtová. 

O technickú stránku fungovania sa za pár eur postarajú odborníci a e-shopári tak majú čas venovať sa samotnému obchodu od výberu sortimentu až po komunikáciu so zákazníkmi.

Shoptet je pre svoju jednoduchosť a cenu najpoužívanejším e-shopovým riešením na Slovensku. Foto: Freepik/Shoptet

Možnosť začať aj popri práci 

Mnoho ľudí si podľa Márie zakladá e-shop aj ako vedľajší biznis popri zamestnaní. Neriskujú tak, že ostanú bez príjmu, a vyhnú sa pocitu neistoty. Spracovanie objednávok, marketing či komunikáciu so zákazníkmi možno vykonávať flexibilne, podľa vlastného rozvrhu.  

Jednotliví e-shopári majú takisto rôzne vízie – niektorí berú svoj online obchod ako doplnkový príjem a možnosť predávať napríklad vlastnoručne zhotovené výrobky. Iní zas majú ambíciu urobiť z neho plnohodnotné podnikanie, ktoré uživí ich a neskôr možno aj ďalších zamestnancov. 

Rozšírenie biznisu 

Online obchody si však prirodzene neotvárajú len biznisoví nováčikovia, práve naopak. Ešte stále nie je úplnou samozrejmosťou, že každá kamenná prevádzka má aj svoj online obchod. Čoraz viac obchodníkov si však uvedomuje široké možnosti predaja cez internet.  

„Zrazu namiesto jednej obce či mestskej časti oslovujú celé Slovensko. Zároveň už majú vybudovaný sklad či know-how v danej oblasti, čo je určite výhoda,“ približuje Mária Auxtová.  

Práca, ktorá naozaj baví 

Jedným z najväčších benefitov online podnikania je možnosť venovať sa tomu, čo človeka naozaj napĺňa. „Vidíme, že mnohí podnikatelia si zakladajú e-shopy na základe svojich koníčkov a vášne. Milovník vodných športov či jogy je v tejto téme doma, často ako zákazník sám nevie zohnať tovar podľa svojich predstáv, a tak si založí obchod.“  

Podobné je to aj pri predaji vlastnej tvorby. Takéto podnikanie im umožňuje premeniť svoje hobby na zdroj príjmu. Na Shoptete vidia, že ponuka takýchto výrobkov je naozaj široká – e-shopári sami vyrábajú domácu prírodnú kozmetiku, výrobky zo skla, sójové sviečky, módu pre deti či dospelých, šperky… 

Získanie nových zručností 

Prevádzkovanie e-shopu prináša neustále učenie. Podnikatelia sa zdokonaľujú v mnohých oblastiach od plánovania skladu a výdavkov cez nastavovanie ceny, prácu so zákazníkmi až po rôzne nástroje v oblasti marketingu. Tieto zručnosti sú cenné nielen pre ich vlastné podnikanie, ale môžu ich využiť aj v iných oblastiach. 

Priestor na nové obchody tu stále je 

Rastúci trend online nakupovania naznačuje, že bude hrať v ekonomike čoraz väčšiu úlohu. Ide o spojenie výhodné pre obe strany – pre podnikateľov, ako aj pre zákazníkov, ktorí čoraz častejšie využívajú tento spôsob nakupovania. 

„Z dát zo zahraničia vidíme, že na slovenskom trhu je stále dostatok priestoru na úspech nových e-shopov. Aj rok 2025 bude preto zrejme e-shopárom priať,“ uzatvára Mária Auxtová. 

Zdroj: Shoptet 

Viac o téme: e-shop , e-shopy , internetové nákupy , internetový obchod , PR článok , Shoptet

Súvisiace články

Aktuálne správy