Pred 130 rokmi získal Rudolf Diesel patent na svoj motor

Nemecký inžinier a vynálezca Rudolf Diesel síce získal patent na vznetový motor už 23. februára 1893, ešte mnoho rokov ale trvalo, kým dokázal postaviť naozaj použiteľnú pohonnú jednotku. 

Nápad na motor účinnejší než vtedy už bežný zážihový dostal Diesel na štúdiách, myšlienku mu vnukla ešte na škole hustilka, ktorú študenti používali ako jednoduchý pneumatický zapaľovač. Prototyp z augusta 1893 poháňal uhoľný prach, až v ďalšej fáze sa palivom stal petrolej. Exemplár z roku 1897 potom používal naftu či olej z arašidov.

Tepelnú energiu využíval Dieslov motor z 26 percent, bol dvakrát účinnejší než najlepší parný stroj tej doby. Projektovanú účinnosť 73 percent ale ešte nikto nedosiahol, dnešné motory zužitkovávajú na pohyb prinajlepšom polovicu tepla zo spaľovania. Na prelome 19. a 20. storočia boli dieselové motory príliš veľké a ťažké a použitie v automobiloch bolo ešte ďaleko. Vďaka nízkej spotrebe sa ale uplatnili na železnici aj na mori.

Diesel, ktorý sa narodil 18. marca 1858 v silne nábožensky založenej rodine, bol vďaka vynálezu dobre zabezpečený. Zároveň bol ale presvedčený, že svet čakajú veľké sociálne zmeny a prišiel s teóriou, ako by usporiadanie spoločnosti malo vyzerať. Diesel si predstavoval, že pomocou sporenia drobných príspevkov by si mohli obyčajní ľudia zaobstarať fabriky či poľnohospodárske podniky. Bez revolúcie by sa tak dosiahlo hospodársky a kultúrny rozkvet. Vynálezcova utopická myšlienka ale nenašla príliš priaznivcov a jej autor zmizol za záhadných okolností v mori v predvečer prvej svetovej vojny, v noci z 29. na 30. septembra 1913.

Viac o téme: nafta , priemysel , Rudolf Diesel , vznetový motor

Súvisiace články

Aktuálne správy