Čína vyzýva EÚ: Má prehodnotiť clá na čínske elektrické autá, pripája sa aj BMW

Peking dúfa, že Európska únia (EÚ) prehodnotí clá na čínske elektrické vozidlá. A nebude pokračovať v ceste „nesprávnym smerom“, aby ochránila svoj automobilový priemysel pred konkurenciou. Uviedla to vo štvrtok štátna tlačová agentúra Sinchua. Informuje správa Reuters.

Čína uviedla, že prijme opatrenia na ochranu svojich záujmov po tom, ako Európska komisia v stredu (12. 6.) oznámila, že od júla uvalí clá na dovoz elektrických áut z Číny. Podľa výpočtov agentúry Reuters, na základe údajov EÚ z roku 2023, to pre výrobcov automobilov predstavuje dodatočné náklady rádovo v miliardách eur.

Sinchua v komentári napísala, že vzhľadom na ekonomickú štruktúru a veľkosť Číny a EÚ by najlepším krokom bolo, keby spojili svoje sily v hlavných ekonomických a obchodných otázkach. „Pre EÚ by bolo nákladovo efektívnejšie využiť výhody Číny na rozvoj vlastného odvetvia elektromobilov,“ uviedla.

Štvornásobné zvýšenie ciel

Krok EÚ prichádza necelý mesiac po tom, ako USA odhalili plány na štvornásobné zvýšenie ciel na čínske elektromobily na 100 %. Čínsky automobilový priemysel, ktorý je zmesou štátnych a súkromných firiem, má v porovnaní so zahraničnými konkurentmi nákladové výhody čiastočne vďaka vládnym dotáciám a dominancii krajiny v oblasti batériových minerálov.

Niektorí čínski výrobcovia a dodávatelia elektrických vozidiel začali investovať do výroby v Európe, aby sa vyhli clám. Akcie niektorých z najväčších európskych výrobcov automobilov, ktoré majú veľkú časť predaja v Číne, v stredu klesli pre obavy z odvety Pekingu. No akcie čínskych výrobcov elektromobilov väčšinou vzrástli, až na pár výnimiek (Great Wall Motor a SAIC).

Napriek tomu, že európske automobilky čelia prílevu lacnejších elektromobilov od čínskych rivalov, neexistuje prakticky žiadna podpora pre clá zo strany automobilového priemyslu na kontinente. Medzi významných odporcov ciel patria najväčšie európske automobilky, ako BMW, Volkswagen, Stellantis a Mercedes-Benz, ktoré sú závislé od čínskeho trhu a boja sa odplaty. A dovážajú tiež svoje vlastné vozidlá vyrobené v Číne.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová opakovane povedala, že Európa musí konať, aby zabránila Číne zaplaviť trh v bloku dotovanými elektromobilmi. Obchodné a hospodárske vzťahy medzi EÚ a Čínou sú na križovatke a je dôležité, aby Brusel ukázal strategickú a dlhodobú víziu, vyhlásila Sinchua. Zdá sa, že Komisia ponechala obom stranám určitý priestor na pokračovanie konzultácií s cieľom nájsť správne riešenie a vyhnúť sa najhoršiemu scenáru, dodala čínska agentúra.

Šéf BMW kritizoval rozhodnutie EK zaviesť clá na čínske elektromobily

Šéf nemeckej automobilky BMW Oliver Zipse skritizoval rozhodnutie Európskej komisie zaviesť od júla dovozné clá na čínske elektrické vozidlá. Podľa neho tento krok vyvolá odvetné opatrenia a nakoniec povedie k izolácii. Informuje správa agentúry DPA.

Európska komisia v stredu oznámila, že od 4. júla bude predbežne uplatňovať clá na dovážané čínske elektrické vozidlá. Ako dôvod uviedla nespravodlivé dotácie, ktoré ohrozujú záujmy výrobcov elektromobilov v Európskej únii.

„Clá nie sú dobrým riešením,“ povedal Zipse v reakcii na rozhodnutie EK. Podľa neho Európska komisia v skutočnosti európske podniky aj európske záujmy poškodzuje. Šéf BMW varoval, že protekcionizmus v obchode môže vyvolať špirálu vzájomných protiopatrení, čo v konečnom dôsledku povedie k izolácii. „Ochranárske opatrenia, ako je aj zavedenie dovozných ciel, nám nepomáhajú zvyšovať konkurencieschopnosť na medzinárodných trhoch,“ povedal Zipse.

BMW niektoré elektrické vozidlá vyrába v Číne, pričom ich odtiaľ dodáva na európsky trh. Opačne, iné modely vyrábané v Bavorsku dodáva na čínsky trh, ktorý je najväčším automobilovým trhom na svete.

Viac o téme: BMW , Čína , clo , ekonomika , elektromobil ,

Súvisiace články

Aktuálne správy