Oplatí sa obchodným reťazcom zvyšovať ceny? Slováci im dávajú jednoznačnú odpoveď!

, Redakcia

Ceny potravín boli v poslednom období aj pre vysokú infláciu na Slovensku stredobodom pozornosti. Ako sa však pri tvorbe cien potravín správajú obchodné reťazce a ako reagujú zákazníci? Vládni analytici dospeli k jednoznačnému záveru. Reťazce, ktoré nadmerne zvýšili svoje ceny, prišli o podiel na trhu. Zdá sa tak, že Slováci sa pri svojich nákupoch správajú racionálne a preferujú siete, kde sa dá nakúpiť výhodnejšie.

Príliš prudké zvýšenie cien znamená stratu zákazníkov. Zdá sa, že na Slovensku táto rovnica platí. K takémuto záveru totiž dospeli analytici Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA), ktorý je analytickou jednotkou na Úrade vlády SR. Najväčšie siete potravín si podľa ich prepočtov musia vybrať medzi hrubou maržou, alebo podielom na trhu. „Žiadnemu sa v strednodobom horizonte nepodarilo zlepšenie v oboch parametroch naraz,“ upozornili vo svojej najnovšej analýze.

Svoje závery podložili analytici ISA aj konkrétnymi údajmi. V roku 2022 rástli tržby piatich najväčších hráčov na trhu, a to Kaufland, Billa, Lidl, Tesco a Coop Jednota, medziročne o viac ako 11 percent. Nadpriemerný rast pritom predviedli Lidl a Kaufland. „Oba reťazce však znižovali svoju maržu. Prvý o 1,3 percentuálneho bodu (p. b.), druhý o 1,4 bodu. To je pokles o 4,7 percenta, resp. 4,9 percenta. Podobný vývoj bol aj počas predchádzajúcich rokov,“ upozorňuje inštitút.

Reagujete na rastúce ceny aj zmenou obchodov, v ktorých nakupujete?

Podľa zistení ISA z dát v období rokov 2017 až 2022 sa obchodné reťazce pri cenách potravín strážia navzájom a strážia ich aj zákazníci. „Kto veľmi zvyšuje ceny, stráca zákazníkov aj podiel na trhu,“ dodávajú analytici.

Ešte v rokoch 2017 - 2018 malo najväčší podiel na trhu Tesco. Lidl bol dvojkou a postupne zvyšoval tržby na úkor konkurentov, až kým sa s rastom podielu o 3,9 p. b. nedostal na čelo trhu. Zároveň si však znížil ziskovosť.

Zatiaľ čo v roku 2017 mal Lidl hrubú maržu 27 percent, v roku 2022 bola 26,6 percent. „Na prvý pohľad to nevyzerá ako veľký rozdiel, ale Tesco v tom istom čase zvýšilo maržu o 2,2 p. b. z 23,8 na 26,1 percenta. Podiel na trhu mu však klesol o 4,8 p. b.,“ uvádzajú analytici ISA.

Viac o téme: ceny potravín , Inštitút pre stratégie a analýzy ISA , konkurencia , obchod , obchodné reťazce

Súvisiace články

Aktuálne správy