Porsche 911 – ikonické kupé vybrúsené k dokonalosti

Je len málo vozidiel zo súčasnej automobilovej produkcie, o ktorých možno povedať, že ich dizajn zostáva po niekoľko generácií prakticky nezmenený a zároveň patrí medzi legendy na štyroch kolesách. Ikonické športové kupé Porsche 911, ktorého sa doteraz vyrobilo vyše 1,2 milióna kusov, obe tieto podmienky spĺňa. Charakteristickú siluetu s pretiahnutým „čumákom“ s okrúhlymi svetlami, dvojmiestnou kabínou a splývavým chrbtom mohli prvýkrát uvidieť návštevníci frankfurtského autosalónu 12. septembra 1963.

Priekopníkom tvarov pre model 911 sa stal typ 356, ktorý sa začal vyrábať v roku 1948 a konštrukčne vychádzal z obľúbeného vozidla Volkswagen Chrobák. Za 17 rokov sa ho vyrobilo vyše 77 000 kusov. Nový športový voz, ktorý typ 356 nahradil, stvoril dizajnér Ferdinand Alexander Porsche prezývaný „Butzi“. Vtedy dvadsaťsedemročný mladík možno ani netušil, ako významný model pre Porsche práve skonštruoval. „Vymyslel dizajn storočia, ktorý automobilke Porsche závidí celý svet,“ napísal nemecký denník Bild v apríli 2012 po tom, čo Porsche vo veku 76 rokov zomrel.

Model niesol spočiatku typové označenie 901, podľa toho, že išlo o deväťstý prvý projekt automobilky a vsadil na rovnakú koncepciu ako jeho predchodca, teda motor vzadu s pohonom zadných kolies. Jeho sériová výroba sa začala v septembri 1964 a od začiatku zbieral pochvalu laickej aj odbornej verejnosti, najmä vďaka svojim dynamickým jazdným vlastnostiam. Krátko po uvedení nového športového vozidla do predaja však musela automobilka Porsche riešiť jeden problém. Trojmiestne číselné označenie s nulou uprostred mal totiž už patentované Peugeot, preto musel byť model premenovaný na 911. Údajne necelá stovka prvých vyrobených vozidiel ale niesla ešte pôvodné označenie 901.

Motor s výkonom 130 koní dokázal uháňať rýchlosťou 210 km/h

Porsche 911 bolo od začiatku poháňané vzduchom chladeným šesťvalcovým motorom typu boxer, teda s protibežnými piestami, s výkonom 130 koní, vďaka ktorému dokázalo vozidlo uháňať rýchlosťou až 210 km/h. V roku 1966 pribudol vylepšený model 911 S, ktorý poskytoval výkon 160 koní. Súčasne s ním bola na trh uvedená verzia Targa, ktorá mala odnímateľný strešný panel a vyťahovacie zadné okno, čím vznikol kabriolet s masívnym ochranným oblúkom za sedadlami. Jej názov bol odvodený od automobilového závodu Targa Florio organizovaného na Sicílii, v ktorom Porsche pravidelne bodovalo.

V roku 1972 bola predstavená vrcholná verzia Carrera RS s výkonom 210 koní, ktorá mala ako prvé vozidlo na svete integrovaný zadný spojler, ktorému sa podľa jeho tvaru tiež hovorilo „kačací chvost“. Tento model sa tiež úspešne presadil v automobilových pretekoch. O tri roky neskôr sa začal predávať model 911 Turbo, ktorý mal zase ako prvé sériovo vyrábané auto prepĺňané turbodúchadlo a aj on sa mohol pýšiť mohutným spojlerom na chrbte. K pohľadnému kupé pribudol v roku 1983 tiež kabriolet s klasickou plátenou sťahovacou strechou.

V roku 1997 bola opustená koncepcia vzduchom chladených motorov a nahradilo ju všeobecne používané chladenie vodou

K jednej z najzásadnejších zmien v histórii modelu došlo v roku 1997, keď bola opustená koncepcia vzduchom chladených motorov a nahradilo ju všeobecne používané chladenie vodou. Zatiaľ posledná, ôsma generácia modelu 911 bola predstavená v roku 2019 a stále si zachováva známu siluetu so splývavým chrbtom. Súčasný najsilnejší model Turbo S, pod ktorého kapotou duní motor s objemom 3,7 litra a výkonom 650 koní, dosiahne zrýchlenie z nuly na 100 kilometrov pod 3 sekundy a zákazník zaň môže zaplatiť cez štvrť milióna eur.

autá, automobilky, luxusné športové autá, Nemecko, Porsche, Porsche 911
Porsche 911 Targa. Foto: pixabay.com/652234

K charakteristickým vlastnostiam Porsche 911 patrí okrem nezameniteľného dizajnu a vycibrených jazdných vlastností tiež nadpriemerná spoľahlivosť. Vozidlo sa pravidelne umiestňuje na popredných priečkach rebríčka najmenej poruchových áut vo veku šesť a viac rokov, ktorý zostavujú nemecké stanice technickej kontroly TÜV.

Porsche 911 by malo ako jediný voz značky zostať v predaji výlučne so spaľovacím motorom

Automobilka Porsche pred nedávnom oznámila, že plánuje postupne elektrifikovať svoj sortiment tak, aby sa do roku 2030 podiel elektromobilov na jej celkovom predaji vyšplhal na 80 percent. „Deväťstojedenástka“, ktorá k najpredávanejším modelom značky už niekoľko rokov nepatrí, by ale mala ako jediný voz Porsche zostať v predaji výlučne so spaľovacím motorom. „Budeme vyrábať model 911 so spaľovacím motorom tak dlho, ako to bude možné,“ uviedol šéf tímu Porsche pre syntetické palivá Karl Dums.

Viac o téme: autá , automobilky , luxusné športové autá , Nemecko , Porsche , Porsche 911

Súvisiace články

Aktuálne správy