Podnikateľkou chce byť na Slovensku každá druhá mladá žena

Každá druhá mladá žena na Slovensku sa túži stať podnikateľkou. Ukázal to aktuálny prieskum agentúry Ipsos pre spoločnosť Visa, ktorý sa zameral na Slovákov a Slovenky vo veku od 18 do 35 rokov. Cieľom bolo zistiť, ako mladšia generácia premýšľa o podnikaní.

„Jednoznačne najsilnejšou motiváciou pre podnikanie je u žien nezávislosť a možnosť robiť prácu, ktorá ich napĺňa, odpovedali tak tri štvrtiny z nich (74 %). Rovnaké veci motivujú pri štarte podnikania aj 66 % mužov,“ priblížila vo štvrtok country manažérka spoločnosti pre Slovensko Ľubica Gubová pri príležitosti spustenia tretieho ročníka grantového programu Visa She’s Next. Jeho cieľom je podporiť mikro, malé a stredne veľké podniky vlastnené ženami.

U mužov je silným lákadlom pre vlastný biznis aj finančný faktor, keď 44 % z nich v prieskume odpovedalo, že túžia podnikať preto, lebo chcú zarobiť viac, ako majú možnosť v zamestnaneckom pomere. Ženy priznali túžbu po vyššom zárobku v 31 % prípadov. Podľa prieskumu majú ženy viac nápadov na podnikanie ako muži. Za prekážku pre začatie vlastnej firmy označila to, že nevedia, v čom by podnikali, tretina (34 %) z nich. Muži pripustili túto možnosť v takmer 38 % prípadov.

Veľká prekážka

„Najväčšou prekážkou pre začatie vlastnej firmy je pre mužov aj ženy nedostatok počiatočného kapitálu, viac sa to však týka dám (69 %) ako pánov (57 %). Rovnako sa ženy častejšie obávajú, že sa im investícia do podnikania nevráti. Ako prekážku, prečo sa do biznisu nepustia, to označila viac ako polovica,“ vyčíslila Gubová. U mužov malo strach z toho, že sa im investícia do podnikania neoplatí, 44 % respondentov.

Prieskum tiež ukázal, že čím mladšia generácia, tým je chuť založiť vlastnú firmu silnejšia. V priemere 11,1 % opýtaných nikdy neuvažovalo o tom, že by podnikalo a iba 17,2 % by radšej bolo zamestnaných. Najčastejšie tak odpovedali respondenti vo veku 30 až 35 rokov (23 %), kým pri mladých vo veku 18 až 23 rokov by si vybral túto možnosť len každý desiaty (10,4 %).

Medzinárodný grantový program Visa She’s Next spustila spoločnosť v roku 2019. Na Slovensku ho v spolupráci s Pontis Impact realizuje tento rok tretíkrát. Je určený pre podniky, v ktorých je väčšinovým vlastníkom alebo podnikateľskú činnosť vykonáva žena. Prihlášky môžu vyplniť na internetovej stránke programu do 23. apríla. Tri podnikateľky vybrané odbornou porotou môžu získať finančný grant a odborné poradenstvo na podporu ich podnikania.

Viac o téme: financie , podnikanie , práca , zamestnanci

Súvisiace články

Aktuálne správy